• V83

IVF/ICSI februari 2015

Ja, min första ivf (tre inseminationsförsök bakom mig)! Känns helt overkligt och som att jag vunnit på lotteri. Har en dotter sedan innan, men vi är två mammor och det var alltså min fru som födde förra gången. Då krävdes 6 inseminationsförsök, fyra äggutplock (ivf) och ett oräkneligt antal insättningar (även FET alltså). Det tog oss fem år att få vår dotter, så jag är glad om det slipper ta fem år denna gång också. Men missfallsrisken ligger i bakhuvudet hela tiden.

Testa du Gosmos! Jag trodde det var kört. Både i tisdags och igår hade jag riktigt sjuka menskramper, så jag blev förvånad över att jag inte fick mens. Hoppas att du plussar!

• V83

Ja, det var verkligen tråkigt Gosmos. Hoppas att det går snabbt fortsatt.

Kram

• V83
    Gosmos skrev 2015-03-06 21:36:48 följande:
    Tack för omtanken. Blir ändå glad att det går bra för någon. Jag har en liten fundering angående det du skrev tidigare. När ni försökte få barn förra gången, kom tanken upp att ni skulle prova med dig istället då? Frågan är superprivat, men du är ju ändå anonym. För i ert fall finns det ju två livmödrar, det är ju dubbelt så bra som i mitt heteroförhållande. Det är ju oerhört påfrestande fysiskt att gå igenom detta flera gånger.

Om du inte vill svara så är det lugnt.

Då kan du istället berätta om du känner något i magen?

Jag känner mig fortfarande gravid trots otvetydiga minustest. Blir idiot på kroppen snart.
    Jag svarar gärna på frågor. Min fru är fem år äldre än jag och hade en längtan efter att vara gravid, därför började vi med henne. Vi hade nedfrysta ägg kvar efter att vi fått vår dotter, så tanken var att liksom fortsätta med min fru, men de klarade inte upptiningen, och då sa min fru att hon inte orkade med fler behandlingar. Jag har aldrig känt en längtan efter att vara gravid, men vi ville båda gärna ha syskon till vår flicka, så då bestämde jag mig för att köra igång - och från den stunden har jag inte velat något annat än att bli just gravid. Det är onekligen ovanligt att ha denna möjlighet. Ska bli intressant nu framöver eftersom det liksom blir ombytta roller för oss båda. 

I helgen har jag börjat känna mig lite olustig i kroppen. Tror att det är hormoner och oro för missfall och faktum att jag plussade som ställer till det lite i både kropp och själ. Känner av livmodern hela tiden. Är fortsatt trött och liksom svårmodig. Är så klart också skitglad. Men det är en omställning på något sätt. 

Önskar att det går bra för er, vilket det så klart kommer att göra, snaaart!!
  • V83
    Filli89 skrev 2015-03-05 21:01:56 följande:
    Ååh är det sant men hur gör man då spermadonation samt ICSI då eller hehe nyfiken. föresten de där testen trodde ja fanns bara här haha.
    När vi köpte våra första "IVF-paket" så ingick sperman. På grund av att vi deltog i ett forskningsförsök blev det dessvärre en anonym donator, men vi har hans donatornummer. Så nu när jag skulle göra IVF så köpte vi sperma av samma donator. Har vi tur blir det alltså biologiska halvsyskon. Eftersom vi ville ha en specifik donator så fick vi betala den separat. 

Min fru gjorde ICSI eftersom hon hade svårigheter att bli gravid. Jag har inte behövt det.

Testet fick jag på kliniken i Köpenhamn :)
  • V83
    Elfia skrev 2015-03-09 20:00:49 följande:

Efter 1,5 år med att försökt själva att få barn + 5 månader i landstingskön/IVF är vi ÄNTLIGEN igång!!! Tog precis min allra första hormonspruta (höll seriöst på att svimma pga är spruträdd) men min fästman tog det på mig plus att jag FaceTimea med min bästa vän samtidigt haha, så dramatiskt jag vet. Men jag behövde all moralisk stöd jag kunde få. Till slut gick det :) Är så stolt över mig själv. Nu ska jag ta den varje kväll fram till lördag sedan är det vårt första ultraljud. Hoppas allt ser bra ut och med massa tur på vår sida, att det tar sig på första :))

Önskar oss alla här stort lycka till, det är verkligen en känslomässig berg o dalbana den här resan. Jisses vad starka vi är.

Härligt att ni är igång! Bra jobbat med sprutan och lycka till :)
  • V83
    Elfia skrev 2015-03-12 17:56:17 följande:

Någon annan än jag som har/haft dessa symptom efter Menopur sprutan? Eller andra symptom efter er hormonspruta?

*Jag trodde först att jag inbillade mig :/ Men så är inte fallet. Har en konstant molande värk vid ljumskarna, äggstockarna och det drar även lite lindrigt bak i ländryggen och det blir starkare och starkare. Det gör inte så värst ont men det är faktiskt väldigt obehaglig. Har lite svårt att somna när jag går och lägger mig på kvällarna pga av detta. Sedan måste den konstanta tröttheten också en biverkningar? Går på halvvarv känner jag..

Det låter som att allt är i sin ordning tycker jag! Känner igen en del symptom från när jag tog hormoner.
  • V83
    Elfia skrev 2015-03-15 16:40:45 följande:

Var på vårt första ultraljud vid 12 idag och gu så skönt det var att komma in en söndag på SU/Ivf avdelningen, inte massa människor i väntrummet. Jag fick en sittplats wohoo haha.

