• Elfia

IVF/ICSI februari 2015

*puffar*  Drömmer Undrar hur det går för er 89Madeleine och Ingentingviktigt? *nyfiken* och helt ny på Familjeliv här. Jag och min fästman börjar med vårt första IVF/ICSI om tre veckor och jag börja känna nerverna mer och mer. Så blandade känslor. Men mest längtar jag, hoppas innerligt att det tar sig på första försöket. 

Önskar er stort lycka till. Hoppas vi kan följas vidGlad

• Elfia
    89Madeleine skrev 2015-02-12 21:05:15 följande:
    Hej! :)

Jag har insättning imorgon om något ägg blir befruktat :) spännande!

Jag känner igen det där med nerverna!

Varför gör ni ivf?

Vi gör pga att sambon har för få och långsamma spermier.

Lycka till! Kram
    Åh! Håller tummar och tår för att du ska få befruktade ägg tillbaka :)) Hör gärna av dig om du orkar och berätta hur det kändes och hur det gått efteråt :)

Själv är jag så nervig kring sprutorna (Är oerhört sprut rädd) och hur min kropp kommer att reagera på hormonerna. Så jag försöker sysselsätta mig för att lugna nerverna.

Vi gör också ivf/icsi pga att min sambo har för få och långsamma simmare. Vi kör det korta protokollet. Minns inte era kommentarer ovan riktigt. Men var det första ivf ni går igenom? Korta eller långa protokollet?

Lycka till imorgon, håller innerligt tummarna=) kram
  • Elfia
    89Madeleine skrev 2015-02-13 23:26:19 följande:
    Allt gick jättebra idag :)

Kändes ingenting att sätta in och känns ingenting nu heller. Jag är bara orolig att tappa embryot :O
    Modigt av dig. Jag hoppas att jag klarar av det med sprutorna med. Jag har sagt till mina två nätsmarta vännerna och såklart fästmannen att de måste vara med när jag provar, i värsta fall blir det de som får göra det på mig haha.

Vad roligt att höra att det gick bra för dig med insättningen :) Vi håller tummar och tår att det nu går hela vägen och plutten stannar där inne :)))

Kramar till dig.
  • Elfia
    Gosmos skrev 2015-02-14 10:34:34 följande:

Hej tjejer!

Jag är också en av er. I full gång med första ivf, vet inte om det behövs icsi, beror på dagsformen ;). Vi har äggplock på tisdag så det är elfte och sista menopurdagen idag. Kör 375 enheter per gång.

Hur mår ni andra av hormonerna?

Hej och välkommen in i ivf/icsi gänget :)

Jag har ännu inte börjar med behandlingarna. Sitter framför en brasa på landet just nu och drömmer mig bort tills vi får börja med detta. (3 veckor kvar) så otroligt nervöst då jag inte vet vad som väntar mig exakt men samtidigt spännande när man tänker på resultatet i slutändan :)

Hur har din kropp reagerat på alla hormoner?

Man är ju lite nervig när man tänker på det. Pms och jag tex, fungerar väl inte så värst bra ihop hehe.
  • Elfia
    89Madeleine skrev 2015-02-14 11:38:08 följande:
    Hej! Vad kul :)

Så sa dem till oss med ang dagsformen, men det visade sig att det blev ICSI iallafall :)

Men jag ville det, då det är lättare befruktat då.

Jag blev jätteförkyld och kände mig febrig av hormonerna, samt att magen blev jättesvullen.

Jag tog 150 enheter Gonal-f.

Hur mår du av dem?
    Svullen i magen säger du. Blev du överstimulerad då? Eller är det rätt vanligt att man kan bli lite svullen? (tänker på sådär svullen som man kan bli när man har fått sin mens)

Kram
  • Elfia
    Filli89 skrev 2015-02-17 21:29:41 följande:

Hej tjejer hoppas d går bra att ja hoppar in här, har spolat äggledarna samt har maken gjort ett sperma test. Allt har visat okej på mig men makens sperma visade 50 procent dött vet ey vad det innebär.. men vi fick medicin som skulle kunna hjälpa sedan rekommenderade gyn ICSI. Jag har endometrios oxå så vet inte det kan oxå vara ett hinder.. Men känns tufft främst för maken men hoppas innerligt på att detta kommer funka för oss. Imorn ska han göra testikel ultraljud får vi se vad den visar för anledning till vf spermierna dör. Har inte läst tråden ordentligt men är det allas första ivf?

Hej och välkommen! :) önskar er lycka till och att ni får reda på mer Info om din makes spermier så att ni får reda på anledningen. Det är så jobbigt när man lever i ovisshet. Man vill bara veta så att man kan börja ta till med åtgärder liksom. Jag kände i vart fall så. Hoppas allt går bra för er och att ni såklart får börja med er behandling snart.

