• Tioinio

Bo varannan vecka - som förälder?!

Hej!

Nu vill jag utmana er och höra efter hur ni tänker och känner inför att barn med skilda föräldrar inte ska behöva byta bostad varannan vecka, det bör istället föräldrarna göra!

Våga utmana dig själv och bli normkritisk och reflektera över min frågeställning innan du bara svarar att det är störtlöjligt!

Om en vuxen absolut inte kan tänka sig att växla mellan två hem, varför är det då så självklart att ett barn ska göra det?!

Varför bor inte barnet i ett hem och föräldrarna turas om att bo med barnet där varannan vecka?

De flesta vuxna tänker nog - aldrig! Men varför egentligen? Varför ska barnen tvingas till det då? Så många barn som vittnar om att det just är en av nackdelarna med skilda föräldrar, att behöva flytta varje vecka, barnen har ju inte valt att föräldrarna ska skiljas.

Jag inser såklart att ett barn inte kan fatta vuxna beslut men frågeställningen är mer etisk och normkritisk.

Ser fram emot era kommentarer (ni som verkligen tänkt till alltså)!!! :)

• Svar på tråden Bo varannan vecka - som förälder?!
  • Tioinio

Mycket bra svar! Tack!

Det var väldigt intressant att läsa att några av er faktiskt testat på det själva. En aspekt som jag inte tänkt på är just det ni nämner att barnet kanske inte har något riktigt "hem" om inte föräldrarna förmedlar känslan av att det är ett hem. Och det är kanske svårt att känna den känslan när man flyttar runt som vuxen. Kanske barnen har lättare att anpassa sig? I då fall verkar ju två hemtrevliga hem vara bättre än ett icke hemtrevligt.

Men jag kan inte hjälpa att jag faller tillbaka på det faktum att det igen är föräldrarna som förstör konceptet. Att de vuxna inte trivs med situationen och inte löser städningen eller ser till att det känns hemtrevligt.

Jag är lite ute efter att belysa att just den vuxnes behov är viktigare än barnets. Om den vuxne inte trivs i parrelationen så splittrar man sin familj. Barnet tvingas med i det. Istället för att vi vuxna står ut med lite mer för barnets skull. (Jag dömer ingen alltså, jag bara reflekterar!) Att vi vuxna allt som oftast inte är särskilt vuxna utan mer stora barn. Jag själv inkluderad.

Det ultimata i en separation kanske ändå är att vara lyhörd för var barnet vill bo. Att inte prompt införliva varannan vecka boendet bara för att man har rätt till det och bara för att barnet har rätt till båda sina föräldrar. Utan istället acceptera att barnet kanske väljer att bo mer tid hos ena föräldern än den andra.

Vad säger ni om det?

• Tioinio
    SkitNerEr skrev 2015-02-01 18:31:47 följande:

Min kompis gör precis så. Hon och hennes ex har kvar sin gamla gemensamma lägenhet, i vilken detas barn bor i på heltid.

Sedan har mamman en lägenhet ihop med sin nya, och pappan har en lägenhet ihop med sin nya. Och varannan vecka turas de om att bo tillsammans med barnen i deras gamla gemensamma lägenhet.

Skitbra och så långt ifrån egoistiskt man kan komma!

Själv har vi en annan lösning, men som också är väldigt bra. Denna lösning har vi tillsvidare, så länge barnet är litet (för tillfället fyra år). Jag bor med barnet på heltid medan barnets pappa kommer hit varannan långhelg för att umgås med barnet på barnets hemmaplan. Vi har fixat ett litet hus med pentry, bäddsoffa, bord, stolar och toalett i vilket pappan bor när han är här på besök.

Vi tycker inte heller att barnet ska behöva packa sin väska och byta hem, byta säng, byta tandborste, etc.

Vi tänker ha det så här tills dess att barnet börjar på mellanstadiet (ungefär, iaf inte innan dess).

Vi jämför lite med skolan:

I lågstadiet så har barnen ett och samma klassrum och allt som oftast samma lärare i de flesta ämnen.

I mellanstadiet har barnen samma klassrum, men lite fler olika lärare. Dock är det lärarna som byter klassrum, och inte barnen.

På högstadiet får barnen skåp i korridorerna, istället för bänkar och lådor i klassrummet. Då är det istället barnen som byter klassrum, och lärarna är på ett och samma ställe (typ i NO-salen, SO-salen, osv).

Det låter som att även ni hittat en osjälvisk lösning! Jag tycker det låter jättevettigt! Tack för att du delade med dig!
Svar på tråden Bo varannan vecka - som förälder?!