• scrapparlotta

Måste man avstå från....Jag

Jag försöker gå ner i vikt. Går inte ner så mycket, ändå äter jag på veckorna aldrig godis, fikabröd eller sötdricka. På helgerna tar jag lite vin eller så och ytterst lite godis. Vi äter väldigt lite godis här, hela familjen. Vi kan tex ha en 200 g chokladkaka i 3 - 4 helger...och då är vi 4 st som äter. Så jag äter inte mycket godis. Jag tränar ca 2 gånger i veckan, då är det styrketräning. Och så försöker jag komma ut 2 gånger på en vecka på en promenad.

Mat, jag äter vanlig husmanskost...pizzor och annan sån skräpmat äter jag kanske 2 gånger på ett halvår. Så varför går jag inte ner i vikt??? Många säger till mig att jag ska skippa allt vad potatis, pasta, ris och bröd heter. Måste man verkligen det för att gå ner i vikt? Jag har vid två tillfällen provat lchf men jag mådde inte bra av det. Klarade nån vecka, men mådde bara illa av det. Så nä.....det är inget för mig. Så hur ska jag göra? Jag är inte ute efter att rasa i vikt, utan vill hellre kunna unna mig nåt litet på helgerna och gå ner långsammare. Men kanske inte så här långsamt. Har sen nyår gått ner 1,5 kg...

• Svar på tråden Måste man avstå från....Jag
  • Zadre
    MEE83 skrev 2015-02-13 11:35:02 följande:
    Jo det gör det. haha

Kolhydrater ökar fettinlagringen, det minskar även fettförbränningen. Är man på en LCHF diet, så tar fettet KH plats, fetsyrorna från ett fettrik diet som LCHF lagras alltså i cellerna. Det kommer du inte ifrån, om du nu inte ignorerar enkel, grundläggande fysiologi. Du lagrar antingen glukos eller fett.

Äter du lite KH och mycket fett lagras fett in istället för KH... och tvärtom. Detta är kroppens energidepåer. Äter man mer KH, så bränns också mer KH, eftersom det blir kroppens energidepåer. Äter man lite KH, så lagras alltså mer fett in. Mer fettinlagringar. Äter man mycket fett, och lite KH så lagras alltså mer fett in.

Nu är inte LCHF egentligen något problem, men det är absolut inte nödvändigt att skippa ris, potatis etc. Tror man det, så är man bara okunnig, eller en nyttig idiot(dvs man har köpt LCHF konceptet med hull och hår).

Jag undrar var du vill säga med dina inlägg eg. Fakta är att LCHF är en livsstil som funkar och som inte är farligt på något vis. Lite KH = ketos/fettförbränning till tusen = folk går ner i vikt. Ens blodfetter blir bättre, man mår bättre i största allmänhet. LCHF funkar och är bra. Inte nåt jag bara säger utan det är fakta. Jag säger inte att alla ska äta det, däremot anser jag att alla bör dra ner på KH och sluta vara rädda för fett. Det skulle hjälpa många.
  • MEE83
    Zadre skrev 2015-02-13 12:08:05 följande:
    Jag undrar var du vill säga med dina inlägg eg. Fakta är att LCHF är en livsstil som funkar och som inte är farligt på något vis. Lite KH = ketos/fettförbränning till tusen = folk går ner i vikt. Ens blodfetter blir bättre, man mår bättre i största allmänhet. LCHF funkar och är bra. Inte nåt jag bara säger utan det är fakta. Jag säger inte att alla ska äta det, däremot anser jag att alla bör dra ner på KH och sluta vara rädda för fett. Det skulle hjälpa många.
    TS fråga är om hon måste skippa livsmedel som ris, potatis etc. Svaret är ett solklart NEJ, hon behöver inte skippa det. Jag har förklarat för henne vad hon bör göra. Dvs ett kaloriunderskott och sedan ett ökat proteinintag för att inte tappa muskelstyrka.

Sedan så fungerar LCHF för en del, det har jag aldrig skrivit att det inte gör, men för TS, som uppenbarligen inte vill eller trivs med en LCHF diet så är det självklart ett dåligt alternativ och det är verkligen inte något måste för att gå ner i vikt.

