• Aniiee

Vad bör jag tänka på när jag köper mat?

Alla frukter, grönsaker, (färsk) fisk, skaldjur och kött ska vara i säsong. Orsak: Det är godare, ofta billigare och miljövänligare.

Glöm inte att om du köper örter och sallad i kruka kan du plantera om de så växer det nytt.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Aniiee
    Aspie skrev 2015-01-29 21:51:34 följande:
    Tack! Är även kött säsongsbaserat?

Är det verkligen möjligt att planera om örter/sallad i kruka? Jag har hört om det som om det vore någon slags myt, för ingen jag känner som har provat det har lyckats med det. Köper visserligen sådant, kanske en gång i kvartalet.
    Till viss del är även kött säsongsbetonat. Kyckling är bäst på sommaren, nötkött bäst på senhösten/tidig vinter.

Går hur bra som helst att plantera om örter och sallad. 
    felix le chat skrev 2015-01-29 22:00:59 följande:
    Funkar det verkligen ?  Nya frön och peta ner i jorden ?
    Tips plis ! 
    Bara ta jordklumpen (kanske dela, om du har små krukor) och sätt i jord. Vattna lite med jämna mellanrum. Läs på till exempel lord nelsons hemsida vad örterna vill ha för slags jord, näring och sol, som om du skulle sätta frön.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
Svar på tråden Vad bör jag tänka på när jag köper mat?