Okej att bli pappa om man är över 50?!
Eftersom dagens 70-åringar är som gårdagens 50-åringar så bör det väl inte vara några problem.
Som 50-åring har man troligen 30 år kvar i livet, om inte mer
Eftersom dagens 70-åringar är som gårdagens 50-åringar så bör det väl inte vara några problem.
Som 50-åring har man troligen 30 år kvar i livet, om inte mer
Tycker också att det är lite dumt. I synnerhet då barnet riskerar att få psykiska problem pga pappans ålder (män ska inte skaffa barn efter 45).
Men vad ska man göra åt saken? Man får hoppas att det går bra, så att inte nästa generation är full av bipolära, psykstörda våldtäktsmän och sadistiska kvinnor.
Risken finns.
Googla på det. Barn till äldre pappor (äldre än 45 vid födseln) löper större risk att bli schitzade, bipolära och allmänt psykstörda.
Du har fel. Det är väldigt många fler barn till äldre föräldrar, som får diverse neuropsykiatriska störning så som bipolär, adhd, asperger, autism, etc.
Det tror jag inte. Har en kompis där såväl mamma och pappa fått diagnos i vuxen ålder. De har tio barn och 6 av barnen har adhd/autism medan fyra tycks ha klarat sig.
Alla barn är mellan 8-16 år.
Det tror jag inte. Har en kompis där såväl mamma och pappa fått diagnos i vuxen ålder. De har tio barn och 6 av barnen har adhd/autism medan fyra tycks ha klarat sig.
Alla barn är mellan 8-16 år.
Jag blir genuint förfärad när jag ser okunskapen i den här tråden.
Hur kan det ha undgått er att det inte bara är mammans biologiska klocka som tickar, utan även pappans?
Är det pga vårt förlegade sätt att alltid beskylla kvinnorna för allt?
Varken män eller kvinnor bör skaffa barn efter 35. Efter 45 är det dock ren idioti att skaffa barn, särskilt om pappan är 45 år eller äldre (detta då kromosomavvikelser, som sker hos fostret vid för hög ålder hos mamman, kan upptäckas redan under graviditeten - vilket rubbningar i hjärnan hos fostret inte kan. Det blir en otrevlig överraskning någon gång under barn- eller ungdomsåren, men kan även uppträda i vuxen ålder hos den drabbade).
Summasumarum: skaffa INTE barn efter 35 och gör det ABSOLUT inte efter 45.
80- och 90 talisterna har äldre föräldrar som gav dom diagnosen och de i sin tur till sina barn.
Kanske...
Faktum kvarstår att schitzo, bipolaritet, självmord, OCD och annat beror på pappans höga ålder. Det är fakta från forskning som inte går att komma ifrån.
80- och 90 talisterna har äldre föräldrar som gav dom diagnosen och de i sin tur till sina barn.
Kanske...
Faktum kvarstår att schitzo, bipolaritet, självmord, OCD och annat beror på pappans höga ålder. Det är fakta från forskning som inte går att komma ifrån.
Under mitt yrkesliv har jag emellanåt träffat personer med NPF-diagnoser. Jag har funderat på om föräldrarnas ålder
kan ha betydelse då man får höra att det ska vara så.
Men faktum är att nästan alla jag träffat haft yngre föräldrar som fått dem mellan 20-30 års ålder. Så min bild av verkligheten är en annan. Antektdotisk bevisföring, men ändå.
Någon mer som tänkt tanken att det ändå är ganska många unga som får barn med funktionsnedsättning ? Det kan förstås bero på att det mestadels är yngre som föder barn. Men medelåldern liigger ju ändå på att folk får första barnet omkring 30.