• Zam96

Unga gravida med BF hösten 2015?

emmmsa skrev 2015-02-18 17:48:19 följande:

här är min mage imorse, v.4 (3+4), lite svullen under naveln ner till muffen :p men inte mer än så! phpjD9ds258509.jpg

Jag känner mig verkligen som en ballong, idag på Ikea kände jag verkligen hur den putade och folk tittade... Min man sade innan vi åkte "du ser gravid ut!". Det är dock inget man vill i vecka 7...

Vet någon om att du är gravid? Och hur/när ska du/har du berättat?

Min mamma, pappa (och hans gravida flickvän), bror (och hans flickvän), mormor och morfar vet. Jag kunde inte hålls mig från att berätta för mamma och resten blev för att mamma redan visste och för att mannen ville berätta :) men allmänheten får veta efter RUL om det blir som planerat. Hur har du/ni tänkt? :)
  • Zam96
    isabelless skrev 2015-02-18 20:41:13 följande:
    Ja väldigt stort och overkligt! Mysigt med syskonvagn, har ni någon favorit redan nu?

Jaha okej. Förstår. Men det låter tryggt att det inte vad såå farligt, skönt att veta. Man har ju som lätt att oroa sig som du säkert håller med om!

Nej jag bloggar faktiskt inte. Gör du? :)
    Ja, dock finns det ju färre att välja mellan.. Skulle jag få bestämma skulle det bli en bugaboo Donkey eller en Emmaljunga Double Viking... Men mannen som är snål (riktigt jävla snål alltså, det går inte ens att slänga mat när man är mätt och allt måste frysas för att det då har längre hållbarhet så att det inte blir dåligt och måste slängas) kan gå med på en begagnad babytravel typ ;) Vi får se hur vi löser det! Vi har ju tid på oss.

Ja, jag bloggar på nouw.com/längtan
    Bloggen är inte länkad på facebook osv, inte ens mamma (som står mig nära) vet om den, det känns skönt faktiskt :) Hade varit kul att följa andra! :)
    isabelless skrev 2015-02-18 20:45:49 följande:
    Känner igen mig i tankarna om andras åsikter.. Jag har alltid haft väldigt lätt att ta åt mig och rätta mig efter andra, det är nu först på senare tid som jag börjat lära mig säga nej och säga ifrån om det är något. Lätt blivit att jag bara håller med istället för att säga till exempel "nej jag tycker faktiskt såhär". Ja ni förstår.. Men som sagt, börjar lära mig allt mer hur onödigt det är att ens bry sig!

Hur har dina vänner reagerat på första barnet? Jag kan tänka mig att det är blandade reaktioner.. :)

Vad söta magar ni har allihopa! Ni kommer svimma då ni ser min. Ska ordna en bild. Jag har exploderat den här veckan, magen är gigantisk haha. ;) Tur det är supermysigt!

Sån har jag också varit, man bara följer med strömmen för att det är lättare och bättre än att sticka ut och dra upp en diskussion typ :P

Jag hade redan förlorat många vänner när jag blev gravid, jag hade hoppat av gymnasiet och hade problem med min psykiska hälsa. Min närmsta vän försökte själv skaffa barn #2 med sin partner (utan att lyckas...) så hon hade till att börja med svårt att dela min glädje och det var ofta så att jag fick undvika graviditetssnack med henne. Hon är dock 6 år äldre och har en son på 4, snart 5 år nu så hon var ju ungefär i samma fas ändå :)

Har du gått ut med graviditeten? berättat för dina vänner oså? Hur har de reagerat isf? :)
  • Zam96
    isabelless skrev 2015-02-18 21:16:46 följande:
    Åh, Emmaljungas är ju sååå fin!! Haha Ja precis, dessa 9 månader behövs ju inte bara för barnets tillväxt, perfekt tid för all sorts förberedelser!

Åh okej, då ska jag lika på den!

Vi är nog väldigt lik varandra du och jag.. Även jag har hoppat av gymnasiet, pga sjukdom, kronisk värk i leder och muskler. Det mest otroliga är att sedan jag blev gravid har jag inte haft minsta lilla ont. Så jag har börjat jobba faktiskt Iallafall så.. Just pga det så kan man nog säga att de "vänner" jag har är ganska långt ifrån mig. Umgås mest med sambons syskon m familj som är i ungefär samma ålder!

