• Anonym (Undrar)

Ensam vårdnad. Så svårt som det sägs vara?

Seriöst och ärligt!? Är det verkligen så svårt att få ensam vårdnad?

Läst vad många skriver. Är det antaganden eller är verkligen så jätte svårt ?

• Svar på tråden Ensam vårdnad. Så svårt som det sägs vara?
  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2015-02-11 10:34:29 följande:

Seriöst och ärligt!? Är det verkligen så svårt att få ensam vårdnad?

Läst vad många skriver. Är det antaganden eller är verkligen så jätte svårt ?

Ja och nej. Om vi antar att utgångsläget är GV så blir det EV om båda parter vill. Inte svårt alls.

Finns det stor samarbetssvårigheter mellan parterna och det går att visa så blir det vanligtvis EV.

Funkar samarbetet kring barnen, båda har umgänge, och en vill ha GV så är det svårt attt tvinga fram EV.

• Anonym (olika)

Det är lätt för mammor att få ensam vårdnad när barnet föds. Det är svårare att få ensam vårdnad i en tvist vid domstol.

• Kjell2
    Anonym (olika) skrev 2015-02-11 11:48:41 följande:

Det är lätt för mammor att få ensam vårdnad när barnet föds. Det är svårare att få ensam vårdnad i en tvist vid domstol.

Ja och nej. Är föräldrarna gifta blir det med automatik GV. Är föräldrarna inte gifta blir det EV om föräldrarna inte komma överrens om annat.
  • Anonym (Undrar)

Okej. Är det lättare att få boendet då kanske ?

Kan ju förklara lite bara hur det ligger till.

Om barnets pappa var bra, kärleksfull, omtänksam och engagerad hade jag absolut inte haft något emot varken vårdnad, umgänge, boende, det hade varit en självklarhet.

Men pappan dricker och sätter barnets liv i fara genom att nästan bränna ner huset om inte jag vaknat och släckt.

Väljer alkohol och vänner först.

Hamnar i fyllecell.

Ute hela nötter å dagar.

Är våldsam mot mig. Viss bevis finns (bilder) allt framför barnet.

Kränkningar.

Spelar tv-spel när han ska passa barnet, så barnet ramlar ur soffan tex bla.

Noll koll för övrigt.

Ger lunch kl 15 när barnet ätit frukost kl 09. Barnet är 1,5 nu.

Dåliga blöjbyten så hon svidit och inte velat sitta ner för det gjort ont :(

Struntat i att skriva på dagis papper så barnet förlorat platsen och jag missat jobb.

Vägrat ta han om/Mata barnet på morgonen när jag ska jobba. Så jag missat jobb eller fått ta med barnet till jobbet.

Tagit ut föräldrapenning fasten han inte tagit hand om barnet.

För jag vägrade lämna barnet ensam med honom något mer! Till och med mot slutet när han inte ens bodde med oss och jag tog hand om barnet tog han ut föräldrapenning.

Jag kunde ej vabba pga att han stod som föräldraledig när han inte ens bodde här.

Aldrig nattat.

Aldrig tagit några nätter

Aldrig satt sig ner och lekt med barnet.

Aldrig tagit på promenad med vagnen

Aldrig skött om henne tex hygien osv borsta tänder bad, klippa naglar osv

Aldrig läst en bok/saga för henne

Osv osv osv.

Gör verkligen ont i mammahjärtat.

Hur ser mina chanser ut.

• Anonym (olika)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-02-11 13:17:54 följande:

Okej. Är det lättare att få boendet då kanske ?

Kan ju förklara lite bara hur det ligger till.

Om barnets pappa var bra, kärleksfull, omtänksam och engagerad hade jag absolut inte haft något emot varken vårdnad, umgänge, boende, det hade varit en självklarhet.

Men pappan dricker och sätter barnets liv i fara genom att nästan bränna ner huset om inte jag vaknat och släckt.

Väljer alkohol och vänner först.

Hamnar i fyllecell.

Ute hela nötter å dagar.

Är våldsam mot mig. Viss bevis finns (bilder) allt framför barnet.