Både elitidrottare i världsklass och vanliga motionärer kan utan problem äta ganska så enkel, balanserad husmanskost och må fantastiskt.

Jag har för övrigt provat LCHF och tappade både uthållighet och explosivitet, och jag tränar nästan varje dag och har så gjort sedans jag var kanske 12-13 år(är 31 nu), jag har alltid varit ett fysiskt praktexemplar, och det på en balanserad kost. Så för mig fungerar inte LCHF.
  • anelheltenkelt

Hej TS

Jag har laddat ned en app som hjälper mig att hålla reda på vad och hur mycket jag äter. Jag tycker den är bra både som peppning och verktyg.
    Lifesum heter den. Den visar både hur mkt protein, fett och kolhydrater du har stoppat i dig och tar inte så lång tid att fylla i och komma underfund med.

Lycka till

En enorm frihet infinner sig då du slutar att ta allt personligt. ~ Don Miguel Ruiz
  • Stella was a diver
    TS, jag tror att det enda sättet för dig att få reda på var det går fel i din kost är att logga det du äter. Om du inte har någon sjukdom så går du ner om du äter färre kalorier än du förbrukar. Det är svårt att uppskatta matens vikt, så köp en billig matvåg på clas ohlson och ladda hem Lifesum och väg och logga allt du äter i två veckor. Då kan du se om det finns några dolda kalorifällor i din kost eller om dina portioner är lite för stora, du kan ju i sådana fall byta ut kaloririka livsmedel mot sådant som är mättande och kalorisnålt som mer grönsaker. Jag tycker annars att din kost låter jättebra och tror att du kan uppnå dina önskade resultat genom små förändringar om du bara lyckas upptäcka vad som går fel!
  • scrapparlotta

Jag tackar för alla inlägg och svar. Jobbar som en galning nu och ska läsa alla inlägg mer sen när jag kommer hem... så ni inte tror att jag inte läser ? återkommer ikväll. .

• Rafael90
    MEE83 skrev 2015-02-13 11:35:02 följande:
    Jo det gör det. haha

Kolhydrater ökar fettinlagringen, det minskar även fettförbränningen. Är man på en LCHF diet, så tar fettet KH plats, fetsyrorna från ett fettrik diet som LCHF lagras alltså i cellerna. Det kommer du inte ifrån, om du nu inte ignorerar enkel, grundläggande fysiologi. Du lagrar antingen glukos eller fett.

Äter du lite KH och mycket fett lagras fett in istället för KH... och tvärtom. Detta är kroppens energidepåer. Äter man mer KH, så bränns också mer KH, eftersom det blir kroppens energidepåer. Äter man lite KH, så lagras alltså mer fett in. Mer fettinlagringar. Äter man mycket fett, och lite KH så lagras alltså mer fett in.

Nu är inte LCHF egentligen något problem, men det är absolut inte nödvändigt att skippa ris, potatis etc. Tror man det, så är man bara okunnig, eller en nyttig idiot(dvs man har köpt LCHF konceptet med hull och hår).

Detta stämmer. Det finns ingen långsiktig forskning som visar att LCHF ger ett bestående resultat eller bättre blodfetter, snarare tvärtom. Dessutom är det inte nyttigt att gå in i ketos. Hjärnan behöver ca 100 g kolhydrater per dag för att jobba.
  • Madraykin

Jag har ätit LCHF i över två år, men har sedan 2 månader tillbaka gått över på en mer liberal lågkolhydratskost som funkar jättebra för mig hittills. Jag äter inte bröd/ris/pasta/potatis till vardags, men nån gång i veckan kan jag unna mig t.ex. nån brödskiva till soppan eller en bit potatisgratäng etc. Äter också fil som jag sötar själv med lite honung, dricker något glas juice om dagen, äter mycket rotfrukter, bönor, baljväxter. Frukt ett par gånger i veckan, istället mycket grönsaker.

Dock ett fortsatt ganska högt fettintag - näringsmässigt försöker jag ligga 20% kolhydrater, 30% protein och 50% fett. Betydligt mindre än på LCHF dock. 

Har på två månader gått ner 4 kg, mår dock något bättre på strikt LCHF men känner att den här kosten är enklare att hålla och det gör inget om en "fuskar" lite då och då. 

