mammalovis skrev 2015-02-08 18:17:00 följande:
Vi har golvstädning efter varje skoldag, bänkarna torkas på torsdagar. Sedan hur ofta det våttorkas vet jag inte. Några mattor har vi inte i korridorerna. Den städas nog på morgonen för då luktar det illa av rengöringsmedel, åtminstone på måndagarna.
Tittar ni även på frånluftsdonen respektive ventilationssystemet när ni städar? I Sverige är det ju vanligt med ventilationssystem i skolor. Hur gör ni??
Jag konstaterar ofta att frånluftsdonen är mycket förorenade.
I Sverige har man nog OVK (obligatorisk ventilationskontroll), men det räcker ju inte. Man ska regelbunden kolla att t.ex. frånluftsdonen inte är förorenade (om man nu har ett ventilationssystem).
I Österrike har man ofta fönstervädring. I dessa skolor/ byggnader/ lokaler där de hade ett ventilationssystemet installerat konstaterade jag att frånluftsdonen var mycket förorenade.
När jag visade personalen ett frånluftsdon som var mycket förorenat vid en besiktning (allt kring donet var svart och dammigt osv.) tyckte dom bara att de aldrig bryr sig om ventilationssystemet.
Ett smutsigt frånluftsdon kan ibland till och med påverka/minska frånluftsflödet. Men på andra sidan är det även viktigt att städerskorna inte orsakar feljusteringar.