Varför EN gud?
Vårt agerande idag är kanske inte så konstigt. Nej jag har förut skrivit att jag tror mycket av det som sker idag beror på hur vi bara fungerar som människor. Vi har således sedan begynnelsen alltid reagerar på det som för oss känns främmande och nytt.
Som exempel kan jag ju bara ta när kristendomen en gång etablerade sig. För även om nu romarna på många sätt var långt mycket mer vana vid religionsfrihet, så kom de nya kristna idéerna reta romarna allt mer.
I rom fick man ha hur många gudar som helst och tro på nästan vad som helst bara man även höll sig till vad som ansågs vara romerskt. Känns det igen! Detta kallades då för "religo" varav ordet religion härrör ifrån.
Och när kristendomen var ung, så sa de mest toleranta romerska ledarna. "Så länge de även tillber våra gudar och även håller sig till våra religiösa traditioner, så får de tro på vem de vill!"
Toleransen var alltså ganska stor till en början hos romarna. Men när det sedan visade sig att de kristna vägrade och inte ville ha ett dugg med det roms religiösa traditioner att göra mm så började avskyn, rädslan för de kristna allt mer ta fart.
Följden av detta tror jag ni känner till. Lite av detta kan ni se i TV-serien Jesus och kristendomens martyrer.
http://www.svtplay.se/jesus-och-kristendomens-martyrer