Elfia skrev 2015-03-12 20:19:49 följande:
Tack för att du delar med dig.
Då bet du vad jag går igenom nu då..
Ja, du har nog rätt. Så är det säkert. Trodde inte att jag skulle känna såhär efter bara tredje sprutan därför tyckte jag det var konstigt. Tog den fjärde för en timme sedan. Fruktar inför att ta orgalutranen imorgon och lördag :(
Din vän som blev överstimulerad, hur länge sprutade hon fram till att hon kände av att hon blev överstimulerad? Hur gick det för henne efter att det upptäckts?
IVF är väldigt nytt för mig så jag är inte direkt insatt i hur eller vad jag kan känna. Läser ju online lite men amånga upplever det olika. Hur vet man om man är överstimulerad? Jag känner en sjukdomskänsla i kroppen men är inte sjuk. Denna känsla kommer och går lite. Känner mest att det trycker på äggstockarna och en fruktansvärd olustig känsla i ljumskar och ländrygg.
Sedan undrar jag var du menar med det sistnämnda? Att äggstockarna kommer att hänga löst? :/ Det låter ju jättekonstigt.
Hon tog ovitrelle dagen innan äggplocket och åkte på influensan. Fick inte plocka ägg pga det och alla ägg blev kvar. Äggblåsorna vart stora och vätska samlades i buken när blåsorna inte punktetades. Väldigt mycket otur. Av någon anledning fick hon börja om månaden efter och blev då överstimulerad rätt snabbt pga att kroppen en var återhämtad. Hon blev gravid då iaf och har en 8 månaders son idag! Hennes mage var stor som om hon var i sjätte månaden under överstimuleringen.
Jag svullnade med trots att jag var långt från överstimulerad. Det är väldigt vanligt sa min läkare.
Jo, angående lösa äggstockar. Tänk att du har små vindruvsklasar på varje sida av livmodern. Om de plockar bort vivindruvorna blir bara grenen kvar och det tar en stund innan kroppen fixar till det "tomrum" som vindruvorna (äggblåsorna) lämnar. Varje äggblåsa ska väl vara ca 2 cm? Så förklarade en barnmorska på min klinik. Jag kände mig skum typ fem dagar efter äggplocket.
Förresten, blir man överstimulerad så visar det sig oftast efter plocket har jag läst.