Jag använder också appen Lifesum för att hålla koll på intaget, och ligger på ca 1600 kalorier/dag och då är jag mätt och glad hela dagen, äter när jag är hungrig!

• scrapparlotta

Nu har jag läst igenom lite till och ska försöka svara alla så bra jag kan...

Portionstorlekarna ja, ja det är möjligt att jag äter för mycket när jag äter pasta. Jag älskar pasta. Däremot när jag äter potatis eller ris (som jag äter välidgt sällan då jag inte gillar ris så mycket) då äter jag inte mycket av det. 1,5 - 2 normalstora potatisar borde väl vara helt ok eller?

Jag måste alltid på veckorna äta två frukostar, vilket inte är så bra kanske. Men jag går upp ca 5 på morgonen, jag har 1 timmes resväg till jobbet och jag börjar jobba kl 7. Sen har vi frukost på jobbet kl 9. Så jag måste äta nåt innan jag åker på morgonen, sen måste jag ju äta en frukost till kl 9 för sen är det inte lunch förrän kl 12. Så det är jättesvårt att veta vad jag ska äta på frukostarna. Jag äter mest macka och yoghurt.

LCHF, jag tror inte på det och jag mådde inte bra av det. Det kändes inte bra att äta all den feta maten.

När det gäller träning, jag funderar på att börja springa lite nu på vårkanten. Men jag trivs med styrketräningen och många säger att det är ett bra sätt att bränna fett då muskler bränner lite hela tiden.

Om jag inte ska äta så mycket potatis/pasta och ris...vad ska jag då äta. Sallad känns kallt just nu på vintern. Vill ha i mig varm mat...

Ge mig gärna tips på vad jag kan äta

• AnooYoo
    scrapparlotta skrev 2015-02-14 22:04:03 följande:

Portionstorlekarna ja, ja det är möjligt att jag äter för mycket när jag äter pasta. Jag älskar pasta. Däremot när jag äter potatis eller ris (som jag äter välidgt sällan då jag inte gillar ris så mycket) då äter jag inte mycket av det. 1,5 - 2 normalstora potatisar borde väl vara helt ok eller?

Jag måste alltid på veckorna äta två frukostar, vilket inte är så bra kanske. Men jag går upp ca 5 på morgonen, jag har 1 timmes resväg till jobbet och jag börjar jobba kl 7. Sen har vi frukost på jobbet kl 9. Så jag måste äta nåt innan jag åker på morgonen, sen måste jag ju äta en frukost till kl 9 för sen är det inte lunch förrän kl 12. Så det är jättesvårt att veta vad jag ska äta på frukostarna. Jag äter mest macka och yoghurt.

LCHF, jag tror inte på det och jag mådde inte bra av det. Det kändes inte bra att äta all den feta maten.

När det gäller träning, jag funderar på att börja springa lite nu på vårkanten. Men jag trivs med styrketräningen och många säger att det är ett bra sätt att bränna fett då muskler bränner lite hela tiden.

Om jag inte ska äta så mycket potatis/pasta och ris...vad ska jag då äta. Sallad känns kallt just nu på vintern. Vill ha i mig varm mat...

Måste du verkligen äta två frukostar? Om du vill gå ner i vikt måste du nog acceptera att vara hungrig i början innan du vant dig vid att äta mindre.

Jag äter ingen frukost alls. Jag går hemifrån kvart över sex och äter lunch klockan 12, sedan äter jag middag vid halv sju. Jag har vant mig vid att inte äta mer och om jag blir hungrig dricker jag te.

De dagar jag tränar brukar jag äta en banan vid tre för att ha tillräckligt med energi.
  • Flisan79

Mitt råd är kaloriräkning eftersom att det är det allt handlar om. Oavsett diet. Kalorier in och kalorier ut. För att gå ner ett kg måste du ligga 7000 kcal i underskott.

Så här typ:

En kvinna ligger på ett basalt kcalbehov av ca 2000-2500 kcal/dag (beroende på vikt/längd). Det är antalet kcal du gör av med per dag bara genom att leva normalt (utan träning). För att stå still i vikt så måste du alltså äta samma summa i kcal och för att gå ner i vikt måste du antingen äta mindre eller göra av med mer energi genom träning.

