• Elfia

IVF/ICSI februari 2015

Hej allihopa! Hoppas allt går bra för er där ute? Kände bara att jag ville skriva av mig lite.

Imorse var jag på mitt andra VUL. Blåsorna hade vuxit ordentligt på de ytterligare tre kvällarna jag fick spruta sedan i söndags. De växter jämt och läkaren och BM tyckte att det såg fint ut. 11 blåsor sammalagt hade jag, varav de största var på 14,18,20,22 mm. Som jag misstänkte så låg de två största på höger sida för där är jag mer öm än på vänster.

Fick även ordination om att ta Ovitrelle (ägglossningsprutan) ikväll och på fredag tidigt på morgonen blir det äntligen äggplock:)) Är givetvis nervös men mest förväntansfull då jag vet om allt går fint så blir det insättning på Söndag.

Tror ni jag är glad över att slippa sprutorna imorgon eller?!! ;)

*håll tummarna att det går vägen här* nu har jag vi väntat allt för många år på detta, vill ju ha ett barn jag med :)

• Elfia
    V83 skrev 2015-03-19 19:45:18 följande:
    Äntligen slipper du sprutorna! Hoppas att de får ut många fina ägg och att de befruktas och delar sig fint. Både du och Gosmos har spännande två veckor framför er. Hoppas hoppas!
    Gullig du är, tack snälla för de värmande orden. Det behövs just nu när man sitter här i soffan och är nervig inför imorgon.

Hoppas att mitt äggplock går finfint.

Kram
  • Elfia
    Gosmos skrev 2015-03-19 22:20:33 följande:

Ja, Elfia nu blir det vi som följs åt! Det gick ju bra för V83 när vi körde samtidigt så det bådar gott för dig ;) Lycka till i morgon!

Tack snälla:)

Jag hoppas innerligt att du har rätt. Om 8 timmar då jäklar i mig ska dessa små rackare få komma ut!
  • Elfia
    Filli89 skrev 2015-03-20 09:36:36 följande:

Hej allihop hur går det för er, har nu gjort en mini operation, vid tappen/slemhinnan då de hittade massa polyper vet ey vad det är eller vf de ens uppstår, men det kan fungera som en pstav sägs det, dvs om man har de så blir det svårare för ägget att fastna och det ökar risken för missfall, så när man gör Ivf så vill de gärna att man tar bort de först, för bästa möjliga chans. Nu har det gått en vecka äter en mens fördröjande tablett i 21 dar så det hinner läka, sen sätts mensen igång en vecka senare, så från den dagen sätter jag igång dag 21, känns spännande samtidigt som jag är rädd att det ska vara ännu hinder dag 21. Jaja hoppas på det bästa, hur mår ni alla?

Då håller vi tummarna på att det inte blir något hinder framöver. Det är bra att de är riktigt noga och tar väck allt som kan störa en eventuell behandling, befruktning och graviditet. Håller tummarna för dig att du får sätta igång snart.

Jag mår ok såhär dagen efter äggplock, svullen mage/buk och det känns att man varit med om ett ingrepp så att säga. Ska strax posta ett långt inlägg på hur det gick för mig igår.
  • Elfia

Elfia

Idag 12:37

Hej!

Tänkte dela med mig utav hur det gick på mitt äggplock igår morse (till er alla som såsmåningom ska göra äggplock) jag vet hur det känns att vara nervös inför det. Här kommer min erfarenhet. (Varning för långt inlägg)

Kl.8.30 satt jag nervöst ute i väntrummet och väntade snällt på att de skulle ropa in mig. Sambon var nere på herrummet och kom upp när jag väl var ombytt i de "heta" kläderna och låg på britsen i ett rum som vi delade med ett annat trevligt par. De skulle in på äggplock före oss. Efter att fått en citadon och två panodil samt en Kanyl i armen, släppte nervositeten och jag kände mig lugnare samt väldigt groggy. Trodde inte att jag skulle känna av den så mycket men det gjorde jag. Efter att paret paret bredvid var klara var det snart vår tur.

Minns att jag såg kvinnan gå förbi och hon såg ut att må hur bra som helst och såg inte ut att ha ont. Kanske skulle det vara så för mig med? Hoppas! Min sambo får hålla i mig och vägleda mig inne på toan där jag kissar innan ingreppet. De väger mig och sedan går jag in i ett rum med massa trevliga kvinnor och alla vill hälsa på mig och de ser så glada ut. Jag minns att jag kände mig trygg. Skönt!!

Sedan var vi igång, de började med den vänstra sidan då de trodde den skulle kännas "minst" då blåsorna var färre och mindre på den sidan, men ärligt talat så kändes mest där. Skrek AJ och tårarna kom direkt efter. Fick genast mer morfin och sedan gick det faktiskt helt ok. Det hjälpte väldigt mycket när de ökade morfindosen. Visst kände jag av resten av ingreppet/sticken men det var inte så att jag inte klarade av det. Den gulliga Barnmorskan som stod bredvid höll mig i handen genom hela de 15 minutrarna och sambon strök pannan bredvid.

Efteråt körde de in min säng och hjälpte mig upp på den och körde mig därefter in på vårt rum för uppvak. Jag hade SÅ ONT i äggstockarna och buken att jag inte visste inre vart jag skulle ta vägen. Hade hellre gjort om äggplocket som faktiskt gick bra än stått ut med smärtan efteråt!! Värmedynan hade jag både under och efter äggplocket samt att jag fick en voltaren i stjärnan. Bm vände mig på sidan och strax efter däckade jag.