Kränkningar.

Spelar tv-spel när han ska passa barnet, så barnet ramlar ur soffan tex bla.

Noll koll för övrigt.

Ger lunch kl 15 när barnet ätit frukost kl 09. Barnet är 1,5 nu.

Dåliga blöjbyten så hon svidit och inte velat sitta ner för det gjort ont :(

Struntat i att skriva på dagis papper så barnet förlorat platsen och jag missat jobb.

Vägrat ta han om/Mata barnet på morgonen när jag ska jobba. Så jag missat jobb eller fått ta med barnet till jobbet.

Tagit ut föräldrapenning fasten han inte tagit hand om barnet.

För jag vägrade lämna barnet ensam med honom något mer! Till och med mot slutet när han inte ens bodde med oss och jag tog hand om barnet tog han ut föräldrapenning.

Jag kunde ej vabba pga att han stod som föräldraledig när han inte ens bodde här.

Aldrig nattat.

Aldrig tagit några nätter

Aldrig satt sig ner och lekt med barnet.

Aldrig tagit på promenad med vagnen

Aldrig skött om henne tex hygien osv borsta tänder bad, klippa naglar osv

Aldrig läst en bok/saga för henne

Osv osv osv.

Gör verkligen ont i mammahjärtat.

Hur ser mina chanser ut.

Eftersom du har hindrat pappan från att ta ansvar och vara ensam med barnet så säger din långa lista ingenting om hans verkliga föräldraförmåga utan bara om hur dålig du tycker att pappan är.

Om han vill ha vårdnad och umgänge med sitt barn så lär han få det.

Om det finns dokumenterat att han har pågående alkoholproblem, eller om det finns en dom om misshandel på dig så kan du ta med den informationen. Om inte så är det bara att glömma dina argument för det ser bara ut som smutskastning.
  • Kjell2

Hur är vårdnaden idag?
    Kan ni komma överens om beslut kring barnet om skola, vård?
    Vad vill du ha för boende och umgänge?
    Vad vill han ha för boende och umgänge?

• Anonym (öh)
    Anonym (olika) skrev 2015-02-11 13:22:52 följande:

Eftersom du har hindrat pappan från att ta ansvar och vara ensam med barnet så säger din långa lista ingenting om hans verkliga föräldraförmåga utan bara om hur dålig du tycker att pappan är.

Om det finns dokumenterat att han har pågående alkoholproblem, eller om det finns en dom om misshandel på dig så kan du ta med den informationen. Om inte så är det bara att glömma dina argument för det ser bara ut som smutskastning.

Pappan sätter eld på huset i fyllan, brister i sin övervakning av barnet på ett sätt som åtminstone vid ett tillfälle orsakat en fallolycka, byter inte bajsblöjor i tid, ger inte barnet mat, utsätter barnets andra förälder för våld med barnet som vittne etc etc.

Vad menar du?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (olika) skrev 2015-02-11 13:22:52 följande:

Jag har aldrig hindrat. Utan uppmuntrat. Mot slutet har jag skyddat mitt barn. Pga av att jag lämnat och fått bevisat för mig gång på gång. Det var det alla sa till mig att göra också. Från soc, till kvinnojour och advokat.

Absolut ingen smutskastning. Fakta. Svårt så klart för utomstående och förstå.
  • Kjell2

Bor ni ihop idag?
    Finns det polisanmälningar på våld och branden?

• Anonym (Hmm)

För en väninna till mig var det inte alls svårt att få ensam vårdnad, när pappan i fråga hade så pass grava missbruksproblem att han dök upp uppenbart påverkad till ett möte med socialen under utredningen om vårdnaden... Det fanns också polisanmälan om misshandel av henne, vägran att skriva på papper om flytt (inte bara flytten från pappan, utan en senare flytt). Men det var nog mötet med socialen och beteendet där, och att de rekommenderade att hon fått ensam vårdnad. Senare har pappan även försatt barnet i en farlig situation, så nu vägrar mamman även umgänget så som det såg ut, och säger att hon då vill att umgänge ska ske över dagen eller med övervakning. Med socialens "godkännande"... Visst, han ringer och gnäller ibland men har inte tagit kontakt för att försöka få till en förändring.

