• schober

BIM Mars 2015

Jag hänger på!

Fick precis mens efter andra försöket på första barnet, vilket gjorde att jag totalt bröt ihop eftersom jag hade ovanliga symptom (för mig) och två av testlagrets stickor visade svaaaaagt plus, men det var väl spökstreck då.

Jag har lite oregelbunden cykel på 35 - 40 dagar, så ÄL borde vara runt den 17/3, så det blir en låååååååångt väntan.

Är det någon mer som ska prova, eller provar, Bisolvonmetoden?

• schober
    sweetcandy skrev 2015-02-23 10:19:55 följande:
    Vi provade bisolvon en gång. Funkade inte för oss. Min vän prova, och blev gravid men fick tidigt mf tyvärr :/

Läste att det kan ha motsatt effekt om man redan har tunt sekret. Blir då ogynnsamt för spermierna. Men vet inte om det stämmer :)
    Ja jag har också läst det där om att det kan bli för tunt, men jag tror att man får avgöra lite själv och gå efter sunt förnuft. Att klämma i sig maxdos länge och inte ha koll på hur ens sekret är... nej det lär inte vara en hit faktiskt.
  • schober
    tuggummigirl skrev 2015-02-23 08:45:59 följande:

Va e bisolvon metoden?

Man tar Bisolvon (receptfritt på apotek) för att tunna ut sitt sekret så att det inte blir så "kladdigt" och därav lättare för spermierna att simma igenom.

Det är slemlösande och används till halsen, men det löser upp allt slem i kroppen - då alltså även sekret och spermier, så mannen kan också ta det för att eventuellt göra det lättare för simmarna att ta sig fram.

Ingenting är vetenskapligt bevisat, men jag har läst om så många som har lyckats med det, och det är inget farligt att ta, så jag tänkte att vi ska prova med det.

Vissa säger att man ska ta maxdos (3tab/dan) från mensens första dag fram till ägglossningen, men jag tycker det låter galet mycket så jag lyssnar hellre på de som säger att man ska ta det senast tre dagar in ÄL och sen sluta när man fått positivt ÄL-test. 

Tänkte börja kanske en vecka innan mens med en tablett och sen stegra upp till två några dagar innan ÄL, och mannen ska också ta två då tänkte jag =)

• schober
    schober skrev 2015-02-23 15:51:07 följande:

Man tar Bisolvon (receptfritt på apotek) för att tunna ut sitt sekret så att det inte blir så "kladdigt" och därav lättare för spermierna att simma igenom.

Det är slemlösande och används till halsen, men det löser upp allt slem i kroppen - då alltså även sekret och spermier, så mannen kan också ta det för att eventuellt göra det lättare för simmarna att ta sig fram.

Ingenting är vetenskapligt bevisat, men jag har läst om så många som har lyckats med det, och det är inget farligt att ta, så jag tänkte att vi ska prova med det.

Vissa säger att man ska ta maxdos (3tab/dan) från mensens första dag fram till ägglossningen, men jag tycker det låter galet mycket så jag lyssnar hellre på de som säger att man ska ta det senast tre dagar in ÄL och sen sluta när man fått positivt ÄL-test. 

Tänkte börja kanske en vecka innan mens med en tablett och sen stegra upp till två några dagar innan ÄL, och mannen ska också ta två då tänkte jag =)

*innan ÄL skulle det stå, inte innan mens!

• schober
    sowe81 skrev 2015-02-23 20:49:35 följande:
    Jag har provat det några ggr. Första ggn jag provade blev jag gravid, fick dock MF. Har även fått MF utan bisolvon.

Jag tar två om dagen nu, märker redan nu att det är tunnare. Är på dag 10, brukar ha äl på dag 15-18.
    Tror du att Bisolvonet hjälper eller var det slumpen att du blev gravid?
  • schober
    Thegiirl skrev 2015-02-23 23:02:30 följande:

Funkar det med flytande bisolvon? ( de enda vi har hemma )

Ja det ska funka lika bra. Är samma ingredienser, bara i olika form =)
  • schober
    sweetcandy skrev 2015-02-24 07:42:08 följande:
    Kan va :)

Tyvärr ganska vanligt att man överspekulerar sin kropp och känner av mer än man normalt skulle gjort :/

I två år kände jag massa symptom, förutom en månad, då var jag gravid :P så nu går jag och väntar på att inte känna något istället haha

Men jag håller tummarna för din skull :)

Tempen ska hålla sig uppe ända fram till mensen, och dagen du får mens så går tempen ner igen - såvida du inte är gravid.

