Inlägg från: BandAnna |Visa alla inlägg
  • BandAnna

Kompis som döper sitt barn till samma..

Isaflisa skrev 2015-02-03 23:43:40 följande:

Måste fråga vad ni tycker om detta. Jag har en relativt ytlig bekant numera, men vi har umgåtts mkt tidigare både vi bara och med våra respektive då dom känner varandra också väldigt väl. Vi har fortfarande mkt kontakt via FB mm. Till saken, jag och min man har haft jätteproblem med att få barn. Vi genom gick Ivf och efter ett antal försök fick vi vår son. Jag bestämde redan innan jag blev gravid vad vår son skulle heta. Detta par har 2 barn sedan innan, och hon blev nu gravid med trean förra året. Ungen föddes förra året. Hon nämner inte ett ord till mig, trots att hon både ringt och chattat och mailat om att dom tänkt ge sitt barn samma namn som vårt barn(idag 14 år). Ett ganska ovanligt namn dessutom. Utan jag läser detta på FB, där hon skriver att bla bla... och ungens namn. Jag satte nästan kaffet i halsen, då ju det kändes jättekonstigt att hon inte sagt ngt överhuvudtaget.. Jag har en annan kompis, som fick tvillingar för några år sedan, två flickor. Den ena ville hon döpa till samma som jag heter. Detta sa hon till mig givetvis innan hon basuneradde ut detta.. Vilket kändes mer normalt. Så råd mig, är jag överkänslig eller är det stört beetende att inte ens nämna ngt om detta innan man får reda på det på FB?

Överkänsligt deluxe. Ett namn är ett namn och borde få brukas fritt.

• BandAnna
    Ztarduzt skrev 2015-02-03 23:59:39 följande:

Hade en nära vän vetat vilket namn jag har planerat till mitt barn, snor det, och berättar det först via FB skulle jag bli förbannad. Namnval är svårt

Vad andra väljer att döpa sitt barn till är en privatsak. Andra har precis samma rättighet som du att få döpa sitt barn till det namn de tycker är fint.

• BandAnna
    Äppelpäppel1 skrev 2015-02-04 15:11:14 följande:

Oj vilken hätsk ton, vilka besserwissrar det vimlar av härinne :D... Jag tycker precis som ni två andra som skrivit. Nej det är kutym att inte ta en kompis namn oavsett om barnet är 25 eller 5. Nr 2 Ja hon borde definitivt meddelat dig detta, för naturligtvis måste hon ju ha fått ideen av dig då ni ändå känt varandra länge, sedan ditt barn var nyfödd om jag fattat det hela rätt. Märkligt att inte nämna ngt utan att du läser det på ett offentligt forum, jag förstår dina frågetecken.. Tycker detta i sig tyder på att hon antagligen skäms för att det hela är prikärt, dvs att döpa sitt barn till samma som ditt barn i synnerhet om namnet är så ovanligt. Ni andra Grow up!

Men vad är det för resonemang?
    Och vad är det för vänner som missunnar andra lyckan att få döpa sitt barn till det de önskar? egoistiskt.

Jag har exempelvis redan beslutat att om vi får en dotter så blir hennes namn Fiona. Det är dock inget vi basunerat ut. 
    Men tänk om min väninna planerat exakt samma sak och får sitt barn idag? Ska jag kanske meddela henne redan nu att jag har "paxat" namnet eller vad föreslår du? eller ska jag kanske vara förbjuden att döpa mitt barn till Fiona eftersom min väninna kan tro att jag härmar henne?

Det låter ju som lekskolan.

• BandAnna
    Äppelpäppel1 skrev 2015-02-04 15:25:51 följande:

Älskade vän? Läser du inlägg innan du svarar på dessa? Trådstartaren är INTE arg för att dom tog samma namn, UTAN att dom basunerade ut det via Facebook
    och detta trots att dessa två individer hörts via telefon och chatt?? Tycker inte du hon borde sagt vad dom planerade?? 

Hon kanske helt enkelt ville gå ut med det på facebook som första kanal. Det är ju upp till henne.
  • BandAnna
    Äppelpäppel1 skrev 2015-02-04 15:38:24 följande:
    Är du lite bakom flötet?? Läste du inte att trådstartarens barn är 14 år!!!! I 14 år har dessa individer umgåtts och känt varandra kanske ännu längre. Detta är alltså inte ett namn trådstartaren paxat så att säga. Hennes barn heter detta punkt! Att dom inte yppar ett ord om att dom tycker att det är så fint att dom vill ge sitt barn samma namn är oerhört klumpigt i mina ögon. Jag skulle skämmas i min bekantsskapskrets om jag hade så taskig fantasi att jag var tvungen att ta samma namn som ngn gjort 14-.15 år tidigare :D

Ojojoj, ta inte i så hårt. Det är inte bra för hjärtat förstår du =) 

Svar på tråden Kompis som döper sitt barn till samma..