• lima

Lärde sig gå sent - hur gick det sedan?

Hej!

Jag har en dotter som snart är 22 månader och som inte har börjat gå utan stöd ännu.

Nu undrar jag om det finns föräldrar här som har barn som börjat gå sent. Skulle ni vilka dela med er? Hur gick det till när barnet började gå? Hade ert barn något annat bekymmer som gjorde att det inte ville gå? Och framförallt, hur är det med barnet idag?

Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Lärde sig gå sent - hur gick det sedan?
  • viseversa

Har en kompis vars dotter fick väldigt sent. Innan två år i alla fall men det var på håret. 23 mån tror jag hon var. Men hon har en hel del andra svårigheter också. Kan inte prata trots att hon nu är betydligt äldre. Hoj har något syndrom av något slag. Dom vet inte vad ännu. Men om din dotter utvecklas normalt i övrigt så är det bog ingen större oro.

• snartsnart

Hej!

Står hon upp av sig själv? Min son går inte heller (16 månader), men han har senaste veckan ibland stått utan stöd, men max 10 sekunder.

• lima
    viseversa skrev 2015-02-07 09:51:52 följande:

Har en kompis vars dotter fick väldigt sent. Innan två år i alla fall men det var på håret. 23 mån tror jag hon var. Men hon har en hel del andra svårigheter också. Kan inte prata trots att hon nu är betydligt äldre. Hoj har något syndrom av något slag. Dom vet inte vad ännu. Men om din dotter utvecklas normalt i övrigt så är det bog ingen större oro.

Jag tycker att hon utvecklas normalt i det mesta, men hon har ganska starka synfel och någon form av epilepsi. Därför skulle det ju kunna vara något mer, men också vara sent och normalt om du förstår hur jag menar...
  • lima
    snartsnart skrev 2015-02-07 09:52:57 följande:

Hej!

Står hon upp av sig själv? Min son går inte heller (16 månader), men han har senaste veckan ibland stått utan stöd, men max 10 sekunder.

Hej!

Hon kan stå och även gå några meter ibland. Detta har hon gjort i många månader men det händer liksom inget mer. Hur tar sig din son fram?
  • viseversa
    snartsnart skrev 2015-02-07 09:52:57 följande:

Hej!

Men att inte gå vid 16 mån är inte konstigt. Upp till 18mån räknas som normalt men något senare. Är man senare än 18mån som ts barn är det SENT. Och borde kanske kollas upp närmare. Min dotter är också 22 mån. Hon fyller 2 16mars. Hon både går springer hoppar klättrar med en väldig fart.
  • 2pågar

Vad säger Bvc? Har du inte fått någon tid för en bättre utredning ?

Har tyvärr ingen erfarenhet då mina barn som senast börjat gå vi 13 månader och tidigast 10 månader.

Men jag hoppas att du ska få svar och att din dotter får den hjälp och stöd hon behöver för att lära sej gå <3

• Gizzmogirl

Mitt barn började gå vid 16 månaders ålder. Men var supertidig med finmotorik och med talet. Nu är hon på samma nivå som sina jämnåriga när det gäller grovmotoriken, men hon är lugnare och stillsammare. Däremot älskar hon att pyssla, pärlplattor och rita och sånt. Pratar gör hon som en liten vuxen.

• viseversa
    Gizzmogirl skrev 2015-02-07 17:48:05 följande:

Mitt barn började gå vid 16 månaders ålder. Men var supertidig med finmotorik och med talet. Nu är hon på samma nivå som sina jämnåriga när det gäller grovmotoriken, men hon är lugnare och stillsammare. Däremot älskar hon att pyssla, pärlplattor och rita och sånt. Pratar gör hon som en liten vuxen.

Hur gammal är hon nu då?
  • uglygodcilla81

Min gick inte vid 18 månader, visade sig att han hade en konstig hjärnskada :( nu är han 28 mån och går ej än.

Svar på tråden Lärde sig gå sent - hur gick det sedan?