Än är det för tidigt för riktiga gravidsymptom, och det du känner av kan antingen vara PMS eller innan-mens-symtom, men det kan också vara att du känner av hormonen som ägget sänder ut, men avvakta några dagar till så kanske kroppen blir ännu underligare =)

• schober
    Vattenglaset skrev 2015-02-23 23:12:11 följande:

När jag hade ÄL va jag jättesugen på sambon, men nu ca 4-5 dagar efter ÄL har jag ingen sexlust alls.. Känningar i nedre delen av magen och lite halvt illamående, kroppstemperaturen ökade med ÄL och har inte återgått till de normala än..

känner inte riktigt igen min kropp.. Kan det vara gravid-tecken redan??

Tempen ska hålla sig uppe ända fram till mensen, och dagen du får mens så går tempen ner igen - såvida du inte är gravid.

Än är det för tidigt för riktiga gravidsymptom, och det du känner av kan antingen vara PMS eller innan-mens-symtom, men det kan också vara att du känner av hormonen som ägget sänder ut, men avvakta några dagar till så kanske kroppen blir ännu underligare =)

• schober
    Elyssa81 skrev 2015-02-25 17:10:48 följande:

Tur att man har denna gruppen och dryfta sina frågor i. Min man tycker att jag är "besatt" ;).

Jag tycker att det är svårt att tänka på annat i och med att man har bestämt sig.

Tror vi prickade in hyfsat i alla fall med tanke på magsjukan så nu är det väl bara att hålla tummarna :).

Haha det tycker min karl också. I alla fall när ÄL är och fram till BIM. Innan dess är det "onödigt" att tänka på det för mycket eftersom det ändå inte är något att ha koll på.
    Men visst tycker han ibland att jag är otroligt tjatig om ägglossning, tester, svaga lite inbillade streck på gravtest, sekret och diverse symptom - men har är ivrig han med så han står ut med det =P
  • schober

För mig är det en lååång väntan på ÄL som gäller nu. Gissar på att den är runt den 15 eller 16 mars, men jag vet inte säkert då min cykel brukar ligga mellan 32 till 36 dagar ungefär. Så himla långt bort!

BIM är gissningsvis slutet på mars, eller t.om kanske i början på april.

Om man ändå hade en exakt cykel, så enkelt det hade varit då att hålla koll - men jag ska börja ta ÄLtester nästa vecka tänkte jag så det är bara att invänta stegringen.

• schober
    Elyssa81 skrev 2015-03-01 22:56:12 följande:

Hur tidigt efter ÄL kan man ha känningar? En vecka till BIM och jag känner att det stramar långt ner i magen - molvärker. Är det bara ett tecken på inkommande mens eller kan det vara ett plus på g.

När kan man tidigast testa?

Det är mycket snack om det där, vissa säger att du inte kan känna något på flera veckor, vissa säger att du kan få symptom direkt när ägget har blivit befruktat plus att det varierar mellan person till person.

Rent generellt har jag märkt att folk brukar få symptom när ägget har fäst, vilket brukar vara tidigast en vecka efter ÄL. Vissa kan t.om känna att ägget fäster och då kan det hugga eller mola till i tjejmagen.
    Efter det så strömmar hormoner ut i kroppen och KAN ge graviditetssymptom.

För min del så har vi försökt två ggr, och jag hade rejäla graviditetssymptom båda gångerna - och värst var det förra månaden. Fick molande hugg vid tidpunkten när ägget skulle ha släppts och sen höll molandet i sig entvå dar. Brösten stramade och bröstvårtorna gjorde riktigt ont i en vecka (vilket aldrig händer annars) - men det slutade i en negativt test och mensen kom lite travande när den skulle.

Jäkligt svårt det där - men det är bara att vänta och hoppas =)

• schober

Åh jag får ryck på min kropp.
    Beräknar att jag har ÄL runt den 15e mars, och BIM den 29/3, och hade tänkt börja testa med ÄL-tester till helgen.
    Dock så kunde jag inte riktigt hålla mig så tog ett test igår, som visade ett tunt, men rätt så starkt streck - och idag visar det ett bredare, starkt streck. Det är inte riktigt lika starkt som kontrollstrecket - men förra månaden såg det ut såhär dagen innan jag hade ägglossning... men det kan jag bara inte ha nu.. Får hoppas jag har mycket hormon i kroppen just nu bara, för inte f*n kan ÄL vara en vecka tidig! Så kort cykel har jag bara inte =P

Grattis till alla plus i tråden so far! Hoppas jag får joina er också snart =D

• schober
    Miaomiao skrev 2015-03-05 16:23:54 följande:

Hej tjejer! Håller tummarna för alla som har eller närmar sig BIM och grattis alla som redan har plussat!

