Hjälp till son med selektiv ätstörning
Ja, jag har varit det barnet kan vi väl säga.
Är det smak eller konsistens som är problemet? Har ni försökt ta reda på det?
Jag brukar själv säga att jag har haft en form av ätstörning som inte ingår i den vanliga ätstörningsproblematiken men det är ändå ett stört förhållande till mat. Det var en kombination av rädsla för att smaka nya saker och konsistensproblematik. Jag har fortfarande väldigt svårt vissa konsistenser men det blir bättre och bättre.
Jag kunde äta enorma lass av det jag gillade men totalvägrade sånt jag inte gillade/ville smaka på. I skolan fick jag, efter många om och men, lov att äta mjölk och macka till lunch och ta vanlig mat när det fanns något jag gillade (= inte speciellt ofta). Innan vi kom dit med skolan hade jag ungefär 10 minuters lunchrast då jag minsann skulle smaka på maten och inte fick gå förrän jag gjort det (och det resulterade i att jag satt och stirrade på maten tills de slängde ut mig ur matsalen då nästa omgång lunchelever skulle komma).
Så, mitt första tips är att försöka bena ut vad det är som är jobbigt med maten och att smaka nya saker samt om det är en smak- eller konsistensfråga som är problemet. Det borde även finnas hjälp att få via bvc/dietist.