• Anonym (olika)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-02-11 13:48:09 följande:

För en väninna till mig var det inte alls svårt att få ensam vårdnad, när pappan i fråga hade så pass grava missbruksproblem att han dök upp uppenbart påverkad till ett möte med socialen under utredningen om vårdnaden... Det fanns också polisanmälan om misshandel av henne, vägran att skriva på papper om flytt (inte bara flytten från pappan, utan en senare flytt). Men det var nog mötet med socialen och beteendet där, och att de rekommenderade att hon fått ensam vårdnad. Senare har pappan även försatt barnet i en farlig situation, så nu vägrar mamman även umgänget så som det såg ut, och säger att hon då vill att umgänge ska ske över dagen eller med övervakning. Med socialens "godkännande"... Visst, han ringer och gnäller ibland men har inte tagit kontakt för att försöka få till en förändring.

Mamman får inte neka umgänge och det är bara en domstol som kan sätta in stöd vid umgänget om föräldrarna inte är överens. Socialtjänsten har inte den rättigheten. Men visst låter det mer spännande om man säger att man har socialens stöd..
  • Anonym (olika)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-02-11 13:31:13 följande:
    Jag har aldrig hindrat. Utan uppmuntrat. Mot slutet har jag skyddat mitt barn. Pga av att jag lämnat och fått bevisat för mig gång på gång. Det var det alla sa till mig att göra också. Från soc, till kvinnojour och advokat.

Absolut ingen smutskastning. Fakta. Svårt så klart för utomstående och förstå.
    Hur då "skyddat"?

Att soc och kvinnojour har varit med i det hela spelar ingen större roll. Är pappan dömd för misshandel av dig framför barnet och hur gammal var barnet vid det tillfället, om det är så?

Det ser ut som smutskastning. Mycket du skriver är känslomässigt men lite fakta verkar finnas.
  • Anonym (Undrar)
    Kjell2 skrev 2015-02-11 13:23:38 följande:

Hur är vårdnaden idag?

Kan ni komma överens om beslut kring barnet om skola, vård?

Vad vill du ha för boende och umgänge?

Vad vill han ha för boende och umgänge?

Kjell2 skrev 2015-02-11 13:31:27 följande:

Bor ni ihop idag?

Tack för ditt lugn och dina frågor utan att döma!

Vårdnaden är idag gemensam.

Vi bor inte ihop nu. Sen han flyttat har han bara varit här 3 ggr och det för att hämta grejer och post.

Vi kan inte komma överens om någonting.

Jag vill att hennes boende ska vara hos mig. Han är välkommen att träffa henne här några timmar i veckan om han så önskar.

Tills hon är lite lite större och kan prata.

Finns tyvärr ingen polisanmälning på våldet. Men det finns bilder. Branden ringde jag in till vårt bostadsbolag och tog med dom.
  • Anonym (både och)

i mitt fall avsade sig pappa vårdnaden, familjerätten avrådde från detta men han insisterade.

min väninna vill ha ensam vårdnad pga pappans oförmåga att samarbeta, är tvärnej och isf måste hon gå via tinget där det troligtvis döms till gemensam oavsett.
    ser väldigt olika ut.

• Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2015-02-11 14:03:53 följande:
    Kjell2 skrev 2015-02-11 13:31:27 följande:

Bor ni ihop idag?

Tack för ditt lugn och dina frågor utan att döma!

Vårdnaden är idag gemensam.

Vi bor inte ihop nu. Sen han flyttat har han bara varit här 3 ggr och det för att hämta grejer och post.

Vi kan inte komma överens om någonting.

Jag vill att hennes boende ska vara hos mig. Han är välkommen att träffa henne här några timmar i veckan om han så önskar.

Tills hon är lite lite större och kan prata.

Finns tyvärr ingen polisanmälning på våldet. Men det finns bilder. Branden ringde jag in till vårt bostadsbolag och tog med dom.
    Vad vill han?

