vackerkvinna skrev 2015-02-13 02:36:52 följande:
Min fråga till dig Tom. Vad får dig att inte tro att islam är korrekt?
Jag har ingen aning om vad som är korrekt eller ej vad det gäller religioner, därav är jag icke troende.
Jag betraktar religiösa och religiösa rörelser med en blandning av tveksamhet och förvåning (och är även lite imponerad) över hur människor kan vara så säkra över något som ligger så långt tillbaka i tiden, som har så många människor inblandade och där upphovsmännen ofta var borta redan när många av de ursprungliga texterna skrevs eller sammanställdes...det finns ju hur många länkar som helst som kan fela och ändå finns en stark tro om de har DET RÄTTA klart för sig, just det som Allah/Gud vill och inget annat.
Detsamma kan dock sägas för flertalet religioner, inte minst samtliga av de abrahamitiska religionerna.
Hade nyheten om en händelse nått mig på samma sätt (och jag känner till turerna) så hade jag varit tvärsäker på att det jag nyss hört inte stämmer helt exakt med hur det egentligen gick till.
En annan jämförelse:
Några journalister dokumenterar en viktig händelse. De är inte direkt deltagande händelserna, utan de betraktar, fotar, filmar och intervjuar, inte alltid på samma plats och tid som de andra.
De spar allt, anteckningar, bilder, film, ljudband o.s.v.
50 år senare är de alla döda och så även de flesta som var med i händelsernas centrum.
En författare tar över allt material och sammanfattar det i en bok.
Ytterligare 10 år senare ser du en film som är baserad på boken. Du berättar om filmen för mig. Hur kommer min version av händelsen att se ut jämfört med den verkliga händelsen?