Inlägg från: Äppelpäppel1 |Visa alla inlägg
  • Äppelpäppel1

Kompis som döper sitt barn till samma..

Oj vilken hätsk ton, vilka besserwissrar det vimlar av härinne :D... Jag tycker precis som ni två andra som skrivit. Nej det är kutym att inte ta en kompis namn oavsett om barnet är 25 eller 5. Nr 2 Ja hon borde definitivt meddelat dig detta, för naturligtvis måste hon ju ha fått ideen av dig då ni ändå känt varandra länge, sedan ditt barn var nyfödd om jag fattat det hela rätt. Märkligt att inte nämna ngt utan att du läser det på ett offentligt forum, jag förstår dina frågetecken.. Tycker detta i sig tyder på att hon antagligen skäms för att det hela är prikärt, dvs att döpa sitt barn till samma som ditt barn i synnerhet om namnet är så ovanligt. Ni andra Grow up!

• Äppelpäppel1
    Gweny skrev 2015-02-04 06:36:22 följande:

Oskriven regel. Man tar inte vänners/släkts namn från nån.... är ju ganska genomskinligt om din dessutom har ett ovanligt.

Håller med dig, väldigt märkligt att av alla namn välja just samma. MEN om man ändå väljer att göra det, för guds skull är det så svårt att nämna det i tfn eller chatt??
  • Äppelpäppel1
    Royalle skrev 2015-02-04 09:47:50 följande:

Så om man genomgår IVF så är ens barn mer värt än en " unge" som blir till på vanligt sätt och har därför också ensamrätt på sitt ovanliga internationella namn. Har jag fattat saken rätt? Hur är det för oss som har ett IVF barn och en som blivit till på naturlig väg, får våra vänner döpa sina barn efter våra om de vill eller finns det speciella regler där som vi behöver upplysa dem om?

Själv skulle jag bli smickrad över att de tycker namnet på mitt barn är så vackert att de vill döpa sitt egna barn till samma.

Ehh?? Har personen ifråga skrivit att hennes barn är mera värt?? Var då?? Ngt jag definitivt missat haha..Jag tror poängen i hennes inlägg var att detta par har ett enda barn dom fått genom förmodligen en hel del kämpande. Hon tycker att det är ngt dom ville vara ensamma om, förmodligen. Och denna "vän" kunde inte ge dom detta, trots att dom har tre barn ponera inte ett, två utan TRE!  Jag läser en viss smärta i Trådstartarens inlägg, kanske en sorg i att dom inte fått fler barn. Men att hon skulle tycka deras barn är mer värt än ngn annans?? Och vart kom du in i bilden?? OMG
  • Äppelpäppel1
    det var värst skrev 2015-02-04 15:14:05 följande:

om det skiljer så mkt i ålder på barnen kommer det knappast vara ett problem då de inte kommer umgås i samma gäng. 

jag tror det värsta kanske var att de inte pratade med er innan, inte att de faktiskt väljer det namnet

Det är precis det jag tror personen som stratade tråden menar. Jag tycker det verkar helt förlåt men sjukt att prata med nn flera ggr och inte nämna ngt om att dennes barn ska heta samma som Trådstartarens. Utan hon läser det på nätet? EHH, detta tyder tycker jag på att hon VET att det är creepy..
  • Äppelpäppel1
    molly1989 skrev 2015-02-04 09:53:40 följande:

Vem bryr sig??? Jag skulle tycka det var konstigt om min syster eller bästa kompis valde min sons namn, men andra vänner och bekanta får göra som de vill. Min kompis som är gravid för tillfället funderar på att använda samma namn, ett hyfsat ovanligt namn, och jag har inga problem med det!

Det är du det...
  • Äppelpäppel1
    Duckan skrev 2015-02-04 09:13:14 följande:

Det är 14 år mellan barnen och de kommer med all säkerhet inte att sitta ihop som ler och långhalm pga det. Ja, du överdriver å det grövsta.

Min vän, känslor är personliga.. Det du känner gör inte ngn annan. TÄNK PÅ DET!
  • Äppelpäppel1
    Maddi skrev 2015-02-04 07:20:24 följande:

Du är fjantig!!