Jag väntar på att få starta min icsi (korta metoden) om 17 dagar. Min allra första ivf efter att försökt skaffa barn i nästan 2 år + väntat i landstingskö i 5 månader. Jag hoppas att vår väntan är över och att vi FÖRHOPPNINGSVIS i April får vårt efterlängtade + :)))
  • Elfia
    89Madeleine skrev 2015-02-14 22:06:05 följande:
    Man blir mer svullen än mens tyvärr. Det är jättevanligt att gå upp några kilo. Jag gick upp 3 kg :/

Men blev inte överstimulerad.

Dock såg det ut som att man redan var gravid haha. Det är för att man sprutar in så mycket hormoner gissar jag...
    Ja, det kanske är som du skriver. Får väl vänta och se hur jag reagerar. Nu längtar jag mest för att få starta igång det hela så jag har minsann ingen tid längre med att oroa mig (så som jag gjort en del hittills). Kommer väl sedan igen hehe. Skulle helst vilja spola fram tiden och vara där du är, en ruvare :)

Hur mår du? Hur känns det? :) Är det två veckor efter sista ägglossningsprutan man ska vänta innan man får lov att testa? *håller tummarna stenhårt för din skull*

Kram
  • Elfia
    Filli89 skrev 2015-02-18 13:41:12 följande:
    jaa de tär på en så innerligt.. maken är helt förtvivlad för det känns som att det är svårare om felet är hos honom.. Återstår att se..hoppas det går braa för er, kämpa o berätta allt.. Jag är en bit från att starta allt då vi fortfarande utreder, en fråga vad menas med korta och långa versionen? Vi är utomlands och gör allt detta så vill veta hur exakt allt går till!! och en till sak finns det verkligen mediciner för spermierna vi har fått massa tabletter från läkarna som maken ska ta en av de heter carnivita forte.. Överallt jag läst så står det att den enda behandlingen skulle i så fall vara hormonellt dvs med sprutor som kvinnan oxå tar. Vet ni något?

Jag förstår precis. Det var min fästman med när vi fick reda på resultatet efter undersökningen. Han spermier var färre än de ska vara och långsamma simmare. Han var helt förstörd efter svaret och klandrade sig själv och kände att han "inte kunde leverera" Det är ju inte deras fel att det är så men jag såklart blir man ledsen och det får man lov att vara. Hur går det med er utredning? Är ni klara snart? Hur såg det ut för dig? Jag var fullkomligt frisk och äggledarna såg fina ut innan och efter spolning med. Jag hoppas att det håller sig så under behandlingen med och att jag dessutom kan leverera guldägg ;) 

Korta protokollet är vad jag förstått det som när man skippar nässpray och preparat som gör kroppen redo för hormonbehandlingarna. Man går direkt över på sprutorna i ca 1 vecka och sedan en spruta som stannar upp ägglossningen så att de kan gå in och  suga ut de då förhoppningsvis mogna äggen ur blåsorna, befrukta de och köra återföring kort därefter. Allt sker ganska intensivt med det korta protokollet. Medan de långa protokollet är lite mer utdraget. De brukar oftast veta vad som är bäst för en. Och vilka preparat man behöver osv. Allt beror på vad "felet" är liksom. 

Jag har inte hört talas om den du beskriver men jag antar att även fast ni är utomlands och gör detta borde de kunna sitt jobb minst lika bra och förhoppningsvis ger de inte er något ni inte inte behöver. 

• Elfia
    89Madeleine skrev 2015-02-18 15:13:45 följande:
    Man vill så gärna bli en ruvare, men när man väl är det så är det såååå nervöst och dagarna går så sakta :/

Jag mår helt vanligt och hoppas att det inte är dåligt :(

Är på ruvardag 6 nu...

10 dagar efter tror jag :)

Men jag skulle nog inte våga testa förrns kanske dagen innan testdagen.

För min testdag är på en söndag. Skulle gärna vilja testa på lördagen :)

Tack!!

Kram
    Åh,spännande! :D :D Jag kan tänka mig att det är nervöst. Man är väl aldrig lugn egentligen. Kommer nog att sluta vara nervös först när barnet är fött haha om ens då. 

Du får gärna höra av dig efter du testat, håller verkligen tummar och tår!! {#emotions_dlg.flower}
  • Elfia
    Gosmos skrev 2015-02-19 11:01:16 följande:

I tisdags plockades sju ägg! Det är mer än dubbelt så många som vi hoppades på. Alla lyckades icsi:as men det var fyra som började dela på sig. Nu är vi i bilen på väg till CvL och insättning. TÄNK om det till och med blir infrysning!

Hoppas ni andra mår bra!

Åh vad roligt :D :D Hur har det gått idag med insättningen? Obehagligt? Fick ni något till frysen? :) 

Jag mår fint tack, räknar ner som bara den nu Skrattande

Kram

Svar på tråden IVF/ICSI februari 2015