• Saturnus

TSH - behöver input

Vad säger era läkare om TSH? Jag hade 1.75 för 1,5 år sedan och nu 2.45. Ska nu göra min tredje ivf, min sista. Mycket som står på spel. Jag vill gärna få era input på vad era läkare har sagt. Jag gör ivf utomlands.

• Svar på tråden TSH - behöver input
  • cameleon

Jag ligger på 2,0 just nu.

Under 3,0 måste man ligga för att få göra IVF i Västerås, iaf enligt min läkare men det borde ju vara samma för alla på samma klinik..

• Saturnus
    cameleon skrev 2015-02-10 12:38:25 följande:

Jag ligger på 2,0 just nu.

Under 3,0 måste man ligga för att få göra IVF i Västerås, iaf enligt min läkare men det borde ju vara samma för alla på samma klinik..

Tack för svar. Tydligen väldigt olika om man googlar på det. Det kan vara ändrat med åren kanske..

Några fler som har input?
  • Blåsippan84

Vi försökte i ett år att bli gravida. Mitt tsh låg på över 3 länge. Frågade min Vc läkare gång på gång om värdet var ok för en lyckad graviditet. Hon riktigt skrattade åt mig (nu i efterhand förstår jag väl att det var i nervositet av okunskap). Fick brev hem att mina prover var bra. Jobbar på sjukhuset så jag kunde gå in och kolls exakta värden. Kollade också vad Kvinnohälsan rekommenderad i Östergötland. De vill att

Man ska ligga under 2,5. Många ställen i Sverige vill de under 2 för en lyckad graviditet.

När jag ringde och sa det till min läkare ringde hon upp bakjouren på kk gick det bekräftat vad jag sa. Tog ca 3 månade innan mina prover var helt stabiliserade efter medicin justering av levaxin innan vi fick vårt plus. Precis innan vi skulle börja utredning.

Nu blev vi gravida på naturlig väg. Fått höja dosen under graviditeten då värdet höjdes till 4. Nu ligger det på 1,5. Tänker att det borde väl vara lika viktigt vid en ivf, om inte viktigare för att gå behålla embryot, att värdena är exakta. Hoppas du får bolla dina funderingar med en kunnig läkare!!

Lycka till!!!!

• Heystella
    Saturnus skrev 2015-02-09 20:52:25 följande:

Vad säger era läkare om TSH? Jag hade 1.75 för 1,5 år sedan och nu 2.45. Ska nu göra min tredje ivf, min sista. Mycket som står på spel. Jag vill gärna få era input på vad era läkare har sagt. Jag gör ivf utomlands.

Hej! Jag tycker att du ska be om att få Levaxin. Man bör ha ett TSH under 2 för bästa resultat enligt min klinik. Gärna ner mot 1 om möjligt.
  • Saturnus

Vart går du någonstans? Vill gärna kunna referera till kliniker, sjukhus då jag går till VC och dom tar bara inom referensvärden.

Tacksam för flera svar som jag kan referera till.

Heystella skrev 2015-02-10 22:45:39 följande:

Hej! Jag tycker att du ska be om att få Levaxin. Man bör ha ett TSH under 2 för bästa resultat enligt min klinik. Gärna ner mot 1 om möjligt.

• Heystella
    Saturnus skrev 2015-02-12 06:57:36 följande:

Vart går du någonstans? Vill gärna kunna referera till kliniker, sjukhus då jag går till VC och dom tar bara inom referensvärden.

Nordic IVF Göteborg :)
  • Blåsippan84
    Saturnus skrev 2015-02-12 06:57:36 följande:

Hos oss kallas det rmc de som håller i utredning vid barnlöshet. När jag pratade med dem så trodde de att vi ej lyckats plussa då värdena inte var bra för en graviditet men inom referensvärdet. Sen kan du googla och få fram det . Lycka till
  • Helendi

Lite sent svar: Jag bor i Stockholm och när vi gjorde vår fertilitetsutredning 2014 så hade de gränsen 2.0, dvs TSH bör vara under 2.0.

Sen ska man inte stirra sig blind på just TSH utan det är även T4 fritt som behöver ligga på en bra nivå. För att göra det mer förvirrat så är det även mycket viktigt att antikropparna TPOAk inte är förhöjt.Man kan ha ett relativt bra TSH men förhöjda antikroppar.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Såklart skrev jag förkortningarna fel Cool, det jag menade var kolla upp dina värden för antikroppar TRAK och anti-TPO . Lycka till!

Amanda 2011.11.04
Svar på tråden TSH - behöver input