Inlägg från: Alexi |Visa alla inlägg
  • Alexi

Är det känsligt med personalens arbetstider?

Jag undrar vilken koll ni har på vilken personal som är i era barns skola (fklass-lågstadiet) och ungefär vilka dagar och tider? Och hur har ni fått den kollen?

Min dotter går i förskoleklass i en skola vi är nöjda med i stort. Det är ju ett antal olika personer inblandade på dagarna, en huvudlärare, sen en annan pedagog som arbetat heltid i klassen, en fritidspedagog som varit där främst eftermiddagar plus lite mer, en annan på skolan som tagit en förmiddag i veckan när huvudläraren är i en annan klass i skolan osv. Helt enkelt lite svårt att få koll på vilken personal som är där när. Det är också så att vi i princip aldrig träffar huvudläraren då hen är där 08-14 och vår dotter går 07.45-15.30.

Någon gång i höstas fick vi info utmailad om någon förändring (en av de ovanstående skulle ändra sin arbetstid och en annan ändra åt andra hållet) och det här fick vi mailinfo om från rektorn. När jag sen till en av pedagogerna konstaterade att det var lite svårt att få grepp om just vilka som jobbar när eftersom vi hämtar och lämnar utanför själva skoldagen i fklass och infon bara talar om att förändringen, inte hur det varit innan och inte hur helheten blir efteråt. Då menade hon på att de flesta föräldrarna hade koll, hur de nu har det vet jag inte.

Nu har en pedagog slutat (den som arbetat heltid i klassen) och det har kommit ett antal mail om hur hen ska ersättas. Återigen lite svårt att få koll på vem som är där när. Vilket känns bra att veta, eftersom man då får koll på vilka som är där mycket, vilka som är med på vilka aktiviteter osv. Samt att om man vill prata med någon specifik så är det ju bra att veta vilka dagar just de är där när man hämtar eller lämnar.

När jag idag bad en pedagog om att de skulle skriva pedagogernas arbetstider i kommande veckobrev så fick jag en känsla av att det var en jättekonstig begäran, att hen på något sätt tog det som någon form av kritik. Vilket jag sa flera gånger att det verkligen inte var men det kändes inte som att jag nådde fram helt. Vi pratade också om att det är rörigt vid lämningarna på morgnarna (då pedagogen jag pratade med inte börjat för dagen ännu) och hon börjar med massa förklaringar om att alla då byter lokal osv och jag förstår ju varför det är rörigt men det gör det ju inte bättre. Jag tycker det är väldigt irriterande att när man är lite stressad till bussen ofta behöva leta och vänta efter någon personal att meddela att man lämnat barnet. Men det kändes inte heller som att det gick fram.

Är det något konstigt i det här?

• Svar på tråden Är det känsligt med personalens arbetstider?
  • Alexi

Åh tack för att ni svarar, trodde min ts blev alldeles för lång och för rörig för att någon skulle orka läsa och svara.

• Alexi
    Mercurialis skrev 2015-02-04 18:17:15 följande:

Jag har inte en aning om vilka arbetstider personalen på sonens skola har. Jag vet vilken personal som arbetar i hans klass och på fritids men inte deras exakta arbetstider. Jag känner inte heller något behov av att veta det. Personal är på plats, när jag lämnar och hämtar.

"Problemet" här är ju att huvudläraren i princip aldrig är där när vi kommer och på morgonen när vi lämnar är det främst annan personal (i och för sig nu bekant) som inte jobbar i dotterns klass.
  • Alexi
    Punkster skrev 2015-02-04 18:20:19 följande:

Jag förstår varför du frågar och tycker inte att det är någon konstig anledning, men jag skulle nog helt ärligt också bli lite ställd om jag fick den frågan. Möjligtvis att pedagogen kan ha tolkat din önskan som att de skulle skriva ut arbetstiderna (alltså när varje personal kommer på morgonen och går hem på eftermiddagen) och inte vilka tider de är i klassen. Om jag skulle vara förälder så skulle jag också vara intresserad av att veta vem som arbetade i mitt barns klass, vad varje person arbetade med/ansvarade för och när de var på plats. 

Tack för att du tycker frågan är ok och intressant att du också skulle reagera på frågan.

