• Anonym (Vill resa)

Resa utomlands

Mitt barns pappa har skrivit på passansökan men vägrar konsekvent att ge tillåtelse för att vi ska få resa utomlands med barnet så passet är helt värdelöst. Finns det något man kan göra?

• Svar på tråden Resa utomlands
  • Anonym (..)

Genensam vårdnad förutsätter att man är överrens om sådant som är av ingripande betydelse för barnet. Gällande "bortförande' av barn är man lite osäker på om en vanlig semesterresa ska anses vara ingripande. Bor barnet hos dig (eller om de är 'din' vecka) borde du ha större chans att få med barnet. Det bästa är om ni kommer överrens om detta men något skriftligt samtycke för att åka krävs inte. Så länge barnet har ett pass kan du ta med honom /henne. Det pappan kan göra är att anmäla för egenmäktighet med barn. Dock ska det då vara för att hindra den andra föräldern träffa barnet- vilket inte är fallet. Dessutom har polis och åklagare viktigare brott att lösa :) sammanfattningsvis skulle jag inte vilja påstå att du behöver samtycke från honom så länge resan är nån vecka eller två.

• BioBonus

Att förbjuda att resa bort på en semestervecka till Cypern har han inte rätt till. Har du passet hos dig? Så res. Så länge resan infaller på din tid förstås. 
    Finns det risk för bortförande av barnet så är det självklart en annan fråga och handlar om barnets säkerhet.

Jag tror inte att man kan bli dömd eller anklagad för egenmäktighet med barnet om man reser till Cypern på sin egen vecka och utan att inkräkta på den andres umgängestid.

Ring till Familjerätten och be om ett möte tillsammans med pappan där ni kan få hjälp att diskutera vad som är rimligt att förbjuda på den andres tid mm.

Lycka till.

• Anonym (Vill resa)

Det var inte en veckas resa till Cypern det handlade om utan en 3 veckors resa till Asien. Det finns ingen risk för bortförande eftersom jag är svensk och resan är trygg eftersom det är gruppresa med ett väl etablerat bolag.
    Även om resan är lång var meningen att resan skulle ligga under vår sommarsemester och vi har båda två haft tre veckor sammanhängande, så det skulle inte inkräkta på "hans" tid.

Problemet är att jag i höstas nekade pappan att resa, till sitt hemland, i Västafrika, under pågående Ebola-epidemi. Jag antar att det är därför han säger nej nu. Och jag är rädd att om jag inte sköter detta snyggt finns det risk att han tar barnet till sitt hemland.

Familjerätten låter som en bra idé.

• Anonym (....)
    Anonym (Vill resa) skrev 2015-02-05 07:20:29 följande:

Det var inte en veckas resa till Cypern det handlade om utan en 3 veckors resa till Asien. Det finns ingen risk för bortförande eftersom jag är svensk och resan är trygg eftersom det är gruppresa med ett väl etablerat bolag.
    Även om resan är lång var meningen att resan skulle ligga under vår sommarsemester och vi har båda två haft tre veckor sammanhängande, så det skulle inte inkräkta på "hans" tid.

Problemet är att jag i höstas nekade pappan att resa, till sitt hemland, i Västafrika, under pågående Ebola-epidemi. Jag antar att det är därför han säger nej nu. Och jag är rädd att om jag inte sköter detta snyggt finns det risk att han tar barnet till sitt hemland.

Familjerätten låter som en bra idé.

Då bokar du resa och åker och låter pappan ta barnet till sitt hemland så klart.
Svar på tråden Resa utomlands