Rikard skrev 2015-02-12 23:32:34 följande:
Fast att du tror att det bara finns en gud är ju inte ett fullgott skäl till att vara nedlåtande mot dem som tror att det finns flera eller ingen gud alls.
Men det är bra att du respekterar andras tro.
Du talar alltså aldrig nedlåtande om en annan religion för att de har flera gudar?
Du skulle aldrig säga något nedlåtande om kristendomen på grund av treenigheten?
Det är ju bra, men det förklarar ändå inte varför så många monoteister är så nedlåtande mot polyteister.
Din fråga i TS var varför det var finare att endast tro på en Gud, och då svarade jag dig. Finns nog inget rätt svar utan det beror på vem du frågar, människor som tror på endast en Gud tycker det är "finare" (eller "rätt" skulle nog vara ett bättre ord) för att de tror på det, medan andra som tror på flera gudar skulle se det tvärtom. Ateister skulle nog se det lika illa.
Annars håller jag med om att det inte är ett bra skäl till att vara nedlåtande mot andra pga deras tro, och det har jag inte heller menat.
Nej, jag talar inte nedlåtande om andra religioner som har flera gudar (eller kristendomens treenighet). Som Koranen säger i surat Al Kafirun - "Ni har er tro - och jag har min tro!"