Är det känsligt med personalens arbetstider?
Jag undrar vilken koll ni har på vilken personal som är i era barns skola (fklass-lågstadiet) och ungefär vilka dagar och tider? Och hur har ni fått den kollen?
Min dotter går i förskoleklass i en skola vi är nöjda med i stort. Det är ju ett antal olika personer inblandade på dagarna, en huvudlärare, sen en annan pedagog som arbetat heltid i klassen, en fritidspedagog som varit där främst eftermiddagar plus lite mer, en annan på skolan som tagit en förmiddag i veckan när huvudläraren är i en annan klass i skolan osv. Helt enkelt lite svårt att få koll på vilken personal som är där när. Det är också så att vi i princip aldrig träffar huvudläraren då hen är där 08-14 och vår dotter går 07.45-15.30.
Någon gång i höstas fick vi info utmailad om någon förändring (en av de ovanstående skulle ändra sin arbetstid och en annan ändra åt andra hållet) och det här fick vi mailinfo om från rektorn. När jag sen till en av pedagogerna konstaterade att det var lite svårt att få grepp om just vilka som jobbar när eftersom vi hämtar och lämnar utanför själva skoldagen i fklass och infon bara talar om att förändringen, inte hur det varit innan och inte hur helheten blir efteråt. Då menade hon på att de flesta föräldrarna hade koll, hur de nu har det vet jag inte.
Nu har en pedagog slutat (den som arbetat heltid i klassen) och det har kommit ett antal mail om hur hen ska ersättas. Återigen lite svårt att få koll på vem som är där när. Vilket känns bra att veta, eftersom man då får koll på vilka som är där mycket, vilka som är med på vilka aktiviteter osv. Samt att om man vill prata med någon specifik så är det ju bra att veta vilka dagar just de är där när man hämtar eller lämnar.
När jag idag bad en pedagog om att de skulle skriva pedagogernas arbetstider i kommande veckobrev så fick jag en känsla av att det var en jättekonstig begäran, att hen på något sätt tog det som någon form av kritik. Vilket jag sa flera gånger att det verkligen inte var men det kändes inte som att jag nådde fram helt. Vi pratade också om att det är rörigt vid lämningarna på morgnarna (då pedagogen jag pratade med inte börjat för dagen ännu) och hon börjar med massa förklaringar om att alla då byter lokal osv och jag förstår ju varför det är rörigt men det gör det ju inte bättre. Jag tycker det är väldigt irriterande att när man är lite stressad till bussen ofta behöva leta och vänta efter någon personal att meddela att man lämnat barnet. Men det kändes inte heller som att det gick fram.
Är det något konstigt i det här?