• auapower

Sonen gråter och skriker vid läggning, hjälp mig!

Jag är desperat efter hjälp! Jag har pratat med BVC-sköterskan men hon säger att vi ska låta honom "bråka" genom sin fas, men detta är ju löjligt!

Min äldsta son är 20 månader gammal, sedan den 7 januari har han vägrat somna själv, han skrek och skrek i spjälsängen tills han fick somna i famnen och sen bli nerlagd i spjälsängen, men vaknade då gärna mitt i natten och skrek... Han har alltid somnat själv i lugn och ro innan sedan födseln och gärna sovit hela nätterna, i början fick vi väcka honom för mat om nätterna.. Vi bytte till juniorsäng då vi tänkte att han kände sig instängd i spjälsängen.. Men det blev inte bättre.. Han skriker och gnäller om vi inte ligger jämte honom tills han somnar, han kommer in till oss om nätterna och somnar fort om mellan oss (ingenting jag har något emot) och sover gott till morgonen.. Men han har en lillebror på 6 månader som gallskriker om jag lämnar rummet, då pappan jobbar skift är jag ensam om kvällarna varannan vecka, och har då ett rent helvete vid nattningarna.. Jag springer mellan två skrikande barn i minst en timme..
    Den store skriker klagoskrik så fort man går ifrån rummet, men han vill inte heller att man ligger jämte honom längre, då slåss och sparkas han.. Han ålar som en mask i sängen, sparkar i väggen..
    Jag har testat allt känns det som!
    Han får sova max 1,5 timmar mitt på dagen (han går inte på förskola då jag ändå är mammaledig med lillebror) då han tidigare har kunnat sova 2-3 timmar mitt på dagen och vi tänkte att det var det som var problemet, att han sov för mycket.. Det blev inte bättre...
    Någon dag har han inte sovit alls mitt på dagen, det blev inte bättre..
    Någon kväll har han fått lägga sig i våran säng direkt, det blev inte bättre..
    Jag har tänt nattlampan, han skriker.. Jag har släkt nattlampan, han skriker...
    Jag går ifrån hans sovrum, han tassar efter inom två minuter, skrikande..
    Jag smeker hans rygg, då slåss han, jag lägger handen på magen, då slåss han, jag smeker huvudet, då ålar han iväg..
    Ikväll har vi hittills försökt lägga honom i två timmar.. han skriker fortfarande...

Är det någon lång skitfas han går igenom? Eller vad är det här?
    Vi har inte ändrat några vanor, varken mattider, sovtider eller någonting.. Lillebror är ju inte särskilt ny heller, så tror inte att det är det heller... Det märks ju på honom att han har utvecklat en väldigt stark egen vilja, men det hör väl åldern till?

Tips och tricks mottages gärna! Ja, det kan hända att vi är bortskämda med att han alltid somnat själv, att vi (oavsett om vi är hemma eller borta) kunnat lägga honom och gå därifrån och han somnar på 10 minuter utan ett knyst.. Men när han ändrar vanor såhär drastiskt blir man utsliten och fundersam...
    Vi har ingen som helst egentid, när han väl somnar så är det dags för oss att lägga oss, amma lillebror och lägga sig.. Vi har ingen tid att mysa, se på film, prata eller någonting, och det tär på hela familjen känner jag, vi glider ifrån varandra, är sura, har huvudvärk, är trötta..
    Eftersom jag dessutom varit mammaledig sedan juni -13 (och dessutom arbetslös sedan okt -12, dock studerat 50% på distans sedan jan -13) så orkar jag inte vara hemma, jag tar gärna barnen och åker till stan, vänner och släkt, så fort jag kan, för att sitta inom våra 4 väggar gör mig just nu galen! Speciellt när jag vet att kvällen kommer bestå av kalabalik... Hjälp mig?

**
  • Svar på tråden Sonen gråter och skriker vid läggning, hjälp mig!
  • pastamamman

Alltså han är ju fortfarande väldigt liten och kan mycket väl vara en reaktion på att han fått syskon. Hur lång tid tar det för honom att somna om ni sitter hos honom? Kan du inte ha syskonet i famnen inne hos honom när han ska sova och du är själv med barnen? Jag tror det är en fas och ja ni har nog blivit lite bortskämda med att kunna lägga honom och att han somnar själv. Hur ser nattningsrutinerna ut? Kanske funkar om ni byter någon rutin?

