• Ca_rr_o87

graviditetspeng

Ni som blivit nekade, någon ide att överklaga? Har blivit nekad, o funderar på att skita i att överklaga. Är sjukskriven just nu.

• Svar på tråden graviditetspeng
  • Queenxiter

Jag ska själv söka snart, men vet inte riktigt hur det går till faktiskt.

Jag måste ha ett intyg ifrån läkare att mitt jobb är tungt nog för att få ersättning.

Har man det borde man väll inte bli nekad?

Varför blev du nekad?

• Ca_rr_o87
    Queenxiter skrev 2015-02-04 15:06:26 följande:

Jag måste ha ett intyg ifrån läkare att mitt jobb är tungt nog för att få ersättning.

Varför blev du nekad?

Dom tyckte inte att jag hade ett fysiskt ansträngande jobb. Jag har vart sjukskriven sen v 26(v30 nu) för fruktansvärd foglossning. Men dom ville inte bevilja mig för dom besvären. Så får hoppas på sjukskrivning vägen ut.
  • Ca_rr_o87
    Queenxiter skrev 2015-02-04 15:06:26 följande:

Varför blev du nekad?

Försäkringskassan har ju redan 3 st läkarintyg på mig plus att min chef har skrivit på själva ansökan hur jag jobbar och att jag inte klarar av det, så tycker det är fruktansvärt konstigt.
  • Kpax

Varför sökte du? Det finns ju lite olika svårigheter

Trånga utrymmen, tunga lyft, kemikalier, och om man utsätts för risk för våld till exempel.

Jag sökte för tunga lyft, begränsad möjlighet att vila, och att jag står /går hela dagarna. Min chef fyllde i sitt papper, bekräftade mina arbetsuppgifter och att jag inte kunde omplaceras.

Jag beskrev min arbetsdag väldigt utförligt på ett separat papper.

Fick godkänt full graviditetspenning från BF -60.

• Ca_rr_o87
    Kpax skrev 2015-02-04 15:13:17 följande:

Varför sökte du? Det finns ju lite olika svårigheter

Trånga utrymmen, tunga lyft, kemikalier, och om man utsätts för risk för våld till exempel.

Jag sökte för tunga lyft, begränsad möjlighet att vila, och att jag står /går hela dagarna. Min chef fyllde i sitt papper, bekräftade mina arbetsuppgifter och att jag inte kunde omplaceras.

Jag beskrev min arbetsdag väldigt utförligt på ett separat papper.

Fick godkänt full graviditetspenning från BF -60.

Jag sökte nästan som du, förutom det med kemikalier. Stå gå hela dagar, tunga lyft trånga utrymmen osv. Blev nekad. Sitter i kassa bland annat o jag har besvär med foglossning så sitta länge så viker sig benen på mig. Dom tyckte inte att det var besvärligt för mig
  • Kpax
    Ca_rr_o87 skrev 2015-02-04 15:17:30 följande:

Jag sökte nästan som du, förutom det med kemikalier. Stå gå hela dagar, tunga lyft trånga utrymmen osv. Blev nekad. Sitter i kassa bland annat o jag har besvär med foglossning så sitta länge så viker sig benen på mig. Dom tyckte inte att det var besvärligt för mig

Väldigt konstigt att de inte beviljade det... Men det borde inte vara några problem att få sjukskrivningen förlängd med tanke på att foglossningen inte brukar bli bättre. Drygt dock att de ofta verkar sjukskriva i treveckorsperioder, så du måste ansöka igen och igen.

Lycka till!
  • Ca_rr_o87
    Kpax skrev 2015-02-04 15:24:00 följande:
    Väldigt konstigt att de inte beviljade det... Men det borde inte vara några problem att få sjukskrivningen förlängd med tanke på att foglossningen inte brukar bli bättre. Drygt dock att de ofta verkar sjukskriva i treveckorsperioder, så du måste ansöka igen och igen.

Lycka till!
    Ja, jag har redan varit där 2 gånger en tredje imon, då har jag blivit sjukskriven i 2 veckor så ska se vad jag kan göra. Tack! O lycka till med din bebis :)
  • Queenxiter

Tycker det är så konstigt att fk kan bedöma olika i fall som är nästan lika.

Jag driver eget, tillsammans med min sambo. En restaurang. Jobbar 11h om dagen varje dag förutom måndag, mycket lyft av varor. Står upp hela tiden förutom när jag äter eller gör bokföring.

Hoppas verkligen inte dom krånglar med mig för det har jag inte råd till.

Har börjat få problem redan första barnet och v14 :(

• KnytetsMamma

Jag jobbar i butik med enbart gående och stående arbete, ingen chans till sittande paus, ständig stress att leva upp till kundens förväntningar och ge dem bästa service, toalett/lunchrum/omklädningsrum är en trappa ner dit det är tungt att gå m.m. Fått utlåtande från arbetsgivaren att jag inte kan bli omplacerad och skrivit ett eget brev som jag skickat som bilaga. Fick avslag på min ansökan på 100%, skickade en överklagan där jag ändrade önskemålet till 50% istället. Fick igår besked om att jag fått avslag även på omprövningen :( Så nu har jag skickat in en helt ny ansökan på 50% så får vi se hur det går, kanske kan få 25% till slut om jag har tur men ska försöka att inte utgå ifrån det för då blir jag bara besviken. Får lösa det på något annat sätt att gå ner i tid...

• Minxy

Tänk på att sjukskrivning alltid "går före" graviditetspenning (GP) hos FK. Det innebär att även om du skulle bli beviljad GP och det direkt därefter visade sig att det finns grund för att sjukskriva dig så skulle GP avskrivas på en gång. Sjukskrivning väger alltid tyngre i FK's uppfattning, om man säger så.

Med andra ord: eftersom du redan är sjukskriven (och med stor sannolikhet kommer fortsätta vara det) så skulle du ändå aldrig få GP.

• Ca_rr_o87
    Minxy skrev 2015-02-06 13:24:39 följande:

Tänk på att sjukskrivning alltid "går före" graviditetspenning (GP) hos FK. Det innebär att även om du skulle bli beviljad GP och det direkt därefter visade sig att det finns grund för att sjukskriva dig så skulle GP avskrivas på en gång. Sjukskrivning väger alltid tyngre i FK's uppfattning, om man säger så.

Med andra ord: eftersom du redan är sjukskriven (och med stor sannolikhet kommer fortsätta vara det) så skulle du ändå aldrig få GP.

Okej, bm s läkare sjukskrev mig vägen ut, en dag innan beräknad födsel. Kan FK neka mig sjukskrivning alltså sjukpenning?
  • Minxy
    Ca_rr_o87 skrev 2015-02-06 13:44:54 följande:
    Okej, bm s läkare sjukskrev mig vägen ut, en dag innan beräknad födsel. Kan FK neka mig sjukskrivning alltså sjukpenning?
    Rent generellt så KAN dom det (om det läkarintyg din läkare skrivit upplevs som bristfälligt) men skulle det hända så ber du din läkare om ett nytt intyg där hen förtydligar din arbetsnedsättning på ett övertydligt sätt. Då kan du överklaga beslutet.
Svar på tråden graviditetspeng