• Aurora82

Städjobb

Är det någon här som jobbat/jobbar med städ som gravid? Främst då städ hemma hos folk. Funderar på att bli gravid men är lite orolig hur ett såpass fysiskt tungt jobb kommer funka. Tungt och stressigt. Finns ju inte direkt möjlighet slänga sig på sängen hemma hos kund och vila en stund.

• Svar på tråden Städjobb
  • Linc

Om du är fullt frisk och inte har några problem sen tidigare så kommer du garanterat att kunna jobba rätt länge med städ! Handlar ju massor om ergonomin ju :) Sen borde du ju ha rätt till graviditetspenning på slutet! :) Lycka till!!

• Aurora82

Ja, jag är fullt frisk i övrigt. Men många gånger städar jag inne i stan hoa kunder. Finns då sällan parkering i direkt anslutning till kunds lägenhet och ibland saknas hiss. Och eftersom jag oftast jobbar ensam så ska jag själv släpa på dammsugare (som väger 8kg) moppskaft och skurhink med alla medel å flaskor i. Arb.giv vill vi ska vara noga med våra raster men alltför ofta är det för stressigt att hinna. Och är det inte hemma hos folk jag städar kan det vara ute på byggen där det ska skapas upp dammsugare på höga stegar och där lunchen får intas kall sittandes på ett golv då det saknas kök å micro...

• zooägaren

det där låter inte som okej arbetsförhållanden! dammsugare på höga stegar..lunch på kalla golv utan möjlighet att värma mat...
    Ta ett snack med facket! 

Det är INTE okej att behöva släpa en dammsugare upp för en stege. Det är knappt godkänt att stå på en stege överhuvudtaget när man städar. Arbetsmiljöverket har nog en del att säga om den saken!
    Byggställningar/skylift och behörighet för att jobba med sånt är något som arbetsgivaren får se till att det finns! 

Lunchrasten börjar räknas från det du anländer till närmsta iordningställda fikarum/lunchrum (där det ska finnas möjlighet att värma mat!) och slutar när du är åter på stället du ska städa. Detta fick vi veta av facket när jag jobbade på en städfirma där vi hade problem med att få tiden att räcka till lunchraster m.m. Chefen tyckte att lunchrasten började när vi ställde ifrån oss moppskaftet, och slutade när vi började städa igen. Oavsett om vi var 20min bilfärd från närmsta lunchrum. (vi hade 45min lunch och skulle då enligt chefen ha på oss 5min att värma mat och äta..) 

Jag är hård , men ärlig!
  • Aurora82

Finns ryggdammsugare men inte alltid tillräckligt många. Så skapas de vanliga klumpiga nilfisk dammsugarna upp. Har redan för längesedan pratat med min chef om jobb från stegar då jag enl arbetsmiljölagen läst vad som gäller. Personalavdelning kopplades in och beskedet lyder att vi visst får lov klättra upp på höga stegar å stå där å jobba. 5m upp ibland utan ngn säkerhet ifall man trillar. Arb..giv påstår att det är upp till dem avgöra om det är säkert eller ej. Så klart anser dem det alltid va säkert

• zooägaren
    Aurora82 skrev 2015-02-19 11:23:32 följande:

Finns ryggdammsugare men inte alltid tillräckligt många. Så skapas de vanliga klumpiga nilfisk dammsugarna upp. Har redan för längesedan pratat med min chef om jobb från stegar då jag enl arbetsmiljölagen läst vad som gäller. Personalavdelning kopplades in och beskedet lyder att vi visst får lov klättra upp på höga stegar å stå där å jobba. 5m upp ibland utan ngn säkerhet ifall man trillar. Arb..giv påstår att det är upp till dem avgöra om det är säkert eller ej. Så klart anser dem det alltid va säkert

kontakta arbetsmiljöverket! du kan vara anonym och berätta vad som pågår. Be dom göra ett oanmält besök. Tipsa dom om nån gång då du vet att ni ska ut på ett sånt jobb. 
    Jag är hård , men ärlig!
  • Linc
    Aurora82 skrev 2015-02-19 11:01:14 följande:

Ja, jag är fullt frisk i övrigt. Men många gånger städar jag inne i stan hoa kunder. Finns då sällan parkering i direkt anslutning till kunds lägenhet och ibland saknas hiss. Och eftersom jag oftast jobbar ensam så ska jag själv släpa på dammsugare (som väger 8kg) moppskaft och skurhink med alla medel å flaskor i. Arb.giv vill vi ska vara noga med våra raster men alltför ofta är det för stressigt att hinna. Och är det inte hemma hos folk jag städar kan det vara ute på byggen där det ska skapas upp dammsugare på höga stegar och där lunchen får intas kall sittandes på ett golv då det saknas kök å micro...

Nej men jösses!! Där skulle jag inte jobba en dag som gravid under de förhållandena! Fy 17!! :(
Svar på tråden Städjobb