Nej bara blivande mormor/morfar/farmor och farfar vet. Även min mormor, min syster och min kusin samt hennes sambo. De ska också ha barn i sommar så det är kul! I helgen ska sambons alla syskon få veta.

Vänner får nog vänta till efter RUL! Dudå?
    Ja, jag hoppade dock av pga att jag mådde dåligt inom mig. Jag hoppade av hösten 2012 och i januari 2013 fick jag min diagnos borderline och skulle till ett behandlingshem osv. Men det blev inget med det, jag bodde hos min pappa, killens mamma och min mamma tills jag fick egen lägenhet när jag var i vecka 20-22, då var jag 17 år :) Skönt att du varit fri från smärtan nu! Hoppas det håller sig borta också.

Hur har de tagit nyheten då? :) Min pappa och hans flickvän ska ju få barn i sommar (jag får då alltså ett syskon till..!) så där var en stor anledning till att jag berättade för dem, eftersom hon frågat lite och visste att vi ville ha ett barn till.

Jag ska försöka hålla mig från att berätta på facebook osv till efter RUL, dock blir det väl inte så jättesvårt eftersom jag är så rädd för alla fördomar ;) Men gör vi ultraljud innan så vet jag att jag kommer vilja skrika ut till hela världen typ och visa det lilla miraklet (så var det när jag väntade sonen).
  • Zam96
    fannyyy skrev 2015-02-18 21:22:20 följande:

shit vilka fina magar ni har! :D har era tuttar börjat bli större? jag lever i min sportbh just nu.. haha!

Jag levde i bikinitopp både med sonen i magen och första grav som slutade i missfall. Denna gång hade det nog varit skönt med den också men jag är fast vid mina vanliga behåar :) Men jag tycker inte de vuxit så mycket, men det gjorde de iof inte när mjölken rann till heller, de blev bara stenbumlingar. Kanske har mina bröst blivit större under tidigare graviditeten för att sedan stanna i den storleken, jag vet inte :)
  • Zam96
    fannyyy skrev 2015-02-19 20:44:04 följande:

Hej brudar, allt bra ?

Va på apoteket och köpte olja för gravida magisar och kosttillskott för gravida, har även pratat med gyn o ska dit i veckan :) vad har ni för kosttillskott till era små liv? Samt vad ni har till magen

Jag har Apotekets gravidtabletter bara. Det där med att smörja magen för att undvika bristningar är myt men när jag väntade sonen fick jag smörja med miniderm pga klåda, därefter kom bristningarna över en natt. Men det är ju mysigt att smörja när magen börjar växa så det gjorde jag ändå.

Har tänkt att smörja med bio oil lite då och då eftersom jag redan har bristningar från förra grav :)
  • Zam96
    isabelless skrev 2015-02-20 13:05:42 följande:
    Haha skulle jag ha sagt något! Strax efter mitt inlägg om att jag inte äter några tillskott ringde min barnmorska upp mig efter senaste kontrollen då de tagit tid med provsvaren av någon anledning (?) och berättad att mitt järnvärde var jättelågt. Inte konstigt att jag är trött med andra ord! Så det blir järntabletter från och med nu..
    Bra att du börjar då, jag hade lågt kärnvärden under tredje trimetern med sonen och klarade inte av tabletter, spydde av niferex-dropparna och fick en allergisk chock av det intravenösa järnet (kunde inte andas). Det slutade med att jag fick två påsar blod. Man vet ju inte hur kroppen reagerar och järn är svårt att ta upp i kroppen så jag kommer nog fortsätta med mina gravidtabletter till förlossningen :)
  • Zam96
    Zam96 skrev 2015-02-20 17:57:22 följande:
    Bra att du börjar då, jag hade lågt kärnvärden under tredje trimetern med sonen och klarade inte av tabletter, spydde av niferex-dropparna och fick en allergisk chock av det intravenösa järnet (kunde inte andas). Det slutade med att jag fick två påsar blod. Man vet ju inte hur kroppen reagerar och järn är svårt att ta upp i kroppen så jag kommer nog fortsätta med mina gravidtabletter till förlossningen :)
    Autocorrect... Järnvärde ska det ju stå
  • Zam96
    Ann1990 skrev 2015-02-20 18:20:13 följande:

Hej!

