Nidingbane skrev 2015-05-22 19:13:07 följande:
De skulle självklart snällt skratta tyst inombords och le åt den som t ex slänger sig framför fötterna, slänger blomster eller läger palmblad längs dess väg. Eller?
Å andra sidan vad är det som säger det att det inte kan ha varit just såhär Jesus en gång kände det när man av olika anledningar höjde honom till skyarna?
Var måhända Jesus en "superman"? En tanke som härrör ifrån om man nu vill tro på det han sägs ha gjort ex. när han botade en blind, lam osv, osv.
Eller så bryr de sig kanske inte om sånt för det kanske är irrelevant. alltså att de är likgiltiga inför mänskliga- och djuriska beteenden.
Om jag ska tänka mig vad någon "historisk" person tänkte och kände när folket höjde en mot skyarna så tror jag att de flesta av dem kände sig frustrerade, majoriteten av folket var förblindade av "idol statusen" och inte av vad han som blev höjd faktiskt sade alltså "lärde". Buddha, Jesus, Gandhi, (Martin Luther king, Nelson Mandela. Dalai Lama) Och det är kanske en anledningen till varför några inte vill bli avbildade.
njaa med supermannen tänkte jag mer på den abrahamitiska Guden, han vet allt, kan allt, har skapat allt. jämfört med "batman" som kan vara exempelvis Poseidon, en grekisk gud som "bara" är gud över havet (och jordbävningar) och det är inte alls har lika slående krafter som supermannen har.
Men jag har fattat att det helt enkelt inte finns några kriterier vad en gud ska kunna för att klassas som en gud,
vilka kriterier som bör uppfyllas är även en sådan sak som vi som människor aldrig skulle kunna vara gemensamt överens om.