Inlägg från: Anonym (Muslim) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Muslim)

Samarbetssvårigheter pga religion

Nu handlar inte islam om fläsk bara. Din dotter blir inte muslim för att hon inte äter fläskkött. Men det är nåt ni skulle ha diskuterat innan ni skaffade barn ihop. Varför ta en sån konflikt nu? Men om barnet bor hos dig så kan du välja själv hur du vill uppfostra henne. Du skriver att han inte brytt sig så mycket innan. Då får han skylla sig själv. Det är inte ditt ansvar att uppfostra henne som han vill för du jobbar faktiskt inte hos honom. Han får ha sina regler hos sig och du dina hos dig. Sen får barnet välja religion själv när hon blir äldre. Man kan inte hota barnet till att bli muslim.

• Anonym (Muslim)
    Anonym (Hur?) skrev 2015-02-02 16:19:49 följande:
    Jag har försökt förklara för honom att han inte "får" tvinga henne. Vill hon, när hon är vuxen, konvertera så är det ingen som kan stoppa henne. Att hålla på så här kommer ju i längden bara tvinga henne till att ljuga för att undvika bråk och det är inte bra...
    Inom islam ska man lära barnen om religionen när de börjar förstå lite men förbudet mot fläskkött är ingen grundpelare inom religionen. IOM att hon bor hos dig och du har en annan tro så får han acceptera det bara. Det är något han skulle ha tänkt på innan han skaffade barn när det tydligen var viktigt för honom. Jag tycker iallafall att du ska försöka samarbeta så gott det går för barnets skull. Nu vet jag inte hur han är men var på din vakt iallafall så han inte bestämmer sig för att ta med sig dottern utomlands
Svar på tråden Samarbetssvårigheter pga religion