• Hamboist

Har tyvärr inga tips.. Vår stora tjej var så från födseln till ca tre års ålder. Enda sättet att få henne att somna var i famnen (inte kul för ryggen med en 15 kgs) och hon sov Max 20 minuter efter man la henne tills hon vaknade i panik. Vi löste det genom att jag la mej samtidigt så jag kunde söva om henne innan hon han vakna helt. Eftersom hela nätterna var såhär så behövde jag sömnen jag kunde få. Vi är av åsikten att våra barn inte ska behöva skrika sej till sömns, vi har provat allt du tar upp men det enda som funkat har varit att ligga bredvid mej. I en period var det mycket kastande ålande osv, en nattning tog i alla fall två timmar om inte mer- oavsett trötthet. Helt plötsligt bara vände det, ca ett halvår efter hon blev storasyster. Hon sover fortfarande i vår säng, men somnar i princip innan hon hinner lägga sej och vaknar Max två gånger per natt och då behöver hon bara stoppas om. Vi har sett det som att hon behöver mycket trygghet, är väldigt tuff dagtid så hon tankar väl trygghet på natten. Av någon anledning har hon varit rädd för att sova från start. Däremot ser hon helt skräckslagen ut fortfarande om man pratar om att hon ska sova i son säng. Har som sagt ingen lösning, men kanske det blir lite lättare att veta att det finns fler. Kämpa på, jag vet hur det tär på förhållandet att ha detsåhär- men det kommer att vända!

• Hamboist

Och just det- nu nattar jag dom samtidigt i vår säng annars hade det varit kaos

• auapower
    pastamamman skrev 2015-02-15 08:18:14 följande:

Alltså han är ju fortfarande väldigt liten och kan mycket väl vara en reaktion på att han fått syskon. Hur lång tid tar det för honom att somna om ni sitter hos honom? Kan du inte ha syskonet i famnen inne hos honom när han ska sova och du är själv med barnen? Jag tror det är en fas och ja ni har nog blivit lite bortskämda med att kunna lägga honom och att han somnar själv. Hur ser nattningsrutinerna ut? Kanske funkar om ni byter någon rutin?

Det tar ca 1-1,5 timmar att lägga honom om vi sitter/ligger hos honom..
    Jag har faktiskt inte testat att ta med lillebror in vid nattning, det kanske jag skulle göra i veckan Glad
    Rutinen för kvällen är: 18:30 - kvällsmat, 19:30 - borsta tänder och starta barnprogram på tvn, 20:00 - välling och mys med mig medan lillebror är hos pappan/ligger jämte i soffan, sen 20:15-20:30 går vi och lägger honom, så har det alltid sett ut och alltid funkat fint.. Det går alltid bättre om jag är själv på kvällen och lillebror har somnat (han brukar somna vid 20:15-20:30 efter amning som blir innan vällingen för storebror) då kan han somna på 20 minuter.. Ibland funkar det inte alls, och vi får invänta att pappan kommer hem vid 22, men då kan det gå på 5 minuter att lägga honom, ibland bråkar han till 23 Obestämd
    Det jag har märkt nu det sista (nu när jag tänker efter och försöker hitta en orsak) är att om lillebror är vaken när storebror lägger sig så går det inte alls.. sover lillebror går det bättre..?
    **
  • auapower

Tack för tipset att ändra rutiner! Vi kollade med min mamma (hon har 4 nu vuxna barn själv, har varit dagmamma och är förskolelärare) och ändrade lite rutiner, så igår läste vi saga innan vi släckte lampan, han kom ut efter sin pappa direkt, men så startade han cdspelaren med godnattvisor på, och satt med honom i 10-15 minuter, sen gick han ut medan sonen fortfarande var vaken men lugn och fin, och han somnade inom 10 minuter utan skrik och gnäll Glad nu hoppas vi att trenden håller i sig så att jag kan lägga honom i tid utan bråk ikväll med Glad

**
Svar på tråden Sonen gråter och skriker vid läggning, hjälp mig!