Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania
    Nyfikna72 skrev 2015-01-30 14:15:23 följande:

I normala mängder kan nog ett barn äta vilka flingor som helst utan att det påverkar. Man behöver ju inte äta dem 7 dagar i veckan heller.........tycker såna här debatter är tråkiga när man ser socker som en dödssynd och farligt på nåt vis. Visst kan man begränsa vissa saker men när det går ut över ett viktigt mål mat så blir det ju bara fånigt.

Fast många barn vill äta samma sak varje dag och då är det inte speciellt nyttigt med alltför sötade varianter.

Jag är absolut inte hysterisk när det gäller socker men många frukostar blir socker med socker och socker och då sparkar jag bakut.
  • Rocket Mania
    Nyfikna72 skrev 2015-02-01 11:36:39 följande:
    Jo men det är ju just det som är den springande punkten, nu menar jag inte att man ska äta de värsta varje dag men även om nu de flingor man äter varje dag skulle innehålla en hel del socker så är det ingen fara på taket för det för socker i sig är inte farligt och inget barn går upp i vikt av att äta en normal frukost även om det i grund och botten innehåller en hel del socker. Hela socker och vikt debatten har blivit vansinnigt onyanserad då man enbart tittar på vad barn äter, ingenting om hur de förbrukar det de äter eller vad de gör i övrigt.

Föräldrar kan lotsa sina barn till döddagar med sockerfritt och godisfritt och gud vet vad det är men andra änden då? Sen sitter de där med datorer och surfplattor orörliga i soffan och gör inte ett skit.
    Jag bryr mig inte ett dugg om socker ur viktsynpunkt. Mina barn rör på sig tillräckligt för att kunna leva på en diet bestående av enbart sockerbitar

Jag tror inte socker är bra för hälsan helt enkelt, stillasittande eller ej. Det triggar för mycket konstigheter i hjärnan och jag ser hellre att de äter bra mat utan för mycket tillsatt socker. 

Men visst, de får lite godis, ibland lite läsk osv och de får äta som de vill på kalas. Däremot bestämmer jag vilken sorts yoghurt de äter och vilka flingor och då blir det inte något söndersockrat skräp!
Svar på tråden Tips på frukostflingor som inte är alltför onyttiga?