Inlägg från: PlayWood |Visa alla inlägg
  • PlayWood

Varför EN gud?

Rikard skrev 2015-02-12 22:15:16 följande:
    Det verkar vara väldigt viktigt för judar, kristna och muslimer att man tror på bara EN (1) gud.
    Att beskylla andra för att ha flera gudar används nästan som en svordom.
    Man talar förklenande om de religioner som har flera gudar.
    Varför är det så mycket finare att tro bara på en gud?
    Jag tror det har att göra med att.. Du vet som småbarn bråkar med sina kompisar om vem som har den starkaste superhjälten, är stålmannen starkare än Iron man? och så kommer han den där ungen, han som har den starkaste av alla, som kan göra precis allt som stålmannen och iron man kan och även mer där till!

Precis så tror jag Gud kom till, Gud med ett stort G. Från att ha haft havets gud, skogens gud, vindens gud med mera (grekiska/romerska/nordiska med flera), så blev det en kombinerad som kan allt, som är allt. Inte nog med det, som dessutom har skapat allt. Slå det om du kan! :)
    It's better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.
  • PlayWood
    lebowski skrev 2015-05-15 22:03:37 följande:
    Hjälplösa människor följer en Gud.
    Förklenade människor följer flera Gudar.
    Svagsinta människor följer Jimmie Åkesson.
    Intressant. Du menar då att de "gamla" grekerna exempelvis, var förklenade människor? och de som bodde här i norden och följde asarna?
    It's better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.
  • PlayWood
    Nidingbane skrev 2015-05-18 22:52:22 följande:
    Om du tycker jag hånar, så blir jag lite sårad. Jag tycker själv att berör ett ämne som är mycket spännande. Men som jag samtidigt vet av erfarenhet är oerhört svårt att diskutera såhär. Kanske för att man inte ser och har ögonkontakt med den man diskuterar med. Själv tycker jag generellt det är mycket svårare att diskutera såhär när man inte ser den man talar med.
    Håller med, förutom att jag tycker det är lättare online :) mer betänketid och jag kan tappa ord, då kan jag googla tills jag hittar ordet jag söker.
    Sent finns det folk som inte utnyttjar betänketiden utan hasar ur sig ogenomtänkta kommentarer som kan vara hånande och elaka. tyvärr.
  • PlayWood
    Nidingbane skrev 2015-05-21 21:43:03 följande:
    Även om de ses såsom knäppisar och inte är riktigt seriösa många av dem, så tänker jag som ex ang. detta med vad Gud kan vara. För även om den är djärv och kan te sig tokig, så är den i alla fall väldig eggande för fantasin.

Jag börjar med den gamla filmsviten "Gudarna måste vara tokiga" som ex. Sedan tar jag som ex hur t ex människor som levde lång innan dagens teknologi. Hur skulle de t ex förklara om de såg några människor som kom ut ifrån en helikopter eller flygplan osv, osv.

Låt oss säga att vi haft besök av utomjordingar. Hur skulle en människa som inte hade en aning om vad ett flygande objekt är mm, mm se dem som t ex flyger runt, botar sjukdomar på ett närmast osynligt sätt, lyfter stora t ex stenblock utan att anstränga sig osv, osv om inte som Gudar? Det ligger i alla fall nära till hand att man skulle göra detta tycker jag.

Observera nu att detta är ett exempel som bland annat "galningar" som t ex von däniken m fl. tar upp i sina böcker. Poängen med dem är då att detta med "Gud" då plötsligt blir något konkret verkligt även om det nu låter mycket otroligt.
    Det blir lite OT.
    Men jag undra vad för kriterier ett väsen egentligen behöver för att klassas som en Gud.
    För just nu om man återgår till "superhjältarna" så kanske man inte skulle kunna klassa batman som en superhjälte då han inte kan göra allt som supermannen kan.
    Väsendet kanske kan se oss men inte göra nånting för oss i denna värld, kan man klassa det väsendet för en gud i alla fall?

Ditt utomjordings exempel får mig att tänka på scientologerna och de som faktiskt tror på att vi har haft besök av utomjordingar. Och på nåt sätt så är inte UFO fanatikerna klassade som religiösa, (precis som utomjordingarna inte klassas som gudar, kriterier.)
    Jag tror inte att jag skulle tro att de är gudar, om det tex idag skulle dyka upp människor i en tidsmaskin från framtiden.
  • PlayWood
    Nidingbane skrev 2015-05-22 19:13:07 följande:
    De skulle självklart snällt skratta tyst inombords och le åt den som t ex slänger sig framför fötterna, slänger blomster eller läger palmblad längs dess väg. Eller?

Å andra sidan vad är det som säger det att det inte kan ha varit just såhär Jesus en gång kände det när man av olika anledningar höjde honom till skyarna?

Var måhända Jesus en "superman"? En tanke som härrör ifrån om man nu vill tro på det han sägs ha gjort ex. när han botade en blind, lam osv, osv.
    Eller så bryr de sig kanske inte om sånt för det kanske är irrelevant. alltså att de är likgiltiga inför mänskliga- och djuriska beteenden.

Om jag ska tänka mig vad någon "historisk" person tänkte och kände när folket höjde en mot skyarna så tror jag att de flesta av dem kände sig frustrerade, majoriteten av folket var förblindade av "idol statusen" och inte av vad han som blev höjd faktiskt sade alltså "lärde". Buddha, Jesus, Gandhi, (Martin Luther king, Nelson Mandela. Dalai Lama) Och det är kanske en anledningen till varför några inte vill bli avbildade.

njaa med supermannen tänkte jag mer på den abrahamitiska Guden, han vet allt, kan allt, har skapat allt. jämfört med "batman" som kan vara exempelvis Poseidon, en grekisk gud som "bara" är gud över havet (och jordbävningar) och det är inte alls har lika slående krafter som supermannen har.

Men jag har fattat att det helt enkelt inte finns några kriterier vad en gud ska kunna för att klassas som en gud, Rynkar på näsan vilka kriterier som bör uppfyllas är även en sådan sak som vi som människor aldrig skulle kunna vara gemensamt överens om.
Svar på tråden Varför EN gud?