Inlägg från: Zarch |Visa alla inlägg
  • Zarch

Vad håller våra styrande på med egentligen...

Att Mona har gått och blivit helt verklighetsfrånvänd efter klimakteriet är en sak. Däremot tycker jag inte att pengarna ska läggas på att rusta upp försvaret, vill ryssen ta oss så spelar det ingen roll hur många zambookor och stridspittar vi har. Effekten skulle bli densamma om vi kastade faluringar från Visby båthamn på dom där Putinlirarna.

Nej, prioritera skolan, vården och våra äldre istället. Men det är väl lönlöst att tjata om, det mesta är ding ding idag så det har du rätt i.

• Zarch
    Tom Araya skrev 2015-02-13 23:03:45 följande:

Du är uppenbarligen inte särskilt insatt i hur försvars- och säkerhetspolitik fungerar ur en internationellt perspektiv, jag ska försöka förklara det enkelt...

Huvudsyftet med militär försvarsförmåga är lika för alla länder, små som stora. Skillnaden är att större länder kan ha en större anfallsförmåga.

Alla ageranden, oavsett om du ska bygga ett nytt sjukhus eller ta till vapen i en konflikt handlar om avvägningar.

-Vill, bör/måste, behöver jag/vi detta?

-Hur mycket kostar det (i liv, pengar, materiel, folkopinion, förtroende, repressalier mm)?

Det kan du räkna ut med ena handens lillfinger att om du påverkar kostnaden så kommer det att krävas motsvarande snäpp uppåt på den andra skalan. Pratar vi militärt förvar är det vad som brukar kallas tröskeleffekt. Ja, Ryssland kan kliva över tröskeln, men det är jobbigare om den är en meter hög än om den är en decimeter hög. Jobbigare= kräver högre motivation.

Skulle vi dessutom alliera oss, exempelvis genom att gå med i NATO, så ger egen försvarsförmåga tid för att ta emot hjälp från andra länder.

Jag håller egentligen med dig om det, fatta mig rätt. Däremot så finns det inte på världskartan att vi kommer prioritera just den frågan under vår livstid iallafall, i Sverige lever vi för att vara neutrala och humanistiska...om vi så ska dö på kuppen.

Kommer inte ske på eget initiativ, hamnar vi i trubbel så tar vi hjälp av storebror som en annan Fredo/Judas. Flummigt inlägg kanske, hoppas du iallafall fattar en tiondel av poängen.
  • Zarch
    Tom Araya skrev 2015-02-13 23:52:20 följande:

Fast vi har ju varit fredliga och neutrala i typ 100 år och ändå har vi haft ett försvar.

På 50-talet var vårt flygvapen det fjärde största i världen.Vi får ingen hjälp utan medlemskap och än så länge verkar det inte på tapeten att söka.

NATO kräver dock generellt att varje medlem satsar minst 2,0 % av bnp på militärt försvar. Idag lägger vi ca 1,2 %.

Det där hade jag dålig koll på, men du brinner för frågan och det är ju alltid härligt. Vi kan inte begära att storebror ska komma till vår undsättning om det brinner (fördel att gå med), men någonstans så är det väl taktiskt smart av vårt lilla land att vara fortsatt lite fegt neutralt? Är du genuint oroad för vad som komma skall?
Svar på tråden Vad håller våra styrande på med egentligen...