Inlägg från: Cassaranda |Visa alla inlägg
  • Cassaranda

Hur ont gör det

Goddag allesammans!

Nu är jag gravid i vecka 20. Var på rul i fredags och allt såg bra ut. En frisk liten flicka. Hade moderkaka högt upp i framvägg.

För ca 1 1/2 år sedan gjorde jag ett sent avbrytande i vecka 22 pga pataus syndrom som är en kromosomrubbning och läkarna sa att han inte kunde leva utanför livmodern. Jag fick gå igenom en så kallad miniförlossning vilket betyder att man framkallar en förlossning med hjälp av mediciner och får då föda fram, alltså en miniförlossning då barnet inte är mer än 20 cm.

Nu till mina funderingar..

Kommer jag nu räknas som förstföderska eller omföderska?

Kommer det göra mycket ondare den här gången?

Någon som har vart med om detta som kan berätta lite?

Mvh

Cassaranda

• Svar på tråden Hur ont gör det
  • Cassaranda

Tack för era svar.

Ja, det är smärtan jag är rädd för (utdrivningsskedet). Vad är eda för något? Hur fungerar det? Är även rädd för att gå sönder

• Cassaranda

Förstår att det gör förbaskat ont. Det gjorde det ju när jag fick föda i vecka 22 och förstår att det kommer göra ännu ondare den här gången med ett fullgånget barn som kommer vara dubbelt så stort..

• Cassaranda

Ja men absolut! Och denna gången får jag ju något för smärtan också :) men är rädd att jag inte ska våga trycka på.. Men det kanske löser sig när man väl är där

• Cassaranda
    Linc skrev 2015-02-17 22:13:21 följande:

Jag har inte egen erfarenhet av så tidig förlossning som du fått gå igenom men väl fött två barn tidigare vaginalt och ska snart få vara med om det igen! :) Det jag hört dock är att det kan göra ondare att föda fram ett litet barn än ett fullgånget Tack vare att kroppen är redo och inställd på förlossning. I v.22 är inte kvinnans kropp alls redo för förlossning så var inte rädd att föda ett "stort" barn! Mina båda tidigare har vägt 3970g och 4118g riktiga små klumpar. Jag brast lite 1a gången men andra gången så hade jag inte en skråma :) Jag var helt som vanligt Mellan värkarna och pojken surfade ut efter 7h. Kom bara ihåg att slappna av i kroppen och låt naturen sköta arbetet åt dig! :) Du fixar det!!! Kram

Ja jag har också hört det men vi får se när det väl är dags. Hoppas det går relativt fort i alla fall. Tack för ditt tips :)
Svar på tråden Hur ont gör det