Anonym (Osäker) skrev 2015-02-15 10:56:00 följande:
Barnen är 5, 10 och 14. Jag kan ta barnen heltid, vilket jag också sagt. Nu har barnen varit hos mig en vecka på sportlov. 5-åringen som inte har skolplikt är kvar en vecka till hos mig. Jag har sedan förra sommaren försökt diskutera underhåll utan framgång. Via hennes advokat fick jag nu ett förslag där hon anser kostnaden per barn vara 4000 och jag ska då betala 2000. Då jag i dag dag betalar knappt 1500 (om man slår ut månadspengen till äldste på alla barn) och hon även får barnbidrag inklusive flerbarnstillägg anser jag att vi är över 4000/barn under förutsättning att hon skjuter till lika mycket som jag. Jag har tidigare erbjudit mig att stå även för halva inkomstbortfallet vid VAB. Då hon bara skriker och kallar mig saker kommer vi ingenstans. Efter att brevet från hennes advokat kom skriver hon att hon föredrar att få pengar via FK. Jag utmålas hela tiden som en person som övergett mina barn och "alla" vet vad jag går för. Jag har försökt att prata via hennes familj men det slår tillbaka på mig hela tiden; "ingen orkar lyssna på dig". Nu får hon svar via min advokat och jag kommer antagligen att betala henne miniminivå. Jag kommer att betala för mina barn det jag väljer själv. Eventuellt kanske jag kan starta varsitt konto där jag kan sätta in en peng till barnen per månad. Förutsättningen är att exfrun inte har tillgång till dessa pengar. Jag vill för barnens skull inte gå igenom en vårdnadstvist men jag kommer inte att släppa vårdnaden om mina barn.
En femåring beräknas kostar 1160:- i "övriga kostnader" (kläder, skor, försäkring, fritid o lek, tandvård samt personlig hygien). Matkostnader beräknas ligga på 1160 (alla måltider i hemmet förutom lunch som jag antar intas på förskolan). Förskoleavgiften ingår inte. Om din exfru tjänar 30000 och hon fortfarande är ensamboende hamnar den på 600:- i månaden (2% av hushållets inkomst). Kostnaden för femåringen blir alltså 2920:- Drar vi av barnbidraget plus en tredjedel av flerbarnstillägget (1251) blir det 1669:- kvar. Delar ni lika på detta är din del av barnets kostnad 835:-
Tioåringen kostar med samma beräkning 1450:- i övriga kostnader samt matkostnader på 1290:- om det är en flicka och 1470:- om det är en pojke. Du får lägga till eventuell avgift för fritids på 300:- (1% av hushållets inkomst).
Fjortonåringen kostar naturligtvis mest. 1900:- i övriga kostnader för flickor eller 1820:- för pojkar. Matkostnader 1440:- flickor och 1860:- pojkar.
Tar vi det dyraste - Dvs om det är en pojke blir er kostnad 1215:- var.
Detta är naturligtvis bara konsumentverkets beräkningar men de är INTE beräknade på existensminimum. Sedan kan barn kosta recidiv hur mkt som helst. Har man en högre inkomst så lägger man säkerligen mer pengar på barnens kläder och aktiviteter än vad som är beräknat tex. Men det är ett val man gör.
Jag bor med mina barns pappa och vi lägger inte över 3500:- varje månad per barn...
Det minsta du kommer att få betala är 1273:- Du kan inte kräva att mamman öronmärkta exakt samma summa åt barnen. Men här kan du iallafall visa att du inte lägger minsta möjliga summa iallafall :D
PS. Hoppas jag räknat rätt ;)
Öppnar du konto i dina barns namn måste den andra vårdnadshavaren komma åt pengarna. Antingen att ni båda måste vara med när pengar tas ut eller om ni båda har fullmakt att ta ut som ni vill. Öppna ett konto i ditt eget namn istället.. Jag har konton som står på mig men som jag "döpt" till barnens namn. Då får de inte heller fritt förfogande över pengarna den dag de fyller 18 utan du kan kontrollera vart pengarna går.