Brumma skrev 2015-02-05 10:22:37 följande:
Ja. En del barn skriker "bara för att". Det är ganska stor skillnad på skrik i skrik. Ngt som de flesta föräldrar lär sig att kunna igen. Olika skrik för hunger, ensamhet, våt blöja, smärta - och trots. Bland annat.Skriker ditt barn enbart för att uttrycka sorg och ångest?
Det är inte heller för barnets bästa att överföra sin egen separationsångest på barnet. Tyvärr är det ganska vanligt - både vid inskolning men även om föräldrarna är separerade. Jag har på nära håll sett hur dåligt det kan få ett barn att må när en förälder överfört sin egen saknad på barnet.
Mitt barn har nog bara skrikigt och gråtit vid smärta, då barnet exempelvis ramlat, haft öronvärk eller halsont typ.
Barnet har gråtit en gång vid lämning på förskolan. Jag valde då att ta hem barnet den dagen, då barnet var helt otröstligt.
En ettåring som skriker, gråter och sträcker ut armarna efter föräldern som är på väg att lämna, säger egentligen: "Nej! Överge mig inte! Kom tillbaka, ta med mig! Jag vill inte vara utan dig!".