• pgw

De vägrar servera vår son mjölkfri kost

Jag tycker inte det är rimligt att kräva specialdiet bara för att du "vill". Det finns mjölk i så många olika produkter, att det blir ett enormt jobb för personalen att lusläsa alla innehållsförteckningar och skaffa ersättande produkter i stället. Och den enda orsaken är din personliga övertygelse.

Du jämför med muslimer som inte äter griskött. Tänk på att griskött inte brukar ingå som en ingrediens andra produkter, som t.ex. kex. Det är väldigt mycket lättare att utesluta griskött ur dieten än mjölkprotein.

Jag tycker också att det är fräckt av dig att begära att en läkare ska skriva ut ett intyg på falska grunder.

• pgw
    AnkiC skrev 2015-01-31 13:34:27 följande:

Ja såklart men det är ju oväsentligt vad det handlar om. Vi får intyg från läkarn trots att testerna inte visar nåt. Det jan ju ts få också då menar jag.

Det är också skillnad på konstaterade hälsoeffekter och personlig övertygelse. Hade du velat ha laktosfritt till barnet även i det fall att du inte hade märkt någon skillnad? Eller menar du att du ljög om hans magproblem för att få intyget?
  • pgw
    AnkiC skrev 2015-02-01 09:07:21 följande:

Fast där håller jag inte med alls. Ska man få välja kost bara om det är lättare att ersätta med annat? Övertygelsen är ju lika stor hos båda parter och jag tycker låter väldigt orättvist. Dessutom är det inte svårare att laga mjölkfri kost än vegetariskt. Man byter ju bara ut mjölken. När det är veg-kost lagas ju helt enskilda rätter. Och varför ska då veg-kost gå före mjölkfritt? Vem värderar det?

Antalet personer som delar samma övertygelse avgör.

Det finns tillräckligt många vegetarianer för att det ska löna sig att servera vegetariska alternativ. Laktosintolerans (hälsoproblem, inte personlig övertygelse) är också vanligt. Därför används laktosfattiga mjölkprodukter allmänt på restauranger.

Hur många personer har du stött på som har en personlig övertygelse att mjölkprotein är dåligt?

Är du medveten om att mjölkprotein ingår som en ingrediens i väldigt många annars mjölkfria produkter? Och att man kan läsa "kan innehålla spår av mjölk" på ännu flera? Ett barn som kommer till förskolan med ett läkarintyg på att det inte får äta mjölkprotein, måste undvika också dessa "spår av mjölk". Och det för att mamman har en personlig övertygelse?
Svar på tråden De vägrar servera vår son mjölkfri kost