Inlägg från: Anonym (Jävligt!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jävligt!)

Birro sparkad!

Birro har blivit sparkad efter att ha synts luncha med SD-politiker. Vart fan är vi på väg? Det är dessutom andra gången det händer honom. Det är verkligen inte OKEJ. Synpunkter på det?

• Svar på tråden Birro sparkad!
  • Anonym (Jävligt!)
    en blind vän skrev 2015-01-30 13:00:04 följande:

Det här är bara början. DU kommer bli sparkad för att du har ätit lunch med en som sympatiserar med SD.

Välkommen till DDR.

Det är det som oroar mig. Vart går gränsen? Och får man kicka någon och bryta avtal p.g.a vilka du umgås med, röstar på eller vilken Gud du ber till? Och i Birros fall handlade det om en lunch. Helt sinnesrubbat! Detta borde ju Birro kunna anmäla. Det kan väl inte vara lagligt?
  • Anonym (Jävligt!)
    Anonym (En vanlig medborgare) skrev 2015-01-30 15:05:38 följande:

Det är inget brott. Du lunchar med vem du vill!!!!!

Att bryta kontrakt på dessa grunderna, menar jag.
  • Anonym (Jävligt!)
    Anonym (x) skrev 2015-01-30 21:02:14 följande:

Men vet ni varför han har blivit sparkad eller ni bara gissar att det är för att han åt lunch med politikerna?

Ja! För att han lunchade med sd-politiker.
  • Anonym (Jävligt!)
    Anonym (x) skrev 2015-01-30 22:13:50 följande:
    Har du källa på det?

Kan inte länka men det är inte helt svårt att googla fram det. Det har tagits upp precis överallt. Har du inte tagit del av någon som helst nyhetsrapportering dom senaste dagarna?
  • Anonym (Jävligt!)
    ölburk2 skrev 2015-01-31 10:43:27 följande:

Men vad tjafsar ni om, ett företag har sina egna regler, bryter du som arbetstagare mot dessa, så är det skäl till uppsägning enligt svensk lag.
    Inget konstigt med det, det är anställningsregler som funnits länge..

Tycker eller anser Birro att Expressen brutit mot nån svensk lag så är det bara att gå vidare å anmäla..
    Låter mest som en barnslig snyfthistoria, som säkert döljer långt mer än vad Birro låter oss tro.

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
    Han åt lunch med sd-politiker häromdagen och fick sparken utifrån det, samma dag. Och det va inte Expressen. Och vilka arbetsgivare bestämmer vem du ska luncha eller umgås med på fritiden?
  • Anonym (Jävligt!)
    Gert skrev 2015-01-31 11:03:16 följande:
    Företag ska hålla sig till svensk lagstiftning och det är olagligt att sparka folk på grund av åsikter.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Och här har det bara framkommit att dom bara är vänner och lunchade ihop. Och det ska man ju kunna få vara med vem som helst.
  • Anonym (Jävligt!)
    catlover2013 skrev 2015-01-31 14:48:51 följande:

Omg... vilken dåre.... Ni såg alla tweets han gjorde härom natten?! Kolla hans twitter! Såg att de ska skiljas också... eller var litet tag sen... men man förstår ju nästan varför...

Det är en sakfråga enligt mig. Inte vem Birro är som person utan hur man får lov enligt lag att bryta kontrakt utifrån vem du sitter vid samma bord med på en servering.
  • Anonym (Jävligt!)
    Anonym (tvångströjan) skrev 2015-01-31 16:34:38 följande:
    Ska man representera en organisation som är politiskt obunden så bör man givetvis avhålla sig från alla former av privat fraterniserande som antyder att man är allt annat än det. Som frilansare är man inte svår att kapa, det ingår i konceptet.

