-
-
Svar på tråden Belöningssystem
-
De låter helt galet och jag förstår att så små barn blir förvirrade och blir mer omöjlig än dom var innan dom fick pengar.
Jag anser att dom ska kunna gå ut med sopor utan betalning och ställa in i diskmaskinen. Sen om dom vill tjäna något extra så kan man komma överens om att t ex få 50 kr om dom dammsuger och hjälper till och städar övriga rum än sitt eget. -
Men jösses. Nej, du överdriver verkligen inte. Ditt ex verkar inte vara så särskilt klyftig, tycker jag..?
Att ge en 5-åring pengar för att klä på sig är ungefär som att säga: "Eftersom jag inte litar på att du kan fixa det här själv, så betalar jag dig för att göra det."
Bra för självkänslan? Nej, knappast.
Så det där låter som en mycket, mycket dålig idé. Men jag förstår att det är svårt för dig att göra något åt när ni inte lever tillsammans längre. -
Jag tror att ditt ex gör det väldigt lätt för sig genom att betala barnen för att göra sånt som är självklart. Små barn som håller på att lära sig rutiner osv, behöver hjälp. De kommer trotsa ibland, vara trötta ibland och antagligen behöva påminnas både en och fem gånger, men det är så det är!!
Mina barn är 7 och 9 och de börjar fatta mer och mer att familjelivet och vardagen handlar om teamwork. Att om vi alla hjälps åt får vi sedan mer tid att leka eller göra något kul. Men i början kunde de också säga "vad får jag för det" om jag bad dem plocka ur diskmaskinen. Det är ändå också sånt som hör till och det är föräldrarnas uppgift att förklara vikten av att hjälpas åt.
Sen kan reglerna se ut olika hos olika föräldrar, så är det väl för de flesta skulle jag tro. Där är det bra om ni kan vara överens om grundläggande saker i uppfostran som att tex. tvätta händerna före maten. Alltså såna basic saker. Men i detalj kan du inte styra vad han kör för metoder när du inte är i närheten och han kan inte styra dig heller. Och det får man leva med så länge inte någon av er gör något som är direkt skadligt. -
Exet underlättar för sig själv just nu. Men på sikt skapar det fler och större problem.
Ett uruselt sätt att få en 5 åring att ta på sig. -
Det låter helt sjukt att man vill muta sina barn med pengar på det sättet. Mitt råd är att ge konstruktiv kritik till ditt ex. Förklara hur hans system stör den tid du har med barnen. Ge sedan förslaget att ni kan ha ett annat belöningssystem, tillsammans.
Exempelvis att ni köper hem guldstjärnor och papper. Varje barn har ett eget papper/del av ett papper per dag där ni sätter upp guldstjärna när de gör något riktigt duktigt. De kan få maximalt 10 stjärnor på en dag och de får en stjärna så fort de gör något duktigt med tanke på sin ålder (dvs det är olika för barnen). För ett yngre barn kan det handla om att ställa skorna på skohyllan när man kommer hem eller att klä på sig utan gnäll. För ett lite äldre barn är dessa saker ju en självklarhet och stjärnan får man om man bäddat sängen eller hjälpt till med disken/tvätten. Städa sitt rum är ju en självklar stjärn-givare! Stjärnorna symboliserar då snarare en uppskattning för att de är duktiga.
För varje stjärna de har fått ihop under dagen får de 5 minuter extra att vara vakna på från en förutbestämd tid (exempenvis 19.30). Många barn vill ju gärna vara vakna lite längre än vad de borde så det kan ju ge en morot till att vara duktiga. Vad det är för tider/antar stjärnor eller vad som ingår i belöningssystemet är ju upp till er, men ni måste kommunicera från båda håll för att det ska fungera. Större krav på äldre barn - såklart.