För att gå ner ett halvt kg i veckan måste diffen/v vara 3500. Vilket motsvarar ca 500 kcal/dag. Så tränar du inte bör ditt intag ligga runt 1500 kcal/dag.

Hur mycket kcal saker innehåller står på de flesta förpackningar eller går att googla. En matvåg kan behövas i början men man lär sig ganska snabbt de saker man brukar äta.

En bra frukost med få kcal är havregrynsgröt. En dl havregryn väger väldigt lite men blir bra fyllnad med 2 dl vatten. Till det kan du tex ta en msk lågkalori äppelmos och en dl mjölk.

Något man upptäcker är att tex juice, mjölk och läsk har ca samma kcal/100g.

Så visst, ett glas mjölk till maten är bättre för kroppen, men det gör ingen skillnad mot ett glas cola i kalorimängd.

Jag använde mig av matdagboken.se när jag gick ner efter mina förlossningar.

• AnooYoo

Glömde ; jag tror inte att du behöver skippa kolhydrater helt, men är det inte till varje måltid. Jag tror att ris och potatis är bättre än pasta (men jag vet inte, det är bara så det funkar för mig-blir uppsvälld av pasta). Jag äter mest fisk och grönsaker.
  • MEE83

De som säger att styrketräning är bättre har inte nödvändigtvis fel, det beror sig på hur du tränar, men generellt sätt är löpning/jogging bättre. Du tränar oftast större muskler när du springer, då bränner då mer kalorier, du tar också oftast inga pausar, de flesta, inklusive mig, tar oftast pauser när vi lyfter på gymmet, mellan reps eller mellan övningarna. Det blir alltså inte samma konstanta fysiska påfrestning när du styrketränar, då bränner du i regel mindre kalorier.

Allt handlar förstås om upplägget i övningarna du gör och sättet du springer/motionerar på. Jag småjoggar inte, jag kör antingen snabbmarscher(forced march) med min bergen ryggsäck, oftast 5km men även milen, då snittar jag 10km/timmen, med 25kgs packning i ryggsäcken, eller så springer jag milen på tid.

• dirty88

För att du inte äter mindre än vad du gör av med. Simpel fysik.

• maaammaaa

Laxsoppa med creme fraiche. 600 gram laxtärningar 1.2 liter vatten, purjolök, litepotatismera morötter, rotselleri, fänkål, anisfrön dill och fiskbuljong.

Kycklinglår i ugn. Kokt amarant som efter kokningen blandas med wokgrönsaker. Det blir en hälsosammare risottoliknande blandning som mättar.

Stekt lövbiff, kokt brockoli med sallad.

Grönsaksstavar råa till snacks pröva gula rödbetor, kålrabbi, gurka, rotselleri, bladselleri, romansalladsblad.

Ägg till frukost, kvark och bär, keso tonfisk. Mungbönsgroddar.

• MallaL

Här tror jag ditt problem ligger. Räkna ut kalorimängden för dessa mål, antagligen alldeles för mycket. Byt ut det ena (eller båda!) mot kvarg/keso + skinka, eller kokta ägg.
  • Eiles

Kan du inte dela upp den normala frukostmängden på två frukostar? Äta tex ett par dl yoghurt hemma innan du åker och sen en smörgås med skinka och nån grönsak på när du är på jobbet. Då överstiger du ju inte den rekommenderade mängden till frukost även om du äter två ggr.

Förutom sallad så kan man ju äta tex morötter, palsternacka och kålrot tillagade i ugnen. Broccoli, blomkål, wook, osv. Jag äter potatis, pasta o ris men jag håller koll på hur mycket så att den sammanlagda mängden kalorier under måltiden inte överskrids. Kaoriinnehållet i en middag rekommenderas tex att ligga mellan 640-837.

Jag rekommenderar också, som någon annan gjorde, att du laddar ner lifesum appen för att börja hålla lite koll på ditt kaloriintag.

För min egen del så känns det så himla skönt att veta att jag ätit som jag ska. Sen är det ju olika hur våra kroppar fungerar och förbränner tex.

Svar på tråden Måste man avstå från....Jag