Jag är 24 år och plussade i måndags :D

imorgon går jag in i vecka 6 o beräknat 24 okt 2015 :D jag har haft problem med att bli gravid pga att jag har endometrios och fick missfall med tvillingar när jag var 17 år så är duktigt nervös nu men också förväntansfull och håller alla tummar o tår för att det ska gå hela vägen denna gång :)

Har haft en otrolig molvärk och ibland kan de stråla ner mot antingen höger eller vänster äggstock så då blir man ganska orolig hmpf! :/ har även svullnat upp massor antagligen pga tarmarna någon annan som haft såhär? :)

Grattis! Åh vad jobbigt med missfall och problem med att bli gravid... Förstår din oro nu, jag var riktigt nervös när jag väntade sonen, när jag ett år innan fått missfall. 

Sådär har jag också känt ungefär, och hoppas ju att allt är som det ska... Jag är extremt svullen också, det kommer mot kvällen framförallt.
  • Zam96
    colalife skrev 2015-02-20 19:49:59 följande:

Är 17 år och gravid med mitt första barn, hinner fylla 18 tills bebisen kommer, är i vecka 26 och inte alls bf på hösten men hoppas att jag kan vara med ändå :)

Hej och grattis! :) Jag var 17 när jag väntade sonen, fyllde 18 fyra dagar innan han föddes. Klart du får vara med! :)
  • Zam96

Hade inte jag fått ultraljudet i vecka 11+4 med sonen hade jag varit ett totalt nervvrak. Jag kunde inte somna, sov inte bra när jag väl lyckats somna och bröt ihop gång på gång. Dock känns det som att innan vecka 10 kanske det inte känns så värt, om man inte är ordentligt orolig eller blöder. Man kan lika gärna få missfall precis efter egentligen.

Jag ska till Spec-MVC på måndag för att snacka om hur det blir eftersom jag snittats, samtidigt får jag nog ett VUL och hoppas på en fin födelsedagspresent (fyller 19 den dagen). Då ska jag vara i v 8+1 så jag hoppas ju massor men vet dock att även om det ser bra ut då kan det gå åt helvete ändå.

Nu har jag i alla fall börjat bli mer illamående. I vecka 7+0 kom det och sedan har det blivit lite bättre för att idag vara ganska jobbigt igen. Igår hade jag mycket molvärk på kvällen, låg med vetekudden på magen och ryggen från klockan åtta tills jag somnade strax efter tolv. Hoppas på växtvärk!

• Zam96
    colalife skrev 2015-02-28 17:20:24 följande:

Jag är så rädd och nojig för bristningar, speciellt när man är så ung och har hela livet framför sig. Finns det verkligen ingenting att göra? Hjälper det inte att smörja in sig? Gå promenader, äta nyttigare? Vad som helst, vet ni något? 

Försöka och hoppas går ju, dock brukar det bero på hormoner och det går inte att påverka.
  • Zam96

Hej alla nya! Kul med fler oktoberbebisar! Jag gjorde ett VUL igår och daterades till att vara i vecka 11+4 så 11 oktober är denna bäs beräknad :) Jag har nyss fyllt 19 och har en son på ett år, känns underbar att få gå igenom detta igen och konstigt nog längtar jag massor till förlossningen (men vill ändå njuta av graviditeten tills dess).

• Zam96
    Eveliina98 skrev 2015-07-01 17:12:17 följande:

Är 17(98a) plussade igår och vet ej ännu om jag ska behålla eller inte.. Vad jag förstår var du 16-17 när du fick din son??
    Hur var det?
    Har pappa till barnet och jag har stöd o jobb osv så pengar o sånt är inga problem, men skolan?? :) är i vecka. 6 så missfalls risken finns ju fortfarande :/

Jag var 17 när jag plussade, fyllde 18 några dagar innan sonen föddes. Jag fick ju egen lägenhet och hjälp med ekonomin, ingen skola och har inte börjat efter att han föddes då jag jobbat med mitt psykiska mående. Pappan tog studenten i tid dock och ska läsa på högskolan i höst så om tre år är han klar och jag tänkte börja plugga på komvux om ett år när yngsta börjar dagis.

Gymnasiet är inte det enda alternativet även fast det kanske är det lättaste/snabbaste :) Och till och med året man fyller 20 kan man börja gymnasiet, har man redan börjat kanske man kan få ta ett sabbatsår och fortsätta där man slutade... Det är olika från skola till skola. Allt är inte kört bara för att man skaffar barn, dock prioriterar man annorlunda och får ju självklart kämpa extra för att få ihop vardagen på ett bra sätt.
Svar på tråden Unga gravida med BF hösten 2015?