Inlägg från: spöke |Visa alla inlägg
  • spöke

Sockersöta flicknamn

* * * INSPIRATIONSLISTA * * *

Hej alla! Jag har satt ihop några olika namnlistor på olika teman för att inspirera dig som letar namn och för att roa dig som är intresserad av namn i allmänhet. 

Första temat ut är sockersöta flicknamn. 
    VILKET NAMN GILLAR DU BÄST?

Kommentera gärna i tråden. Och kom med förslag på fler namn på temat sockersöta namn.

Spöke
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sockersöta flicknamn
  • spöke
    fluu skrev 2015-02-19 14:30:00 följande:
    Älskar Marianne! Gillar det för att jag inte tycker att det är sockersött. Sockersött i mitt tycker: Molly, Lilly, Tilly, Nea, Nellie, Lykke osv.
    Ja, men det här var ju äkta sockersöta namn. Riktiga godsaker!
  • spöke
    DenNamnbitne skrev 2015-02-19 22:38:34 följande:
    Huvale vilka sötsliskiga namn!

Tja, ett fåtal var fina
    Marianne är ju hur vackert som helst egentligen, stiligt men är ett namn att bära upp, ej för vem som helst. 9/10
    Charlotte är också stiligt. Har aldrig varit något personlig favorit dock. 7/10
    Polly är ett sött namn. Jag tänker inte på godis utan på flickan i CS Lewis "Min morbror trollkarlen". Lite väl sött i Sverige dock. 6/10
    Singoalla är ett mystiskt namn i och med zigenarflickan i Viktor Rydbergs roman med samma namn. Jag kan dock inte låta bli att tänka på kakor. 5/10
    Ambrosia är också svårt att friställa från kakan. Ambrosius gillar jag dock 5/10
    Flor har jag lite mindre trevliga associationer fast egentligen är det väl fint. Föresdrar Flora dock(även om det är mer margarin än godis). 5/10
    Lolly är bara larvist och ovärdigt som namn 2/10
    Amandine kanske man kan vänja sig vid, känns helt fel just nu 2/10
    Honey är gott och fint som smeknamn på någon man älskar men som namn:  IKKJE 2/10
    Vanilla är ju också gott. Tänker också på bandet Vanilla Fudge men fult som attan om det vore namn 1/10
    Candy det kan man väl för faen inte heta?? ;) 1/10
    Jaffa skulle jag också säga är ovärdigt som namn 1/10
    Suzette låter verkligen inte något mysigt. Jag tycker inte om Susanne heller men här blir det helt extremt. 1/10
    Melba tar jumboplatsen här för det låter inte klokt 1/10
    Haha, godisnamn är inget för herrns smaklökar förstår jag.
  • spöke
    Gina43 skrev 2015-02-19 22:51:56 följande:
    Amandine och Suzette förekommer ju i Frankrike, men jag skulle aldrig döpa till något som för tankarna till mandelkakor eller crêpes (crêpes Suzette är en dessert) smile2.gif Tror att Flor också används men jag har inte stött på det. Mums, blir ju hungrig nu!

Marianne, det är ju den pampiga kvinnan som håller den franska flaggan smile2.gif

Sockersöta flicknamn i Frankrike är Aurelie, Coralie osv. Är inte så förtjust i dem (ni får ju tänka er de skorrande r-en). Claire däremot, det är sött på en liten fransyska.
    Jag blev också sötsugen när jag funderade ut listan. Crêpes är ju smaskens! *vill ha*
  • spöke
    DenNamnbitne skrev 2015-02-20 11:45:20 följande:
    Njae kanske inte men jag har alltid förespråkat namnet:

Semla Flört

Vidare finns ju

Napoleon & 
    Gustav Adolf
    Natulcien skrev 2015-02-20 12:20:03 följande:
    ...och Marie! (Marie-kex)
    Tack för tilläggen.

• spöke
    Gina43 skrev 2015-02-24 22:51:33 följande:
    Jaffa cakes - jättepoppis i England! En kaka med ett litet gelélager som smakar apelsin, täckt av choklad. Sockersöta de också! smile2.gif

Jag låg förresten och funderade på sockersöta namn en gång nu när jag inte kunde somna (funkar bättre än att räkna får!). Nu minns jag inte alla fina namn jag kom på men här är iaf ett par förslag till:

Éclair - franskt bakverk (ser ut som en kabel om du frågar mig)

Canella, kan ju bli syster till Vanilla smile2.gif

Cherry (eller Cerise, om vi ska hålla oss franskt) (allt är ju bättre än stackars Melba smile2.gif )

Geisha, syster till Marianne? smile5.gif
    Bra sömntips alltså!
  • spöke
    Gina43 skrev 2015-02-25 21:54:54 följande:
    Ett mycket angenämt ämne att ligga och tänka på, ja! Det värsta som kan hända är väl att man blir hungrig.
    Blir det en blomsternamntråd också? smile5.gif
    Det är mycket möjligt. Jag tror jag har gjort en tidigare, men det kanske blir en ny. Går runt och funderar på lite olika teman.
Svar på tråden Sockersöta flicknamn