Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Vad håller våra styrande på med egentligen...

Threezool skrev 2015-02-14 01:58:49 följande:
    Finns det någon källa på det citatet? Att kopiera ett citat från en blogg som i sin tur inte har en källa är lite väl grunt att bygga sin argumentation runt.
    Dr Nail skrev 2015-02-14 10:07:53 följande:

Du verkar lite rädd Rysskräck? Sluta läsa DN, avfölj Carl Bildt på Twitter så kommer du leva lugnare, jag lovar :

I en tråd här på Familjeliv finns mängder med länkar till artiklar, bloggar och twittrar i dessa frågor.
    www.familjeliv.se/forum/thread/64667215-alliansens-forsvarspolitik-suger-jag-ar-sa-jakla-less

• Tom Araya
    sverker11 skrev 2015-02-14 21:57:56 följande:
    Av någon anledning kommer jag att tänka på andra världskriget. Politikerna såg inget hot och rustade ner försvaret. Först när kriget var ett faktum började upprustningen så att den var slutförd lagom till krigsslutet.
    Det finns bara en förklaring till nuvarande läge: PRIORITERING.
    Vill man använda pengarna till annat måste man intala alla, i synnerhet väljarna, att försvaret inte behövs och det har man till rätt nyligen lyckats rätt bra med.
    Med få undantag har det inte med upplysning och intellektuell begåvning att göra (nog för att ta till sig och förstå information man får) hos våra politiker, utan det har helt enkelt velat prioritera annat.
  • Tom Araya
    sverker11 skrev 2015-02-14 21:57:56 följande:
    Av någon anledning kommer jag att tänka på andra världskriget. Politikerna såg inget hot och rustade ner försvaret. Först när kriget var ett faktum började upprustningen så att den var slutförd lagom till krigsslutet.
    Tom Araya skrev 2015-02-15 20:47:37 följande:
    Det finns bara en förklaring till nuvarande läge: PRIORITERING.
    Vill man använda pengarna till annat måste man intala alla, i synnerhet väljarna, att försvaret inte behövs och det har man till rätt nyligen lyckats rätt bra med.
    Med få undantag har det inte med upplysning och intellektuell begåvning att göra (nog för att ta till sig och förstå information man får) hos våra politiker, utan det har helt enkelt velat prioritera annat.
    Så var det även då, inför det andra världskriget. Utvecklingen gick att se, men man valde att blunda för den när det kom till militärt försvar.
    Den civila beredskapen var däremot betydligt bättre, eftersom man började förbereda sig för kris/krig redan 1937.

Idag finns nästan inget kvar av vår tidigare organisation och lagring för civil beredskap.
    Läs mer i inlägg #833, 828, 816, m.fl. i tråden www.familjeliv.se/forum/thread/64667215-alliansens-forsvarspolitik-suger-jag-ar-sa-jakla-less/83
  • Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-16 19:07:12 följande:

Men...

Ryssland har ju inte varit intresserat av Sverige de senaste 200 åren. Och på den tiden det begav sig var ju vi lika aggressiva som Ryssland.

De har varit starkare än oss militärt hur länge som helst och ändå inte brytt sig. De har inte ens lagt beslag på Finland som hade varit lätt gjort 1945. Så varför skulle de?

De verkar dessutom ha fullt upp med annat.

Nä. Jag är inte ett dyft orolig. Men starkt försvar ska vi ha ändå. För att värna neutraliteten.

Och för all del, gärna samarbete med nordiska grannar (dumpa EU och köra nordisk koalition tycker jag).

Vad är din analys baserad på?

• Tom Araya
    Threezool skrev 2015-02-16 18:17:05 följande:
    Det var aldrig några planer på att planen skulle landa i Baltikum utan de skulle både lyfta och landa i Sverige. Då är det ju inte så svårt att gå med på något sådant då det aldrig var tanken från början.

Eller du vill att de skulle ändra planerna och landa där ändå bara för att jävlas med Ryssland?
    ...eller så låter man bli att kommentera det.

Vill vi landa i Estland under en militärövning och har det godkänt av Estland och NATO så gör vi det.

Margots uttalande lät lite som att "vi gör som ni vill". Signalvärdet i det är inte helt oviktigt.
  • Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-16 19:50:02 följande:

Vilket av det jag skrev syftar du på?

Detta:

Men...

Ryssland har ju inte varit intresserat av Sverige de senaste 200 åren. Och på den tiden det begav sig var ju vi lika aggressiva som Ryssland.

De har varit starkare än oss militärt hur länge som helst och ändå inte brytt sig. De har inte ens lagt beslag på Finland som hade varit lätt gjort 1945. Så varför skulle de?

De verkar dessutom ha fullt upp med annat

Ja, NU ja...

• Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-16 20:38:48 följande:

Jag baserar min analys på att det var ca 200 år sedan vi förlorade sista kriget mot Ryssland. Sedan dess Hr de inte anfallit oss, eller ens hotat om att göra det. Trots att de rent militärt varit starkare hela tiden i stort sett.

Det där med Finland är ju lite omtvistat, men SSSR stod ju som segrare och lade beslag på sina gamla besittningar i Baltikum. Men inte inte den gamla besittningen Finland, trots att Finland förlorat kriget. I mina ögon ser det ut som att Ryssland inte har varit, och inte är intresserade av att lägga under sig Skandinavien. Vad ska de ens ha det till?

Jag förstår mig inte på den svenska ryssofobin.

Det låter som en "säker" analys...Obestämd

Varför har vi inte haft fred längre?

Varför har ryssana haft tre krig på typ typ år?
  • Tom Araya

Jag blir inte förvånad...

Försvarets miljardkrav nobbas av finansministern

Försvarsmakten har begärt fyra miljarder kronor om året i ökade anslag i det kommande försvarsbeslutet, totalt 16 miljarder. Finansdepartementets motbud är ett genomsnitt på 500 miljoner per år, totalt två miljarder, erfar SvD. Alltså en åttondel av den summa försvaret anser är att minimum.

www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvarets-miljardkrav-avvisas-av-finansministern_4340645.svd

Svar på tråden Vad håller våra styrande på med egentligen...