Birros stora problem här tycks vara att han är rejält korkad och/eller oprofessionell, men den som inte lär sig första gången får väl ta den i röven några gånger till då och se om det känns bättre.
    Det är väl skitsamma! Han har ett umgänge på sin fritid och inga religösa eller politiska åsikter har avgetts. Han har heller inte visat indikation på något mystiskt samarbete med något mystiskt heller. Han lunchade med politiker som sitter i riksdagen. Det hade kunnat vara Carola , även om han tycker att hon sjunger som en kratta. Ska man bryta avtal för att man umgås med vem fan man vill?
  • Anonym (Jävligt!)
    Förtryckt skrev 2015-01-31 23:14:41 följande:
    Håller med dig. Vi lever i ett fritt land. Ingen som misstycker om en sosse käkar middag hos en moderat eller tvärtom. Märkligt av socfotbolo vad de nu hette igen.
    Skönt att du förstår iaf.
  • Anonym (Jävligt!)
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-02 09:19:52 följande:
    Exakt. Vi lever i ett fritt land. Vilket inkluderar att säga upp samarbete med folk som umgås med personer eller grupper man inte tycker om. Det ingår i konceptet "fritt land" nämligen. Birro får göra som han vill, hans samarbetspartners (och partner) får göra som de vill. Uppenbarligen söker han jobb hos folk som inte gillar hans kontaktnät; det man möjligen kan anklaga hans senaste samarbetspartners för är väl att de var lite korkade som inte fattat att Birro är smyg-SD-fantast.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
    För vem är det ett fritt land? För den som säger upp eller för den som blir uppsagd?
  • Anonym (Jävligt!)
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-02 09:22:10 följande:
    Enligt SD, ja!
    Enligt Sd ??
  • Anonym (Jävligt!)
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-02 09:24:41 följande:
    Japp. Så fort det står något som gynnar SD så tror vissa på det som om det var guds sanning nedkommen med stentavlor och hela kittet.
    Varför skulle det vara så?
  • Anonym (Jävligt!)
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-02 11:11:46 följande:
    För båda.
    Att inte på få umgås med vem du vill på din fritid är inte på något sätt frihet.
  • Anonym (Jävligt!)
    ölburk2 skrev 2015-02-02 13:39:03 följande:
    Men fan vad du tjafsar om det, du gör dig bara till åtlöje som försöker få nån att tro att det skulle vara enda orsaken till att Birro fått sparken..  smile2.gif

Sen borde du veta, att avtalsbrott inte skiljer på fritid eller arbetstid, så du som anställd har inte alls rätt att göra vad du vill på din fritid.

Jag börjar undra om hur många som eg läser å förstår vad som gäller, för den anställning dom ingår ett avtal med sin arbetsgivare om.
    Då vet du mer om det avtalet än vad jag vet. Uppdatera gärna om information i så fall.
  • Anonym (Jävligt!)
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-02 19:47:28 följande:
    Aha. Så för att jag inte får umgås med Vickan och knugen så är jag alltså ofri. Check.
    Svårt att bemöta den här nivån på en enkel fråga. Förstod du inte vad jag menade?
  • Anonym (Jävligt!)
    Rataxes skrev 2015-02-03 09:34:37 följande:
    Jag lånar från Nikodemus på mises

Det jag vill peka på i denna artikel är diskrepansen mellan mångas offentliga bekännelse till åsikts-, mötes- och yttrandefrihet och effekterna av deras faktiska åsikts- och värdepuritanism som har mjukt totalitära drag.
    Det är som om journalistiken säger: Aha du äter lunch! Med vem, om man får fråga? Jaha, med den och den. Varför då ? kunde du inte ha valt ett annat sällskap? Betyder detta alltså att du också sympatiserar med den andres åsikter? Sådana frågor associeras historiskt med Stasi, GRU och KGB, men är ytterst verkliga även i Sverige idag där skvallerjournalistiken frivilligt men förmodligen mer ansvarslöst än dessa ?säkerhetstjänster? orsakar att individer är rädda för att säga sin mening
    Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
    Ungefär så. Tack!
  • Anonym (Jävligt!)
    ölburk2 skrev 2015-02-03 10:32:00 följande:

Däremot vet jag att

Jag vet ingenting mer än vad som skrivs, så jag till skillnad från många här, drar inga slutsatser utifrån Birros skrivande eller Expressens agerande.
    Jag vet däremot tvärsäkert, att är man illojal mot sin arbetsgivare, så är det en giltig grund för uppsägning, oavsett om det sker på arbetstid eller sin fritid.

Jag ser ännu inget konstigt med den här uppsägningen, det låter mest som vilken vanlig uppsägning som helst, en som görs när den anställde bryter mot sitt anställningsavtal.

Vi får avvakta å se vad som händer.., har Expressen gjort fel, så lär vi snart få läsa om det.
    Hur kan en lunch bli illojalt? Om man tex är släkt med "något" som inte anses lojalt? Jag är väl inte med i tiden helt enkelt och förstår inte allt. Ber om ursäkt för det.
  • Anonym (Jävligt!)
    ölburk2 skrev 2015-02-03 10:52:02 följande:
    Å den är säkert bara en av flera orsaker, men låter bra för Birro att skriva om..

Sen kan ju personen Birro luchade med vara "svartlistad" av Expressen, eller nåt annat vi inte vet nåt om.

Sen måste vi komma ihåg att det ofta finns en sekretess bit i avtal, så vi kanske aldrig får veta hela sanningen.
    Sant. För övrigt kommer inte jag vidare i tråden och ger upp här. Men tack för att du kämpade lite extra för att jag skulle hänga med , på ett trevligt sätt.
Svar på tråden Birro sparkad!