Inlägg från: Mercurialis |Visa alla inlägg
  • Mercurialis

Är det känsligt med personalens arbetstider?

Jag har inte en aning om vilka arbetstider personalen på sonens skola har. Jag vet vilken personal som arbetar i hans klass och på fritids men inte deras exakta arbetstider. Jag känner inte heller något behov av att veta det. Personal är på plats, när jag lämnar och hämtar.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    Alexi skrev 2015-02-04 18:40:46 följande:
    "Problemet" här är ju att huvudläraren i princip aldrig är där när vi kommer och på morgonen när vi lämnar är det främst annan personal (i och för sig nu bekant) som inte jobbar i dotterns klass.
    Okej, då förstår jag lite bättre. Jag träffar sällan min sons lärare, eftersom jag lämnar före skoldagens start och hämtar efter dess slut.

Vi får varje vecka ett utförligt veckobrev via mail, där läraren beskriver vad de arbetar med i klassen i de olika ämnena, vilken läsläxa barnen har samt tar upp information som är aktuell för veckan.

Barnen har dessutom fått en kontaktbok och i den kan vi och läraren skriva upp sådant som behöver kommuniceras. Vi har inte använt den än. Är det något viktigt jag behöver ta upp, skickar jag ett mail.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    Alexi skrev 2015-02-04 18:45:20 följande:
    Tack för att du tycker frågan är ok och intressant att du också skulle reagera på frågan.

Nu fick vi alldeles nyss återigen ett mail från rektor i ämnet, om den nya pedagogen som skulle tillkomma (nytt för de övriga föräldrarna, jag hörde ju om den nya personen idag vid samtalet, det hade tydligen precis blivit klart då) och helt plötsligt var tiderna för all personals i klassen med i ett fint litet rutschema. Så då blev det ju rejält överskådligt och bra. Så uppenbarligen måste jag nått fram i alla fall, för det kan ju inte vara en slump att det kommer tre timmar efter mitt och pedagogens samtal...
    För nej, arbetstiderna utanför klassen är ju helt ointressant men tiderna i klassen är intressant.
    Information om vilken personal som är med på olika lektioner fick vi i schemat som delades ut i augusti.
  • Mercurialis
    Alexi skrev 2015-02-04 21:40:00 följande:
    Ja... Jag vet detta så klart. Men det hindrar ju inte att man kan se det lite som ett problem att aldrig träffa sitt barns lärare...
    Men så är det ju under större delen av barnens skolgång, eller hur? Man träffar barnens lärare på föräldramöte och utvecklingssamtal. Och när de börjar högstadiet, träffar man deras mentor på utvecklingssamtalet och inte alla undervisande lärare. Är det problematiskt?
  • Mercurialis
    Alexi skrev 2015-02-04 21:49:25 följande:
    Ja i förskoleklass tycker jag faktiskt att det kan vara rätt viktigt att ha lite dialog med läraren. Att det blir mindre och mindre sen, ja absolut, men så här i början vill man ju ha koll. Och många småsaker är lättare att fråga om eller ta upp när man ses, än att tex maila eller så. 

Och det här är mitt äldsta barn så jag vet inte ännu hur det känns att ha barn på högstadiet.
    Om du känner att det finns ett behov av regelbunden kontakt med läraren, så kan du prata med hen och diskutera hur ni ska kunna lösa det. Den första kontakten kan tas via telefon eller mail, så att ni kan komma överens om hur den ska ske fortsättningsvis.
Svar på tråden Är det känsligt med personalens arbetstider?