Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Vad håller våra styrande på med egentligen...

FDFMGA skrev 2016-04-15 00:04:23 följande:
    Jaha, jag är inte så insatt.

Vad är det för fel på Brottsbalken, kapitel 20:

" 20 kap. Om tjänstefel m. m.

1 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vid myndighetsutövning genom
    handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften skall
    dömas för tjänstefel till böter eller fängelse i högst två år. Om gärningen
    med hänsyn till gärningsmannens befogenheter eller uppgiftens samband med
    myndighetsutövningen i övrigt eller till andra omständigheter är att anse
    som ringa, skall inte dömas till ansvar.

Om ett brott som avses i första stycket har begåtts uppsåtligen och är att
    anse som grovt, skall dömas för grovt tjänstefel till fängelse, lägst sex
    månader och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt
    beaktas om gärningsmannen allvarligt har missbrukat sin ställning eller om
    gärningen för någon enskild eller det allmänna har medfört allvarligt förfång
    eller otillbörlig förmån som är betydande.

Den som är ledamot av en beslutande statlig eller kommunal församling är inte
    underkastad ansvar enligt första eller andra stycket för någon åtgärd som han
    vidtar i denna egenskap.

Vad som sägs i första och andra styckena skall inte heller tillämpas, om
    gärningen är belagd med straff enligt någon annan bestämmelse. Lag (1989:608).

Fungerar lagen i syfte att beivra brott mot det ansvar myndigheten har?

Det näst sista stycket tolkar jag som att folkvalda undantas i lagen.

Ämnet diskuteras djupare i denna blogg:
    www.martinborgs.se/blog/2014/8/16/terinfr-tjnstemannaansvaret

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-04-15 01:15:31 följande:
    Jag vet inte, är inte insatt - men i så fall är det väl tillämpningen som inte fungerar.

Ja, folkvalda undantas - men de gör de ju även i en ny lag som definierar tjänstemannaansvar, politiker är ju inte tjänstemän.

Ta Allianspolitikerna i Stockholms landsting som slösat bort miljarder av skattebetalarnas pengar till Skanska och det där engelska bolaget på I vars namn jag glömt i upphandlingen av NKS. Det är inte rimligt att de straffas för detta, såvida de inte begått något brott som redan är definierat av lagen.
    Jag tycker det är fullt rimligt att straffas för detta, inledningsvis genom att man avsätts från sin post utan politikers generellt sett generösa avgångsvederlag.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-04-15 17:47:41 följande:
    Tjänstemän i det offentliga kan precis som alla arbetare och privata tjänstemän avskedas om de missköter sitt arbete
    Det finns uppenbart ett fel i systemet när det inte sker i den omfattningen det borde.
    KillBill skrev 2016-04-15 17:47:41 följande:
    Är du av den uppfattningen att tjänstemän i det offentliga ska kunna straffas hårdare än privata tjänstemän? I så fall borde väl tjänstemän i det offentliga tjäna mer än privata tjänstemän (högre risk och större ansvar brukar resultera i högre ersättning). Hur ser du på detta?
    Rent moraliskt ser jag ingen skillnad i det privata eller offentliga vad det gäller fall där tjänstemän missköter sina uppdrag på ett sätt som är negativt eller rent av skadligt för dess arbetsgivare, men i de privata fallen avgörs det av styrelse och i viss mån aktieägare.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-05-11 23:25:54 följande:
    Här kan man snacka om fel i systemet!
    Ja, fullt arvode utan några som helst krav på närvaro eller prestation. Det finns fler som utnyttjar systemet, men det här är nog det värsta exemplet.
  • Tom Araya

Det går inte bra för Malmö nu...

Malmö28 mars 2016 21:00

Rekordmånga lämnar sina jobb i Malmö stad

Över 2?000 anställda sade upp sig från Malmö stad förra året. Den högsta siffran någonsin.
    Flykten är särskilt stor bland socialsekreterare och lärare - som Malmö stad akut behöver.

www.sydsvenskan.se/2016-03-28/rekordmanga-lamnar-sina-jobb-i-malmo-stad

Nyheter26 juni 2016 07:00

Så blev Malmö en av Sveriges fattigaste städer

Malmö har på fyrtio år gått från välmående arbetarstad till en av landets fattigaste kommuner. Skyhög arbetslöshet. Stor invandring. Växande klyftor. Social oro. ?Staden är en tryckkokare?, säger professor Tapio Salonen. På många sätt är Malmös kris hela Sveriges ? fast värre.

www.sydsvenskan.se/2016-06-26/sa-blev-malmo-fattigast-i-sverige

Malmö27 juni 2016 07:59

Allt fler Malmöbor är för fattiga för ett eget hem

Allt fler Malmöbor är för fattiga för ett eget hem. Antalet asylsökande som bor hos släkt och vänner har fördubblats på ett år. Och bland flyktingar sprider sig desperationen. ?Vi blev hemlösa i Syrien. Snart står vi utan hem även i Malmö?, säger Bassan Zawahri, som nyligen vräkts med sin familj.

www.sydsvenskan.se/2016-06-27/allt-fler-malmobor-for-fattiga-for-ett-eget-hem

• Tom Araya
    Jag värderar inte den statistiken särskilt högt eftersom man vet att invandrares benägenhet att anmäla brott är lägre än hos svenskar, i vissa kulturgrupper är den väsentligt lägre.
Svar på tråden Vad håller våra styrande på med egentligen...