• AnkiC

De vägrar servera vår son mjölkfri kost

Märkligt! Vi har ju barn som äter vegetarisk kost på min förskola där jag jobbar och det är inte av nån medicinsk anledning. Det är endast för att föräldrarna vill det. Inga problem alls. Min son dricker laktosfri mjölk. Testerna hos läkaren visade ingen allergi men vi fick ett intyg ändå för att vi hävdade att vi märkte skillnad på hans magproblem när han fick laktosfri mjölk. Testa med det ni med.

• AnkiC
    summerhunter skrev 2015-01-31 09:43:18 följande:

Det är stor skillnad på laktosintolerans och mjölkproteinsllergi...

Ja såklart men det är ju oväsentligt vad det handlar om. Vi får intyg från läkarn trots att testerna inte visar nåt. Det jan ju ts få också då menar jag.
  • AnkiC
    pgw skrev 2015-01-31 13:46:49 följande:
    Det är också skillnad på konstaterade hälsoeffekter och personlig övertygelse. Hade du velat ha laktosfritt till barnet även i det fall att du inte hade märkt någon skillnad? Eller menar du att du ljög om hans magproblem för att få intyget?
    Nej absolut så ljög jag inte men jag tycker man bör få mjölkfri kost på förskolan pga personlig övertygelse på samma sätt som tex vegetarisk kost. Varför ska det vara skillnad? En vit lögn till läkarn hade jag nog inte dragit mig för. Och ts är ju övertygad att mjölkfri kost är bättre för barnet så en lögn är det ju inte egentligen.
  • AnkiC
    Sous skrev 2015-02-01 07:54:14 följande:

Men allvarligt... Om vi överhuvudtaget ska ha möjlighet att få specialkost i skolor/förskolor så får ju folk bara utnyttja det när det verkligen behövs! Om folk sitter och ljuger för läkare om allergier för att de vill ha lchf/mjölkfritt/stenålderskost/sockerfritt etc. så fallerar ju hela systemet. Det är redan nog komplicerat med de barn som har konstaterade allergier. Herregud, vad är det med folk?

Och sluta dra upp fläsk, som om det skulle vara jämförbart, det är en enda sak som dessutom lätt ersätts av det vegetariska alternativet just de gångerna. De flesta kommuner erbjuder dessutom bara just vegetariskt alternativ och inte veganskt, vad jag har sett.

Ts, låt din son äta mjölk och sluta föra över dina problem på honom. Du lär märka om han mår dåligt. Annars får du väl ha honom hemma?

Fast där håller jag inte med alls. Ska man få välja kost bara om det är lättare att ersätta med annat? Övertygelsen är ju lika stor hos båda parter och jag tycker låter väldigt orättvist. Dessutom är det inte svårare att laga mjölkfri kost än vegetariskt. Man byter ju bara ut mjölken. När det är veg-kost lagas ju helt enskilda rätter. Och varför ska då veg-kost gå före mjölkfritt? Vem värderar det?
  • AnkiC
    pgw skrev 2015-02-01 10:32:12 följande:
    Antalet personer som delar samma övertygelse avgör.

Det finns tillräckligt många vegetarianer för att det ska löna sig att servera vegetariska alternativ. Laktosintolerans (hälsoproblem, inte personlig övertygelse) är också vanligt. Därför används laktosfattiga mjölkprodukter allmänt på restauranger.

Hur många personer har du stött på som har en personlig övertygelse att mjölkprotein är dåligt?

Är du medveten om att mjölkprotein ingår som en ingrediens i väldigt många annars mjölkfria produkter? Och att man kan läsa "kan innehålla spår av mjölk" på ännu flera? Ett barn som kommer till förskolan med ett läkarintyg på att det inte får äta mjölkprotein, måste undvika också dessa "spår av mjölk". Och det för att mamman har en personlig övertygelse?
    Nej har inte stött på någon som utesluter mjölkprotein pga personlig övertygelse. Däremot har vi barn varje år som är allergiska mot mjölkprotein. Många fler än veg-kost som jag bara har ett fall på alla mina år som förskollärare. Det borde ju inte vara så svårt att göra lite extra mjölkfri kost när man ändå gör sådan kost. Min erfarenhet är att mjölkfri kost är vanligare än veg-kost.
  • AnkiC
    zorina skrev 2015-02-01 10:12:07 följande:
    Skillnaden är att vi står inte och lagar enskild kost till muslimer! Finns alltid tex fisk och kött att välja mellan..villman inte ha kött då får man äta fisken.. Gillar man då inte fisk och inte kan äta gris ja då får man käka knäckebröd!
    Fast så är det verkligen inte på alla ställen. Hos oss lagas inte nån fisk som alternativ. Tror inte det är vanligt alls.
  • AnkiC
    Sous skrev 2015-02-01 16:21:21 följande:
    Du ser alltså verkligen inte någon skillnad mellan varje persons enskilda önskemål och att av religiösa skäl inte äta något?

Tja, vet du, någonstans måste man dra gränsen om man inte ska behöva göra 25 olika rätter åt 25 olika barn och nu dras den vid allergier, vegetariskt och religion. Punkt. Och ja, jag tycker det är oförsvarligt att ljuga om allergier för att få specialkost till sitt barn bara för att. Det kommer att sluta med att de som är allergiska på riktigt inte kan få specialkost för att folk utnyttjar systemet.

Dessutom är det betydligt krångligare att laga mjölkfritt än vegetariskt. Alla spår av mjölk måste uteslutas, alla spår av smör, ost, kasein, vassle etc. Allt. Och du måste hålla tillagningslinjen helt fri från mjölk. Det är inte bara att "byta ut mjölken".
    Jo jag ser absolut skillnad på personliga skäl och religiösa skäl. De som äter veg-kost hos oss gör det inte för några religösa skäl utan just personliga och då tycker jag inte att det nödvändigtvis måste komma före mjölkfritt.

Nej jag tycker inte man skall ljuga heller.

Då mjölkfri kost förekommer i nästan alla förskolegrupper (det är faktiskt rätt vanligt) borde det vara enklare att få igenom det kravet än veg-kost som är betydligt ovanligare. Gör man ändå det till någon kan man göra det till en till.
Svar på tråden De vägrar servera vår son mjölkfri kost