Haha herrejisses... vilket ordval Fjantig?? Hur växte du upp?? Med känslokalla föräldrar som lärde dig att bli ledsen var FJANTIGT. Tönt är vad du är
  • Äppelpäppel1

Jag tycker dina vänner verkar väldigt okänsliga och småkorkade. Punkt! Ja dom borde absolut meddela er att dom skulle dpa sin unge till samma som er.

• Äppelpäppel1

Älskade vän? Läser du inlägg innan du svarar på dessa? Trådstartaren är INTE arg för att dom tog samma namn, UTAN att dom basunerade ut det via Facebook
    och detta trots att dessa två individer hörts via telefon och chatt?? Tycker inte du hon borde sagt vad dom planerade?? 

• Äppelpäppel1

Nej vännen du klev inte på en öm tå, däremot uttryckte du dig väldigt kortfattat utan förklaring och ganska oförskämt mot IsaFlisa(Trådstartaren). Brukar du sparka på folk som ligger, bara en tankeställare...?

• Äppelpäppel1
    BandAnna skrev 2015-02-04 15:31:10 följande:

Men vad är det för resonemang?
    Och vad är det för vänner som missunnar andra lyckan att få döpa sitt barn till det de önskar? egoistiskt.

Jag har exempelvis redan beslutat att om vi får en dotter så blir hennes namn Fiona. Det är dock inget vi basunerat ut. 
    Men tänk om min väninna planerat exakt samma sak och får sitt barn idag? Ska jag kanske meddela henne redan nu att jag har "paxat" namnet eller vad föreslår du? eller ska jag kanske vara förbjuden att döpa mitt barn till Fiona eftersom min väninna kan tro att jag härmar henne?

Det låter ju som lekskolan.

Äntligen en vettig person!!!! Exakt så, tror jag att personen som startade tråden menade. Det blir ju lite som att gå bakom ryggen på ngn att prata i tfn och chatta, och inte nämna ett ord om vad hon hade i planerna. Jag tror inte att trådstartaren är så korkad att hon vill ha ensam räätt på namnet. UTAN det var helt enkelt jvligt klumpigt att göra det på det vis vänninan gjorde, punkt slut!!
  • Äppelpäppel1
    BandAnna skrev 2015-02-04 15:32:36 följande:
    Hon kanske helt enkelt ville gå ut med det på facebook som första kanal. Det är ju upp till henne.
    Är du lite bakom flötet?? Läste du inte att trådstartarens barn är 14 år!!!! I 14 år har dessa individer umgåtts och känt varandra kanske ännu längre. Detta är alltså inte ett namn trådstartaren paxat så att säga. Hennes barn heter detta punkt! Att dom inte yppar ett ord om att dom tycker att det är så fint att dom vill ge sitt barn samma namn är oerhört klumpigt i mina ögon. Jag skulle skämmas i min bekantsskapskrets om jag hade så taskig fantasi att jag var tvungen att ta samma namn som ngn gjort 14-.15 år tidigare :D
  • Äppelpäppel1
    Gladhannapanna skrev 2015-02-04 15:31:05 följande:

Två familjer i mina föräldrars vänkrets valde att ge sina barn samma namn som jag har. Det var helt öppet att det var pga mig som de valde de namnen.Den ena är min mammas bästa barndomsvän, de andra är lite mer ytliga vänner. 

Jag tror att TS hade tyckt att det var helt ok, kanske till och med lite kul om vännen bara talat om det personligen, men att undvika att nämna namnet när de har kontakt för att sedan skriva det på fb är det som är jobbigt. 

Jag kan absolut förstå den känslan; "varför har de inget sagt". I mitt fall har jag alltid upplevt det som om både mina föräldrar och de andra föräldrarna tycker att det är lite kul. Skiljer kanske 7 år på oss. Den ena har mitt namn som tilltalsnamn och den andra som andranamn. 

Du är den enda vettiga personen härinne. Nu drar jag mig tillbaka. Fy fan volka "kärringar" det finns.. Tack för en smart känslosam person. Kram till dig
Svar på tråden Kompis som döper sitt barn till samma..