Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Är ni rimliga föräldrar i skolan?

Den där artikeln (från Expressen) valsar ju runt på Facebook också, och där läste jag ett inlägg från en lärare som har flera utländska kollegor och som menade att detta problem har ingen av kollegorna i de andra länderna. Ganska intressant.

Men tyvärr är det väl lärarnas status här i Sverige som har skjunkit så mycket, så att när ett barn kommer hem med låga betyg så ger sig föräldrarna genast på läraren och anklagar denna istället för att fråga sig vad barnets del i det hela är.

Mediedebatten är tyvärr så skev och fokuserad på vad som är dåligt i skolan, så föräldrarna utgår kanske ifrån att skolan är dålig och därmed måste allt negativt som händer vara skolans fel. Tråkigt att folk är så okritiska till vad de läser i medierna och så lata att de inte tar reda på fakta innan de gnäller.

• Natulcien
    Drottningen70 skrev 2015-01-31 14:19:12 följande:

Det skulle ju också kunna vara så att kvaliten på skolan och lärarna (vilken dumskalle som helst kan ju komma in på lärarlinjen i sverige) har sjunkit så oerhört senaste decennierna att föräldrar måste ligga på och vara aktiva mot inkonsekvens, slumpmässiga och orättvisa betyg och bristande pedagogik och att utvecklingen härrör från en skola med låg kompetens? Kanske? Kanske ligger sanningen nånstans mitt enellan? Det blir en ond cirkel?

Fast att "vilken dumskalle som helst" kan söka lärarlinjen betyder ju inte att de gör det. De flesta som söker vill antagligen bli lärare för att det är ett yrke som lockar dem. Det är ju inget man söker för lönens eller statusens skull s.a.s. Till skillnad från t.ex. advokat eller läkare som många säkert söker p.g.a. att de vill tjäna mycket, uppnå status i samhället eller att familjen trycker på. Då är det ju större sannolikhet att mindre lämpade personer hamnar i de yrkena. För gymnasiebetyg och högskoleprov säger ju inget om lämpligheten som läkare, lärare eller lokförare.
    Och om nu någon "dumskalle" har råkat utbilda sig till lärare så lär de inte klara av jobbet särskilt länge, det kan du vara ganska säker på.
    Min bild är snarare att det generellt är mest äldre lärare som är trötta och less som är de som missköter sitt jobb, medan de yngre, nya lärarna är mer uppdaterade och brinner för sitt jobb.
  • Natulcien
    Drottningen70 skrev 2015-01-31 15:10:23 följande:
    De flesta utbildar sig säkert till lärare för att de brinner för yrket. Finns dock en allt för stor minoritet som inte kommer in på nåt annat, hankar sig igenom utbildningen OCH får en fastanställning för att vissa kommuner ju skriker efter behöriga lärare eller ens obehöriga lärarvikarier. Då blir det ju ett problem. Hög kompetens, hög lön och status för lärarna och hög tröskel för att bli

Lärare har ju visat sig vara det som ger bäst resultat för eleverna, trots mindre resurser och större klasser, så jag är nog inne på att lärarkårens kvalitet i sverige spelar stor roll.
    Visst finns det säkert några "sådana" lärare som de du beskriver. Några få.
    Men jag tror inte att det är hela saningen. För det finns ju rötägg och klantarslen inom alla yrkesgrupper. Inte minst bland läkarna t.ex.
  • Natulcien
    Litet My skrev 2015-02-02 20:37:54 följande:

I övrigt tycker jag det är märkligt att det nästan enbart tycks vara lärare och förskolärare som har behov av att klaga och gnälla i media och sociala medier. Väldigt sällan man ser servitriser, vårdpersonal osv sitta och klaga på jobbiga gäster, jobbiga patienter med jobbiga och krävande anhöriga.

Jag tror knappast att detta beror på att lärare skulle vara mer gnälliga än andra yrkesgrupper. Jag tror att det beror på att lärarna är så utsatta i just medierna och på sociala medier. D.v.s. alla uttalar och tycker en massa om skolan eftersom alla har gått i skola och/eller har sina barn i skolan. Alla har en relation till skolan och vill därför tycka en massa. Därför måste lärare  förklara och försvara sig i mycket större utsträckning än alla andra.
    Eller hur många FB-inlägg, artiklar, krönikor och ledare har du läst som handlar om servitriser, kuratorer eller löneassistenter?
  • Natulcien
    hammarhajen skrev 2015-02-03 18:04:45 följande:

Men kan det inte finnas ett korn av sanning i det då? Att det finns en del föräldrar som förväntar sig för mycket av skolan? Hur ska man få till en ändring om man inte protesterar? Är det gnälligt att säga ifrån så undrar jag vad du tycker att man ska göra? Vika sig för alla krav och gå under som människa? Bara ducka utan att säga pip?

De flesta föräldrar har ganska rimliga förväntningar, men kraven HAR ökat på sistone. Även från den rimliga föräldern, framför allt på lust, stimulans, information och utmaningar. Om alla kräver bara lite mer än för 20 år sedan är det "lite mer x 25" i en vanlig klass. Två minuter extra per barn och dag innebär en timme extra för en lärare i en stor klass. 

Det ÄR en skillnad på barn idag och barn för 20 år sedan. Barn i dag har MYCKET svårare att vänta och hantera en "tråkig" uppgift. De flesta skolbarn idag har ju knappt för träna på att vänta och ha tråkigt, varje bilresa finns en Ipad och dygnet runt finns exakt det man vill se på Youtube. Att ett barn ska uppleva skolan som "stimulerande och spännande" exakt varje sekund är en utopi, men samtidigt många föräldrars krav. Ibland måste man höra på en instruktion fast man redan kan eller vänta på sin tur i en kö. För att lära sig multiplikationstabellerna måste man öva, för att få flyt i läsningen måste man läsa och det finns ingen genväg. Skolan ska försöka göra arbetet lustfyllt så långt det går, men allt är inte roligt jämt och det måste man kunna hantera. På många sätt kan barnen mer nu, men de "tråkiga basfärdigheterna" vänta, ha tålamod, lyssna och öva är det överlag sämre med. Hemma märks det kanske inte så mycket, för när väntan blir för jobbig trollas underhållningen fram ur pappas mobil eller PS3 eller något annat som inte fanns när vi var små. 

Vi får höra att skolan är kass och barnen kan inte läsa enligt PISA. Men samtidigt får vi inte be att barnen övar läsning hemma, för läsning ska man inte behöva göra om man inte vill och konflikter om skärmtid ska föräldrarna inte behöva ägna sin "kvalitetstid" åt och den som vill prioritera bio och fotboll högre än skolan ska få göra det och borde erbjudas flexibla lov så att man lättare kan boka playdates med kusinerna. Så LÅTER det på riktigt på många föräldramöten och då har skolan inte en chans. Varför får man inte diskutera det utan att kallas "gnällig"?

Trampar man möjligen på någon om tå..?

Svar på tråden Är ni rimliga föräldrar i skolan?