• Nape

Hjälp till son med selektiv ätstörning

Det låter som min son. Åååh så vi har kämpat med maten! Först med att försöka få honom att äta, men sedan med att få ANDRA att acceptera att han INTE äter allt.

Min son har adhd och drag av aspergers. Han har även haft svårt att duscha (han tyckte det gjorde ont) och med vissa kläder.

Ju älsre han har blivit desto enklare, han har självmant utökat sin kost. Så nu är han 18 och äter allt utom lök! Haha! Den bästa medicinen var att han blev tillsammans med en flicka som älskar matlagning- han vill inte göra henne ledsen (sur?) när hon ansträngt sig.

• Nape

När vi "släppte allt" och slutade se det som ett problem blev det enklare för hela familjen. Vi valde att se på ätstörningen som en "allergi"- han KUNDE inte äta allt. Och så lagade vi alltid sådan mat han kunde äta delar av (plockade undan köttbitar till honom innan vi gjorde gryta, tog undan köttfärs innan vi gjorde köttfärssås).

Skolan ordnade näringspulver som de tillsatte i hans mat. Han märkte inte av den, så jag antar att den är helt smaklös, så det är ett tips.

Svar på tråden Hjälp till son med selektiv ätstörning