Rocket Mania skrev 2015-02-04 13:46:38 följande:
Ja och säg att 1% av dessa inte hade behövt den kompetensen för att förlossningen hade fortlöpt som den skulle utan stresspåslaget kvinnan fick på sjukhuset.
Återstår 4% som får transporteras till sjukhuset för mer avancerad utrustning och/eller läkarhjälp.
Jämför med Holland där 1/3 av alla kvinnor föder hemma, där finns ingen statistik som pekar på att det skulle vara farligt att föda hemma.
Men nej, jag tycker inte att alla ska föda hemma, känner man sig otrygg och stressad av det är man förmodligen tryggare på ett sjukhus.
Däremot tycker jag inte att man ska se ner på de kvinnor som väljer att föda hemma, det är ett genomtänkt val de tagit, inte en självisk protest mot systemet. Om alla som ville föda hemma kunde göra det med hembarnmorska skulle det dessutom avlasta förlossning och BB.
Själv har jag fött på sjukhus och är fullt nöjd med det, jag tycker det kan vara rätt mysigt på förlossningen och BB var underbart!
Ser inte ner på dem. Anser att de har gjort ett orimligt val baserat på romantiska föreställningar som inte håller i verkligheten. Det är möjligt att du har rätt om Holland. Holland är ett tättbefolkat land där närmaste intensivvårdsavdelning inte ligger långt borta. Sverige har ett sjukvårdssystem som går på knäna.