Inlägg från: Anonym (LagenÄrInteFörBarnetsBästa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (LagenÄrInteFörBarnetsBästa)

Stämd på vårdnad och umgänge

Griseknoen35 skrev 2015-02-05 09:28:35 följande:

Bara tillägga att många förskolor har inskolningar på dagis med ettåringar där föräldern är med tre hela dagar och barnet lämnas själv redan dag fyra. Går ofta väldigt bra.

Jag skulle ALDRIG lämna ett så litet barn på förskola.

"Går oftast väldigt bra" - är det även om barnet skriker och gråter sig hes när mamman eller pappan lämnar? - För mig är inte en sådan reaktion synonymt med "går väldigt bra".
    Anonym (oops) skrev 2015-02-05 09:33:15 följande:

Det är knappt 4 månader kvar. Barnet är inte ditt utan ert. Är du ekonomiskt oberoende eller hur planerar du att fixa ekonomin utan att arbeta?

Mitt barn började på förskola strax innan fyra års ålder. Tack för kaffet!
    Brumma skrev 2015-02-05 09:42:37 följande:

I de lägena så brukar man förlänga inskolningen. Men det beror lite på VARFÖR barnet skriker... väldigt ofta så är det föräldern som inte klarar överlämnandet och överför sin ångest på barnet. Så fort föräldern gått växlar barnet humör. I de fallen är BARNET färdiginskolat.

Jätteskönt för dig att du kan välja. Alla har inye valmöjligheten att INTE skola in barnet vid ett års ålder. Så -"kul för dig. Men lägg av att fördöma de som inte kan välja... ELLER de som har en annan åsikt än dig.

Mmm, visst. Barn skriker ju bara för att. Inte för att de inte kan prata och uttrycka sin sorg och ångest på annat vis.

Att vända sitt gråtande barn ryggen är horribelt! Sannerligen inte för barnets bästa.
    Brumma skrev 2015-02-05 10:22:37 följande:

Ja. En del barn skriker "bara för att". Det är ganska stor skillnad på skrik i skrik. Ngt som de flesta föräldrar lär sig att kunna igen. Olika skrik för hunger, ensamhet, våt blöja, smärta - och trots. Bland annat.Skriker ditt barn enbart för att uttrycka sorg och ångest?

Det är inte heller för barnets bästa att överföra sin egen separationsångest på barnet. Tyvärr är det ganska vanligt - både vid inskolning men även om föräldrarna är separerade. Jag har på nära håll sett hur dåligt det kan få ett barn att må när en förälder överfört sin egen saknad på barnet.

Mitt barn har nog bara skrikigt och gråtit vid smärta, då barnet exempelvis ramlat, haft öronvärk eller halsont typ.

Barnet har gråtit en gång vid lämning på förskolan. Jag valde då att ta hem barnet den dagen, då barnet var helt otröstligt.

En ettåring som skriker, gråter och sträcker ut armarna efter föräldern som är på väg att lämna, säger egentligen: "Nej! Överge mig inte! Kom tillbaka, ta med mig! Jag vill inte vara utan dig!".
    Brumma skrev 2015-02-05 11:03:03 följande:

Vad bra. Då har du lyckats överföra trygghetskänsla till barnet. Det är dock ganska vanligt - hur lite du än tror det - att även ettåringar "vänder på en femöring" så fort föräldern försvunnit ur synhåll. OM barnet är tryggt.

Min ettåring är tex väldigt mammig. Är jag i närheten är det bara mamma som gäller. Skrik o gråt om pappa tar istället. Är jag dock utom synhåll så är han hur glad o nöjd som helst i pappas närhet :)

Att ta för givet att alla barn som skriker har ångest eller har ont är lite världsfrånvänt.. och ganska nedvärderande mot alla de föräldrar som har barn som INTE beter sig exakt som ditt...Barn är - precis som vi vuxna - olika.

Ett barn som skriker hjärtskärande när mamma eller pappa lämnar på förskolan, för att sedan sluta skrika fem minuter senare har GETT UPP! Barnet vet att det inte hjälper. Överlevnadsinstinkten kickar in och barnet ger upp, helt enkelt.

Googla på det. Finns SÅ många studier som menar på att det är precis så som det lilla barnets hjärna fungerar.
Svar på tråden Stämd på vårdnad och umgänge