Själv hade jag positiv ÄL-test igår! Och vi gör allt för att lyckas :) ÄL borde mao vara idag. 

Tredje försöket nu, och hoppas verkligen att vi ska lyckas den här gången.

Vi är också inne på tredje försöket nu, håller tummarna för tredje gången gillt! 
  • schober

Är det någon mer än jag som har starka ÄL-tester mest hela tiden?

Jag har fått ett par svaga ÄL-tester men de flesta, oavsett dag, är väldigt starka. Inte så starka som när ÄL är/som kontrollstrecket, men teststrecket är ändå väldigt tydligt...

Någon som känner igen sig i det, eller har ni svaga streck som stegrar tydligt fram tills ÄL?

Jag borde ha ÄL den 14 mars, och BIM den 27e (får se när ÄLtestet ger utslag så får vi se exakt när det blir).

• schober
    sweetcandy skrev 2015-03-08 21:48:43 följande:
    Har du PCO? Tyvärr vanligt att det blir så då.

Jag slapp, men min vän kam få så
    Nej, ingen PCO så vitt jag vet. Jag har lång menscykel, men den är ändå relativt regelbunden och jag har inga andra symptom som skulle föreslå PCO.
    Skumt är det iaf, eller i alla fall så tror jag att det är skumt =P
  • schober

Aaah paniken som infinner sig när en del säger åt en att det ser ut som att man har PCO.
    Och nu snurrar hela huvudet och jag får bara upp alla möjliga hemska scenarion och tankar.
    Jag som är sjukt nojjig över allt som har med läkarvård att göra, och är livrädd för nålar. Vill typ gå ut och spy av tanken och blir snurrig att ens ens tänka på det.

Inväntar ÄL till helgen som kommer, och nu hoppas jag ännu mer att vi får ett plus denna månaden!

• schober
    sweetcandy skrev 2015-03-09 20:51:11 följande:
    Inte ska du få panik <3

Ring en gyn och boka tid för att kolla. För mig räckte det med ett VUL för att se PCOn

Sen gå vidare därifrån <3

Gyn som konstatera min PCO tyckte vi skulle fortsätta försöka. Men jag ringde en privat klinik ist. Där gjorde dom också ett VUL och sen pratade vi om vår bakgrund osv.

Fick letrozol och metformin och ovitrell utskrivet. Ovitrell användes aldrig.

Om du bor i närheten av Uppsala så rekommenderar jag Carl von Linné kliniken :)
    Ja jag ska ringa min klinik imorgon för lite rådgivning och ev. tidsbokning.
    Både min karl och jag har fobi för läkare och sånt, och vi har lite "iffy" redan innan med tanke på de diverse testerna man gör som gravid, och sen förlossningen - och att sen tänka på att det kan bli ännu mer... nja känns jobbigt, men om det nu är PCO så får man hoppas att lite piller kan räcka. Tack för dina ord =)
  • schober
    Otti skrev 2015-03-12 11:20:30 följande:

Jaha ännu en månad med väldigt konstig kropp. Förra månaden fick jag mens 4 dagar efter äl. Och denna månad 6 dagar efter äl... Hur ska ägget ens hinna fästa ifall det är befruktat? Känns ju värdelöst ju!!

Gå till en gynekolog för det där låter inte normalt om du var säker på att du hade ÄL de dagarna.

Det tar ca en vecka för ägget att ens vandra ner till livmodern, och sen ska livmoderns väggar "byggas upp" för att sedan bli mens, så 4 eller 6 dagar är väldigt lite....

• schober
    sweetheart80 skrev 2015-03-13 20:09:13 följande:

Beställde grav tester igår och I mailet så hade de även skickat dom igår men fick inga idag. Bim på torsdag så måndag blir första testdagen för mig. Och posten kommer kl 15 och jag kan inte hålla mig i 4timmar så Hur gör jag då? Kan man spara morgon urinen och det blir rätt resultat eller man ska vänta tills tisdag morgon?

Jag har hört att man kan spara morgonurin i kylskåpet, men att det är bäst om det är rumstempererat när du testar...
  • schober

Hörrni, hur tolkar ni ÄLtester där test-trecket är starkare på ena sidan av strecket än det andra?

Fick positivt ÄLtest runt 15.00 idag, och testade för en halvtimme sen igen och nu är strecket typ "halvt (vänster/höger)" där ena halvan är lika starkt som kontrollstrecket, och andra halvan är lite "ljusare". Är det fortfarande positivt eller har ägget släppt tror ni?

Svar på tråden BIM Mars 2015