det där låter inte som okej arbetsförhållanden! dammsugare på höga stegar..lunch på kalla golv utan möjlighet att värma mat...
Ta ett snack med facket!
Det är INTE okej att behöva släpa en dammsugare upp för en stege. Det är knappt godkänt att stå på en stege överhuvudtaget när man städar. Arbetsmiljöverket har nog en del att säga om den saken!
Byggställningar/skylift och behörighet för att jobba med sånt är något som arbetsgivaren får se till att det finns!
Lunchrasten börjar räknas från det du anländer till närmsta iordningställda fikarum/lunchrum (där det ska finnas möjlighet att värma mat!) och slutar när du är åter på stället du ska städa. Detta fick vi veta av facket när jag jobbade på en städfirma där vi hade problem med att få tiden att räcka till lunchraster m.m. Chefen tyckte att lunchrasten började när vi ställde ifrån oss moppskaftet, och slutade när vi började städa igen. Oavsett om vi var 20min bilfärd från närmsta lunchrum. (vi hade 45min lunch och skulle då enligt chefen ha på oss 5min att värma mat och äta..)