Inlägg från: Anonym (Hur?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur?)

Samarbetssvårigheter pga religion

Jag och mitt ex har en dotter på 6 år, har varit separerade sedan hon var ca 1,5.

Sedan dess har dottern bott hos mig och hade till en början sporadiskt umgänge med pappan. Under senaste året har det fungerat hyfsat med varannan helg.

Vi har stora svårigheter att samarbeta pga helt olika värdegrund, mycket pga religionsskillnader.

Han är muslim, nu när han gift om sig med en tjej hemifrån har han börjat hålla ännu hårdare på vad som är "rätt och fel".

Det vi främst bråkar om just nu är huruvida hon ska äta fläskkött eller inte. Jag tycker att de behöver inte servera det här, har t o m gått med på fläskfritt i skolan, men jag vill inte ha den regeln här hemma. Jag vill inte låta henne titta när vi andra äter hennes favoriträtt men inte låta henne få pga en värdering som jag inte kan stå bakom. Jag blir hotad av honom för att jag låter henne äta fläsk och till henne säger han att hon får välja mellan fläskkött eller honom, att han ska "förvisa" henne om hon äter det.

Detta är bara en av de diskussioner vi har och fler lär det bli men vad gör man? Hur löser man detta?

• Svar på tråden Samarbetssvårigheter pga religion
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (G) skrev 2015-02-02 14:45:20 följande:

Har ni haft samarbetssamtal/familjerätten?

Nej, han vill inte gå. Jag bokade en tid men han bokade av den, då kände jag inte att det var nån mening att gå själv. Har suttit på FR själv tidigare men då gällde det inte detta barnet och de kunde inte göra så mycket utan att vi båda var där.
  • Anonym (Hur?)

Ja, visst känner jag många gånger att han gärna får strunta i henne, men det är nog mest tomma hot. Känner mig mer illa till mods över hoten mot mig och min övriga familj. Oroas inför framtiden också. Hemma hos honom så är det, i mina ögon, en väldigt uppdelad könsfördelning. Frun gör allt och ska lyda, det är ingen syn som jag vill föra över till vår dotter men jag kan inte heller tvinga dem att leva som jag gör. Med tanke på att umgänget är varannan helg så känns det ändå som om den biten inte kommer "fastna" i dottern. Men man funderar på hur det blir när hon är äldre... Killar, kläder, slöja, skoldiscon etc...

• Anonym (Hur?)
    tänkförst skrev 2015-02-02 16:01:29 följande:

Slöja... är du inte riktigt klok!!! är det så du skall uppfostra din stackars halvt svenska, i Sverige boende, dotter??? Skall hon packas in i slöjor och schalar för at inte väcka åtrå och vara utmanande?  Det låter helt fruktansvärt och jag anar at den stackars flickan kommer att få problem.

Nej, det ska jag verkligen inte. Det framgår väl ganska tydligt om du läser min TS...
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (..) skrev 2015-02-02 16:06:19 följande:

Något jag har oerhört svårt för är när föräldrar ska föra över sin religion på barnen. Låt dem göra sina egna val i livet. Vill de inte vara religiösa så ska dem inte tvingas till det. Sen är det som så att barnet växer upp i Sverige och i Sverige är fläskkött okej att äta. Vill barnet äta det ska barnet få äta det. Hon ska inte behöva avstå från något hon gillar för att han tycker det är fel. Att det sen inte serveras hos pappan är en annan sak men vad dottern äter hos dig ska han inte bry sig om. Oavsett om han menar allvar eller inte så undrar jag hur mycket nan älskar sin dotter om man är beredd att 'förvisa' henne för att hon äter fläskkött. Undrar samma sak som dig också- hur de blir när hon är äldre? Ska hon inte få träffa svenska killar, ska hon bära slöja, är de skilda sovrum innan äktenskap...låt henne växa upp med bra värderingar.

Precis vad jag känner också. Det är ju svårt att få till ett avtal öht när vi har så pass olika åsikter. Men jag tänker inte ge med mig. Om hon blir religiös när hon är vuxen så är det ett aktivt, förhoppningsvis medvetet, val. Men inte nu!

Jag var så tydlig med mina åsikter och ståndpunkter innan vi fick barn och då höll han med. Nu säger han bara att "Jag ville ha barn så jag sa ju det som behövdes". Blir så arg, men glad att jag har min dotter såklart...
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Muslim) skrev 2015-02-02 16:14:27 följande:

Nu handlar inte islam om fläsk bara. Din dotter blir inte muslim för att hon inte äter fläskkött. Men det är nåt ni skulle ha diskuterat innan ni skaffade barn ihop. Varför ta en sån konflikt nu? Men om barnet bor hos dig så kan du välja själv hur du vill uppfostra henne. Du skriver att han inte brytt sig så mycket innan. Då får han skylla sig själv. Det är inte ditt ansvar att uppfostra henne som han vill för du jobbar faktiskt inte hos honom. Han får ha sina regler hos sig och du dina hos dig. Sen får barnet välja religion själv när hon blir äldre. Man kan inte hota barnet till att bli muslim.

Jag har försökt förklara för honom att han inte "får" tvinga henne. Vill hon, när hon är vuxen, konvertera så är det ingen som kan stoppa henne. Att hålla på så här kommer ju i längden bara tvinga henne till att ljuga för att undvika bråk och det är inte bra...
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Muslim) skrev 2015-02-02 16:29:48 följande:

Inom islam ska man lära barnen om religionen när de börjar förstå lite men förbudet mot fläskkött är ingen grundpelare inom religionen. IOM att hon bor hos dig och du har en annan tro så får han acceptera det bara. Det är något han skulle ha tänkt på innan han skaffade barn när det tydligen var viktigt för honom. Jag tycker iallafall att du ska försöka samarbeta så gott det går för barnets skull. Nu vet jag inte hur han är men var på din vakt iallafall så han inte bestämmer sig för att ta med sig dottern utomlands

Ja, jag samarbetar så pass att han får ha sina regler där men inte till den grad att han kuvar sin dotter och mig.