Kan ni inte komma överrens om någoting och han inte har boendet och väldigt begränsat umgänge idag ska det mycket till för att han ska få boendet. Umgänge kommer han säkert få och kan han visa upp en lugn och sansas sida samt acceptera GV så finns det vissa möjligheter att GV blir kvar.

Nu förutsätter jag att du har hyfsat ordnade förhållanden med bostad, inkomst och inga stora rundor till soc, polis, sjukhus eller missbruk.

• Anonym (Undrar)
    Kjell2 skrev 2015-02-11 15:04:09 följande:

Vad vill han?

Kan ni inte komma överrens om någoting och han inte har boendet och väldigt begränsat umgänge idag ska det mycket till för att han ska få boendet. Umgänge kommer han säkert få och kan han visa upp en lugn och sansas sida samt acceptera GV så finns det vissa möjligheter att GV blir kvar.

Nu förutsätter jag att du har hyfsat ordnade förhållanden med bostad, inkomst och inga stora rundor till soc, polis, sjukhus eller missbruk.

Ja du. Vad vill han? Jävlas.

Han vill ha Kvar GV varför förstår jag inte dock. Aldrig brytt sig det minsta innan. Eller umgåtts och spenderat tid med barnet. Tror kanske att det kan vara mycket tryck från mamman då han bor där och inte vill verka allt för värdelös i deras ögon.

Ja da jag har jobb/inkomst, bostad, inget missbruk eller problematik. Enda jag vill är att leva ett lugnt och sansat liv. Även fått mycket beröm utifrån på hur bra jag tar hand om mitt barn och hur glad barnet är.
  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2015-02-11 16:19:05 följande:
    Ja du. Vad vill han? Jävlas.

Han vill ha Kvar GV varför förstår jag inte dock. Aldrig brytt sig det minsta innan. Eller umgåtts och spenderat tid med barnet. Tror kanske att det kan vara mycket tryck från mamman då han bor där och inte vill verka allt för värdelös i deras ögon.

Ja da jag har jobb/inkomst, bostad, inget missbruk eller problematik. Enda jag vill är att leva ett lugnt och sansat liv. Även fått mycket beröm utifrån på hur bra jag tar hand om mitt barn och hur glad barnet är.
    Tja, ett inte helt osanolikt utgång är att du får boendet. Han får regelbundet umgänge.

Vårdanden kan gå lite hur som helst. Kan han visa upp en lugn och sansad bild samt att han inte obstruerat beslut rörande barnet som skola, dagis eller vård så är möjligheten för honom att behålla vårdnaden rätt stor.

Oavsett vårdnad, boende och umgänge kommer du inte få ett lugnt och sansat liv så länge han väljer att bråka.

Driver någon av er detta mot domstol kommer ni på resans gång utsättas för rätt stora påtryckningar att komma fram till något ni båda kan acceptera. Ta dig en rejäl funderar på vad som är viktigast för dig och vad du kan släppa på.

• Anonym (Undrar)
    Kjell2 skrev 2015-02-11 16:27:34 följande:

Tja, ett inte helt osanolikt utgång är att du får boendet. Han får regelbundet umgänge.

Vårdanden kan gå lite hur som helst. Kan han visa upp en lugn och sansad bild samt att han inte obstruerat beslut rörande barnet som skola, dagis eller vård så är möjligheten för honom att behålla vårdnaden rätt stor.

Oavsett vårdnad, boende och umgänge kommer du inte få ett lugnt och sansat liv så länge han väljer att bråka.

Driver någon av er detta mot domstol kommer ni på resans gång utsättas för rätt stora påtryckningar att komma fram till något ni båda kan acceptera. Ta dig en rejäl funderar på vad som är viktigast för dig och vad du kan släppa på.

Dagiset förstörde han ju första gången. Så barnet förlorade sin plats och jag missade jobb.

Jag är på gång att stämma och viktigast är ju hennes säkerhet så klart. Vilket hon tyvärr inte är med honom.
Svar på tråden Ensam vårdnad. Så svårt som det sägs vara?