Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Om de var val idag vad skulle du röstat på???

MEE83 skrev 2015-02-17 20:22:17 följande:
    Det är upp till konsumenten att avgöra vart dom vill konsumera. Det är upp till föräldrarna att sätta sig in i hur skolan disponerar och prioriterar tillgångarna.
    Detta handlar inte om konsumentintresset utan om hur våra skattemedel används. Jag förstår inte hur någon kan försvara ett system där skattemedlen inte används till rätt saker.
  • KillBill

Ett av mina barn har gått i en friskola som drivs av en av de större koncernerna. Jag blev förbannad när jag insåg att den skatt jag betalar inte användes till att köpa skolböcker eller anställa lärare. Idag går barnet återigen i en kommunal skola och har det så mycket bättre.

• KillBill
    MEE83 skrev 2015-02-17 20:53:21 följande:
    Jo, det gör det. Skattepengarna hade ju använts till rätt saker om människor ansträngde sig för att få mest "bang for the buck", skickar man sina ungar till en skola som har en vinstmarginal på låt säga 50%, så vet man ju att pengarna inte går till barnen. Det är möjligt att undervisningen är såpass bra att det är värt det ändå dock. Vem vet, men man vet ju att 50:- på varje 100:- är ren vinst för ägarna.
    Anser du att det är lätt för gemene man att bedöma friskolornas vinstmarginal? Bland friskoleföretagen är det vanligt med olika typer av hyres- eller ränteupplägg som på pappret sänker lönsamheten.

Jag gillar verkligen idén med friskolor och har andra barn som har gått i riktigt bra sådana skolor men samhällets krav på och kontroll av denna typ av verksamhet måste bli mycket bättre.
Svar på tråden Om de var val idag vad skulle du röstat på???