Håller med, han visste var jag stod så han borde verkligen tänkt efter...
  • Anonym (Hur?)
    Mrs Moneybags skrev 2015-02-03 08:58:45 följande:

Nu har du ju valt av egen fri vilja att ha ett barn med en muslim. Då får du ta med i beräkningen att några av hans åsikter kommer att påverka er dotter.

Det finns ju ingen hälsomässig anledning till att äta fläskkött, så där skulle jag absolut ge mig om jag var du. Då är det viktigare att ta strid om slöja, kvinnans plats i samhället osv. 

Fläskkött är en bagatell i sammanhanget!

Men som sagt - du har valt detta liv åt din dotter. 

Jag skulle inte vilja säga att jag har valt detta åt min dotter. När vi levde tillsammans så drack han, bad inte, hade inga "krav" på mig som kvinna. Detta är något som han har börjat med i efterhand. Han åt inte griskött men visste om min ståndpunkt. Och accepterade den (även om han i efterhand sagt att han ljög om det) Det kan tyckas att det är en bagatell men det blir en stor grej av det när alternativen är;

1. En hel familj, 2 vuxna och 3 barn ska ändra sin kost pga hans åsikter.

2. Familjen fortsätter äta som vanligt medans ett av barnen ska nekas mat som denne tycker om och titta på när de andra får det. Vad blir svaret på frågan VARFÖR? För att pappa har bestämt det?

Vi äter inte väldigt mycket fläskkött hemma. Jag föredrar kyckling i grytor t ex. Men köttfärssås med nötfärs är inte poppis hör, kalkonbacon är för torrt, prickig korv är ett favoritpålägg. Även andra färsrätter gillas inte när det bara är nötfärs.

Hans åsikter och bakgrund kan ha många fördelar för dottern. Förhoppningsvis växer hon upp med förståelse och empati för andra människor och med en bred kunskap kring många saker. Att kompromissa är viktigt men varför är det så att jag ska gå hela vägen när det gäller förbud? Att förbjuda saker som kan skada är en sak men att förbjuda saker utan grund det fixar jag inte.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (seriös) skrev 2015-02-03 11:01:49 följande:

En troende muslim får ha andra kvinnor, som inte är muslimer och skaffa barn med dem. Muslimer bör inte dricka alkohol men kan.

1. Det gäller inte er andra. Barnet ska inte äta fläsk. Det kan inte ens vara lite svårt att lösa det "problemet". Familjer anpassar ständigt kosten till familjemedlemmarnas olika behov i övrigt så jag kan inte se att det är ett problem.

2. Om föräldern vägrar göra samma mat, men med accepterat kött, att erbjuda barnet, samtidigt som denne envisas med att övriga ska äta fläsk, så är föräldern ganska dum enligt min åsikt.

Gör du verkligen köttfärssås med fläskkött? Det låter inte som en smaksensation, men smaken är som baken. Prickig korv kan man enkelt byta ut mot annat.

Du skapar problem som inte är ett problem.

Är det ok om han gör som du och vägrar följa dina regler? Att muslimer, enligt sin tro, ska uppfostra sina barn till muslimer och att de inte ska äta gris är grundlagsskyddat genom religionsfriheten och är absolut inte "utan grund" som du påstår.

Att anpassa hela familjens mat hade jag kanske (eller gjort två) gjort ifall det gällde min familj. Hennes pappa är inte min familj. Varför skulle min man och mina andra barn anpassa sin kost efter honom? Ska man se det på det sättet så borde han och hans nya familj äta det som jag bestämmer...

Vi gör inte köttfärssås med fläskfärs utan med blandfärs och jag skiter fullständigt i om du tycker det är gott eller inte. Vi har gjort alternativ mat tidigare men om hon får (i hennes ögon) äcklig mat samtidigt som vi äter god mat så skulle hon bli ledsen. Med motiveringen "pappa bestämmer" (även i vårat hem!)

Det är enligt mig inte motiverat att ge henne specialkost. Hans åsikt väger inte tyngre än min.

Jag har inte sagt något om lagen i sverige. Jag pratar om islam. Det är en förälders uppgift att lära och guida till islam. Men jo, tvång är inte tillåtet!

Att han inte serverar det hos sig är upp till honom.

Olika regler är, enligt fam rätt, inte konstigt. Barnen lär sig vad som gäller hos mamma resp pappa.

Ska domstolen gå in och fastställa regler annars eller? Om föräldrarna inte har samma regler hemma. Vart går gränsen? Sovtider? Godis? Lektider? Huruvida man får hoppa i soffan eller inte?
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (was) skrev 2015-02-03 12:18:52 följande:

Ditt ex har ingen rätt att bestämma vad er dotter ska äta i ert hem.

Lite nyfiken - varför äter hon fläskfritt i skolan? Är det flickan själv som vill det?

Att hon inte äter fläsk i skolan beror på att jag helt enkelt har gett med mig där. Mest för att skolan ska slippa problem. Han har varit på dom en del och för att underlätta för dem och för att dottern ska slippa att det blir en scen kring henne i skolan så kompromissade jag när det gäller det.
Svar på tråden Samarbetssvårigheter pga religion