Nu fick vi alldeles nyss återigen ett mail från rektor i ämnet, om den nya pedagogen som skulle tillkomma (nytt för de övriga föräldrarna, jag hörde ju om den nya personen idag vid samtalet, det hade tydligen precis blivit klart då) och helt plötsligt var tiderna för all personals i klassen med i ett fint litet rutschema. Så då blev det ju rejält överskådligt och bra. Så uppenbarligen måste jag nått fram i alla fall, för det kan ju inte vara en slump att det kommer tre timmar efter mitt och pedagogens samtal...
    För nej, arbetstiderna utanför klassen är ju helt ointressant men tiderna i klassen är intressant.
  • Alexi
    Konservativ skrev 2015-02-04 18:26:04 följande:

Personalen på många skolor är extremt pressade. Därför uppfattas nästan allt som kritik av många.

Ja det är lite så det känns. Och vi är jättenöjda med förskoleklassen i stort (det vi inte är nöjda med kan inte klasspedagogerna påverka i alla fall) och det är helt märkligt att de här frågorna uppfattas som kritik, om de gjorde det.

Det var något annat jag frågade om också till samma person för något tag sedan som jag också upplevde att det uppfattades konstigt. Det känns som att med vissa krockar ens kommunikation och med vissa fungerar den utmärkt, märkligt nog.
  • Alexi

Nej jag vill ha en personal att lämna till och just därför är det stressande att behöva leta efter någon, att de inte är där synligt.

Men tydligen är det ok att bara pricka av barnet på en lista (om man hittar listan...).

• Alexi
    Punkster skrev 2015-02-04 21:27:26 följande:

Oj, så är det verkligen inte där jag jobbar! Vi vill ha en face to face-överlämning på morgonen (och på eftermiddagen också, såklart). Vi serverar frukost på fritids, så en personal befinner sig alltid i köket, och den andra rör sig runt bland barnen. Mao tar det aldrig mer än ca 30 sekunder för en förälder att hitta oss när de kommer. 

Ja större delen av morgonen är det nog så också men just den tiden vi kommer så går halva fritidsgruppen över till den andra gården, dvs de öppnar på morgonen på vår gård. Så då är det rätt rörigt av en stor mängd barn med personal som ska klä på sig och gå och den som är kvar tar liksom lite tid på sig att komma ut, ska väl få ut alla kvarvarande barn, klä på sig osv. Så därför känns det som att man måste leta ett tag och så här års känns det rätt jobbigt att behöva klä av sig och in och leta (barnen lämnas ju ute så man ska ju inte in generellt).
  • Alexi
    enmamma skrev 2015-02-04 21:34:28 följande:

Varför läraren inte syns till när ni hämtar och lämnar.
    Läraren jobbar med skolan.
    Innan skolan börjar och efter skolan är det fritids.
    Fritidspersonal jobbar även med barnen under skoltid.

Ja... Jag vet detta så klart. Men det hindrar ju inte att man kan se det lite som ett problem att aldrig träffa sitt barns lärare...
  • Alexi
    Mercurialis skrev 2015-02-04 21:44:05 följande:
    Men så är det ju under större delen av barnens skolgång, eller hur? Man träffar barnens lärare på föräldramöte och utvecklingssamtal. Och när de börjar högstadiet, träffar man deras mentor på utvecklingssamtalet och inte alla undervisande lärare. Är det problematiskt?
    Ja i förskoleklass tycker jag faktiskt att det kan vara rätt viktigt att ha lite dialog med läraren. Att det blir mindre och mindre sen, ja absolut, men så här i början vill man ju ha koll. Och många småsaker är lättare att fråga om eller ta upp när man ses, än att tex maila eller så. 

Och det här är mitt äldsta barn så jag vet inte ännu hur det känns att ha barn på högstadiet.
  • Alexi
    Mercurialis skrev 2015-02-04 21:55:12 följande:
    Om du känner att det finns ett behov av regelbunden kontakt med läraren, så kan du prata med hen och diskutera hur ni ska kunna lösa det. Den första kontakten kan tas via telefon eller mail, så att ni kan komma överens om hur den ska ske fortsättningsvis.
    Jaha, nej, vi har inte behov utifrån några problem eller så. Jag vill bara gärna veta vilken personal som jobbar när så jag vet vilka dagar det alls är läge att prata med vissa personer och jag vill också faktiskt kunna småprata med de närmsta pedagogerna då och då för att då blir det klart lättare att ta upp något om det händer något som känns jobbigare. 
Svar på tråden Är det känsligt med personalens arbetstider?