Såg bra på VUL, jag var inte på väg att bli överstimulerad utav sprutorna som jag trodde. En blåsa låg på 16 mm så den såg fin ut men de andra skulle växa till sig några dagar till. Jag ska ta sprutorna tom tis sedan är det VUL på onsdag morgon igen och då får vi reda på lite mer. Men BM sa att det med största sannolikhet blir så att de ordinerar Ovitrellsprutan på onsdag kväll och att vi då får åka in på äggplock på fredag :)

Snälla håll tummarna för att de får en massa fina ägg samt bra spermier så att de kan göra en lyckad ICSI. Jag känner att jag mått så dåligt av sprutorna och känt av en konstant smärta i nedre delen av magen att det inte har varit så behagligt direkt :( Plus att man gått på reserven de sista dagarna att man varit helt borta, usch!! Vill, hoppas och önskar mer än allt annat att äggen befruktas och att vi får tillbaka ett guldägg som resulterar i en graviditet som stannar i magen. Hoppas, hoppas!!!!!

Hur går det för er andra?

Håller tummarna för massa fina ägg och att de blir befruktade och delar sig fint. Så kul att det snart är dags för utplock!
  • V83
    Gosmos skrev 2015-03-15 21:34:16 följande:

Vad bra Elfia!

Håller tummarna för dig.

Jag fick glad gubbe idag och tid bokad för FET redan på lördag. Var beredd på en utebliven eller väldigt sen äl men fick rekordtidig istället. Bara att tacka och ta emot denna gång.

Åh, vad kul! Hoppas allt går vägen!
  • V83
    Elfia skrev 2015-03-18 18:26:16 följande:

Hej allihopa! Hoppas allt går bra för er där ute? Kände bara att jag ville skriva av mig lite.

Imorse var jag på mitt andra VUL. Blåsorna hade vuxit ordentligt på de ytterligare tre kvällarna jag fick spruta sedan i söndags. De växter jämt och läkaren och BM tyckte att det såg fint ut. 11 blåsor sammalagt hade jag, varav de största var på 14,18,20,22 mm. Som jag misstänkte så låg de två största på höger sida för där är jag mer öm än på vänster.

Fick även ordination om att ta Ovitrelle (ägglossningsprutan) ikväll och på fredag tidigt på morgonen blir det äntligen äggplock:)) Är givetvis nervös men mest förväntansfull då jag vet om allt går fint så blir det insättning på Söndag.

Tror ni jag är glad över att slippa sprutorna imorgon eller?!! ;)

*håll tummarna att det går vägen här* nu har jag vi väntat allt för många år på detta, vill ju ha ett barn jag med :)

Äntligen slipper du sprutorna! Hoppas att de får ut många fina ägg och att de befruktas och delar sig fint. Både du och Gosmos har spännande två veckor framför er. Hoppas hoppas!
  • V83

Så himla spännande för er att ruva nu, Gosmos och Elfia! Och kanske lite drygt, för ni vill ju så klart veta nu nu nu! :) Tycker helt klart du kan "unna dig" att testa lite tidigare Gosmos. Gött med fler fina befruktade ägg Elfia! Har du ännu fler i frysen Gosmos?

Vad bra att de har tagit bort polyperna Filli89. Hoppas att de 21 dagarna går fort så att du får komma igång :)

Jag har fortfarande väldigt svårt att ta in mitt plus. Ska till MVC på fredag för första hälsobesöket.

• V83

Fan Gosmos! Styrkekram till dig! Hoppas ändå på att det inte är MF så klart.

• V83

Så härligt att läsa att det finns hopp Gosmos! Håller fortsatt tummarna!

Jag vet inte hur ni känner det men det här med att försöka bli gravid kan göra en fullt fungerande harmonisk person mer än lovligt galen. Det är liksom fullt fokus på cykeln, hormonerna, små tecken och icketecken etc. Jag har aldrig känt mig så oengagerad på jobbet, i mitt hem eller i mina sociala relationer som de senaste två månaderna. Har mest känt mig som en labil knäppgök som väntar på att de dryyyga dagarna ska gå. Svårt att njuta av tillvaron i nuet.

• V83

Det är skit Gosmos.

Vi gjorde sex inseminationer, fyra äggutplock och sex insättningar innan vi fick vår dotter. Det tog fem år. Jävligt jobbigt och vi var nära att ge upp många gånger. Jag vill med detta inte låta dryg utan bara peppa dig.

Kram

• V83
    Gosmos skrev 2015-04-01 21:59:23 följande:

Jag har hört om fler som kämpat så mycket. Men det de har gemensamt är att de kämpar för första barnet. Vi kan inte lägga vårt liv åt sidan hur länge som helst, det kommer gå ut över vår son till slut. Med det menar jag inte att det är mer synd om oss utan att vi inte har samma utrymme i livet.

Det kan jag verkligen relatera till. Har haft just den diskussionen med en vän som också ska påbörja IVF för barn två. Hur länge försöker man liksom. Det är både tid och pengar, inte minst energi och närvaro som läggs på ett barn som ännu inte finns, mer eller mindre på bekostnad av det barn som faktiskt finns.
Svar på tråden IVF/ICSI februari 2015