Anonym (..) skrev 2015-02-02 23:57:56 följande:
Det är både och. Att säga till barnen att fira jul för att hedra Kristus och att säga till barnen att de inte får äta fläskkött för det är inte vad Allah vill är båda sätt att säga till barnen att de ska leva på samma sätt som sina föräldrar. Sen tror jag inte många (framförallt inte barn) firar jul för att jesus föddes, utanför att få presenter. Det jag dom sagt tycker är det hemska är när man hindrar sina barn från att göra vissa saker för att man själv inte tycker om det som förälder. Och då menar jag självklara harmlösa saker som att gå på kalas (vilket några klasskamrater till mig som var Jehovas inte fick trots att de ville), inte att prova knark
Jo, visst är det ofta så. Hur många vuxna firar jul av "rätt" anledning då? Det handlar ju bara om presenter, matfrossa, dricka men också sällskap förstås. Om Kristus hade ett budskap kring julen så skulle den nog snarare vara det motsatta. Men nu är det ju inte Jesus som bestämt att det ska firas jul heller.
Ett kalas är inte harmlöst alla gånger heller. Har haft en hel del problem här som kommit ur just kalas, både här och borta där barn kommit hem och gråtit sig till sömns. Nu sist var det födelsedagsbarnet som inte var nöjd med presentERNA, ja jag hade köpt 2 st. Men det dög inte utan hen sa hen skulle byta mitt barns presenter för de inte dög. Då fick hen ändå fler från mitt barn än av de andra barnen. En annan gång bjöd vi hem massa barn till kalas, jag gick t.o.m hem till päronen för att försäkra mig att barnen verkligen skulle komma. Handlade hem mat, dekorationer, fiskdamm och annat för rätt mycket pengar. Hur många kom? En.
Ungen vill inte ens gå på kalas längre. Ett enda kalas på alla år har varit bra, resten har det gråtits av olika anledningar. Men barn måste få göra sina egna upptäckter och misstag, tids nog väljer de själva bort det som känns fel. Visst blir det föräldrarna som får ta smällarna, men så är det ju att vara förälder, man kan inte hindra sina barn från att röra sig framåt i livet och ibland begå misstag, man kan bara vägleda dem och sen finnas där som tröst och stöd.