• Zam96

Unga gravida med BF hösten 2015?

emmmsa skrev 2015-02-18 15:23:24 följande:

hoppar in jag med! jag är 16 år och väntar mitt första barn tillsammans med min pojkvän, vi har bf 30 okt, är alltså i v.4 nu (3+4). någon mer än jag som har några cravings? vad har ni för symptom? :)

Hej, grattis! :) Jag har bf 10-14 oktober någon gång så jag är i vecka 7 (6+3 enl bm)..Jag har lite olika cravings för varje dag, varmkorv t.ex (som jag annars hatar!) och ostbågar. Du då?

Jag är trött, har molvärk/växtvärk till och från, huvudvärk lite då och då, sover extremt dåligt, drömmer verkliga och obehagliga drömmar om allt möjligt, irriterad på mannen (kan bero på rökstopp för 11 dagar sedan), ömma/stickande bröst, söt/matsug, liiite illamående i stötar/vågor, humörsvängningar, halsbränna, magkatarr i vecka 4, frusen, kissnödig, hungrig, svettas och är extremt svullen om magen (tarmarna jobbar för fullt!) Men som jag skrev ovan, jag mår ganska bra eftersom jag inte har så starka symptom :) Vad har du för symptom? :)
  • Zam96
    emmmsa skrev 2015-02-18 15:44:58 följande:

jag har såå konstiga cravings (enligt mig), ost, köttfärs och svampar, saker som jag knappt har velat äta tidigare!

sen symptomen sa UMO var lite ovanliga för att bara vara i v.4, men jag har ont i brösten, molvärk i tjejmagen, extremt hungrig och kissnödig heeela tiden. sen så sover jag konstigt och kan knappt sova med min pojkvän längre för jag behöver plats (klarar knappt av att kramas, känner mig så instängd då), magen syns knappt alls, bara lite svullen, tarmarna alltså sa UMO! :)

Haha med sonen i magen tuggade jag gula torklappar (skumgummi) mot slutet, så det var KONSTIGT kan jag säga... Haha.

När jag var i vecka 4 (innan jag visste om grav) hade jag ömma bröst, var trött, hungrig och kissnödig (vaknade redan då på nätterna för att kissa och äta), svullen var jag redan då också, trodde jag hade "extra stor mensmage" och magvirus (sonen var "magsjuk") när jag fick magkatarr.

Med sonen mådde jag så illa att jag höll på att spy, låg mest hemma i sängen. Redan i vecka 3+0 ungefär så det är olika från person till person och ingen grav är den andra lik :)
  • Zam96
    emmmsa skrev 2015-02-18 16:18:48 följande:

det är det som är så roligt, att alla är så olika i allt genom graviditeten, därför är det kul att följa flera!

har också ett otroligt "träningssug", jag är ute och går hela tiden, blir rastlös av att sitta still och när jag inte får röra på mig (till exempel när vi åker bil) så blir jag lätt irriterad!

Jag fick ett städsug under min första graviditet, jag gick upp klockan fem på morgonen för att städa trots att det redan var städat överallt, det är ju lite annorlunda att man blir sugen på att träna eller städa t.ex känns det som... Haha :) jag blev nästan manisk
  • Zam96
    emmmsa skrev 2015-02-18 16:18:48 följande:

det är det som är så roligt, att alla är så olika i allt genom graviditeten, därför är det kul att följa flera!

har också ett otroligt "träningssug", jag är ute och går hela tiden, blir rastlös av att sitta still och när jag inte får röra på mig (till exempel när vi åker bil) så blir jag lätt irriterad!

Jag fick ett städsug under min första graviditet, jag gick upp klockan fem på morgonen för att städa trots att det redan var städat överallt, det är ju lite annorlunda att man blir sugen på att träna eller städa t.ex känns det som... Haha :) jag blev nästan manisk
  • Zam96
    fannyyy skrev 2015-02-18 17:21:08 följande:

Jag gjorde test på alla hjärtansdag och plussade, jag är en 19 årig tjej och jag vill verkligen ha detta barnet, men har börjat få småblödningar, och är rädd att de ska va ett missfall, men många säger att de e vanligt med blödningar och att det inte behöver betyda missfall. jag går in i vecka 7 nu enligt testet  man kan göra här på familjeliv. 

nå mer unga som varit med om det? ska boka tid på gyn imorgon bitti så ja får nå kloka svar därifrån :)

Jag fick tyvärr missfall när jag var gravid första gången, det började med ljusrosa flytningar. Det är inte säkert att det är missfall för dig dock! Finns många anledningar till att blöda i tidig grav. Men bra om du får en tid för att se så allt är bra, grattis till graviditeten! Jag håller tummarna hårt för att allt ser bra ut :)
  • Zam96
    emmmsa skrev 2015-02-18 17:28:45 följande:

ja det kändes jättekonstigt, helst eftersom jag har varit extremt lat innan jag blev gravid! men alla är ju olika, och det sa UMO också, eftersom alla är olika!

sen innan jag kom på att jag bara ville träna hela tiden så ville jag mest bara underhålla mig själv för att fortsätta att inte röka, slutade med det direkt när jag plussade!

Grymt jobbat! Det klarade inte jag när jag väntade sonen. Denna gång slutade jag dagen efter plusset :)
  • Zam96
    Zam96 skrev 2015-02-18 16:19:36 följande:

Det är inte bara jag som är så här svullen? Vecka 7 phpNlSMuf37935.jpg

Jag var platt innan (förutom lite löst skinn efter grav) så detta är stor skillnad. Vägde 50 kg innan grav, väger väl 52 nu kanske. Efter rökstopp går man ju även upp lite i vikt
  • Zam96
    fannyyy skrev 2015-02-18 17:44:20 följande:

åh va läskigt, hade du ont när du bara hade dom rosa flytningarna? för jag har inge ont alls, utan märker bara de när jag har kissat att de e lite rött på pappret liksom. 

tack för ditt svar förresten :)

Jag kommer inte ihåg för att vars ärlig :/ men har du haft sex så kan ju ett kärl brustit och väntar man tvillingar kan man också blöda osv.

Jag kommer dock ihåg att jag kände efter livmoderhalstappen och märkte att den var lite öppen och mjuk och att blodet kom därifrån.
  • Zam96
    Moah skrev 2015-02-18 18:05:33 följande:

Jag var på UMO i fredags, hon jag träffade var så otroligt otrevlig och sa bara att hon såg ett "extra" streck men hon tycker inte att det skulle vara något och att jag borde använda kondom osv för att inte bli gravid. 

Men tar ett nytt nu i helgen med min kille, för vill vara på den säkra sidan.
    ska i såna fall va i v. 10 (9+0)
    plussade ungefär denna tid förra grav. med men som sluta i missfall v.16

Usch vilken hemsk barnmorska! Grattis till graviditeten, hoppas du får en annan barnmorska som tar hand om dig. Det är ju egentligen dags för inskrivning för dig nu då? :) testa i helgen och ring MVC på måndag för att boka tid (och be om ul för att se hur långt gången du är?), det tycker jag :)
Svar på tråden Unga gravida med BF hösten 2015?