45 min senare väckte sambon mig och tyckte jag borde äta lite. De bjuder oss på smörgås, saft, te/kaffe. Jag fick i mig mackan. Och efter att vart fastande så länge + sovit bara 4 timmar den natten så vart det gott med både mat och sömn!!

Morfinet hade släppt en del ur kroppen när har vaknade och jag ville åka hem och lägga mig i min egen säng. Bm kom in och gav oss informationen kring vaggisarna och en tid för insättning. Hon talade även om att det var 4 ägg som plockare ut. Jag VET att man INTE ska tänka så, men kunde inte låta bli att känna lite besvikelse. Bara 4 ägg??!!! Här ligger jag och kan inte hålla mig, måste ringa in så fort kl slår 14, för att fråga ifall något blivit befruktat. Har vi några frysisar?? Gjorde de verkligen icsi på alla????

Läst så mycket om att folk skriver, kvalitet över kvantitet, och ja, jag håller med om det men man är ju ändå nervös och väldigt orolig...

*Hoppet har dock ej försvunnit*

Vi ska bli föräldrar!!!!

• Elfia
    Gosmos skrev 2015-03-21 16:53:35 följande:

Blev de befruktade Elfia?!

Jag har en blastocyst i magen nu och den har klarat upptiningen galant.

Blev lite rockigt med isättning igen pga tråkig livmodertapp. Men nu jägarns hoppas jag slippa detta igen.

Vet ej, kliniken ringde aldrig tillbaka tyvärr. Tråkigt! Jag får väl helt enkelt vänta till imorgon och hålla tummarna på att jag inte får något samtal innan kl.12!!

Vi har tid för återförenade kl.13.30. HOPPAS att de blivit befruktade och fint delade och att har får ett fint starkt tillbaka. Givetvis någon/resten till frysen. Känner att jag faktiskt får lov att önska det då man gått igenom allt detta.

Vad kul att du ruvar på en FET/blastocyst, hur mår du? Några symptom?

Hoppas allt går vägen för oss.
  • Elfia
    Gosmos skrev 2015-03-21 17:28:58 följande:
    Nä några symptom har jag inte än eftersom jag satte in den för fyra timmar sen ;) har lite ont magen efter allt bråkade med tappen.
    Ja men dåså :) Ska bli spännande att följa varandras resa, ska hålla tummarna för dig med.

Hoppas smärtan i magen ger med sig. Jag är fortfarande öm efter äggplocket och det gör lite ont i äggstockarna.
  • Elfia

Insättning idag gick bra, vi vart super nervösa då vi inget visste mer än att det skulle bli insättning. Jag kunde inte riktigt slappna av ändå för jag ville ju gärna veta kvalitén och hur många som var befruktade osv.

Fick ju ett samtal på fm idag kl.11.00, dolt nummer, hjärtat satt i halsgropen när jag tittade på den ringande telefonen. När Bm presenterar sig svarar jag, nej snälla, jag vill ju inte ha ett samtal utav er nu. Hon tröstar och svarar att det INTE var därför hon ringde, phuuuew, skönt!!!

Inne på kliniken innan de startat igång ultraljudet och insättningen berättar de att alla mina 4 ägg blev befruktade :D lycka!!!! Jag som var såååå nervös över att det var för "få" ägg. Vi fick tillbaka det bästa 4-celliga, fint delade ägget :) Embryologen gav äggen komplimanger haha. De andra tre ska nu långtidsodlas i ytterligare 3-4 dagar & förhoppningsvis har vi fint delade blastocyster till frysen om några dagar. Hoppas!!!

Jag och min sambo är så lättade just nu att det inte är klokt, vilken oro det har varit, jisses. Nu hoppas jag bara att jag kan övertyga mig själv att slappna av så mycket som möjligt och leva så normalt som möjligt fram tills påskdagen/testdagen. Hoppas den lilla knodden trivs bra här inne och stannar:)

Då var man en ruvare, spännande!

Hur mår ni andra?

• Elfia
    Gosmos skrev 2015-03-25 18:41:35 följande:
    Nej, jag fick en till frysen så det blir stimulering nästa gång, om det blir. Känner mig fortsatt positivt men orkar helt enkelt inte tänka på det precis hela tiden. En vecka kvar till vår inofficiella testdag!

Tänker på er andra som kämpar. Heja heja!
    Har du några symptom gosmos? Min molande värk har försvunnit. Känner bara en lindrig träningsvärk i tjejmagen, att det gör lite ont i ryggen ibland. Lite Andfått kan jag bli med ifall jag inte vilar emellanåt. Och liiite ömhet på sidan vid brösten. Annars är det liksom precis som vanligt.

Håller verkligen tummarna för oss alla!! 10 dagar är långt men jag ska allt hålla mig, det går faktiskt bra hittills.
  • Elfia
    89Madeleine skrev 2015-03-25 17:33:51 följande:

Bara för att man går och väntar på att mensen ska komma för att kunna göra en FET så kommer den inte :( Den skulle kommit igår, men har fortfarande inte dykt upp :( Varenda jäkla månad annars har den varit som en klocka eller till och med kommit en dag tidigare än beräknat, men nej, nu ska den bråka...
    Hoppas det inte dröjer länge till :( Orkar inte vänta... Suck!
    Otålig :P

Så typiskt!!

Hoppas den kommer väldigt snart så du kan starta igång med ditt FET. Blir det ostimulerat FET?
Svar på tråden IVF/ICSI februari 2015