• Anonym (Nja)

Får pappan resa med våra barn utomlands utan att tala om det för mig?

Det är en rolig resa, men om du hittar avrådan på UD:s sida så kan du nog med gott samvete protestera. Säg samtidigt att inom EU skulle du aldrig protestera. Och som sagts tidigare av andra, det är inte för att träffa barnens släktingar utan till nya kvinnans hemland.

• Anonym (Nja)
    http://www.regeringen.se/sb/d/3436

På denna sida finns information om länder och ibland områden i länder dit svenska medborgare avråds att resa. Är det något av dessa som ts ex med barn är på väg till så skulle jag råda henne att stoppa med de medel hon har. Jag har som vuxen varit på några ställen som avråds (i jobbet) och det är rätt besvärligt och i flera av dessa finns inga svenska ambassader.

Sedan kan det finnas dålig sjukvård i ett land, det är lätt avhjälpt med en bra reseförsäkring. Kolla vaccineringar i tid och vilka andra sjukdomar som man kan behöva äta medicin för (malaria till exempel). Om sedan karln kan skicka henne meddelanden på facebook eller sms dagligen så tycker jag han kan lugna henne bra.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (nope) skrev 2015-01-29 13:07:18 följande:
    Med tanke på terrorhoten som finns enbart över Sverige så är det förmodligen mindre tryggt att ge sig ut och shoppa i Stockholm än vad det är att ex. åka till Grekland för att träffa svärföräldrarna.
    Med tanke på det ts skrivit tror jag hon skulle vara överlycklig att hennes barn fick en mysig utlandsresa till Grekland. Dit barnens pappa planerat åka är inget turistland och är utanför EU, så Grekland är det definitivt inte.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (nope) skrev 2015-01-29 13:28:50 följande:
    Med tanke på det Ts har skrivit så kan varken du eller jag veta om svärföräldrarna bor i Turkiet, Norge eller Island. Så du behöver inte dra på så stora växlar och låtsas som om det är Iran vi pratar om...
    Va? Ts har i sin trådstart just exakt specificerat att detta inte är inom EU. Det om att det inte är ett vanligt turistland står någon annanstans.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (nope) skrev 2015-01-29 13:28:50 följande:
    Med tanke på det Ts har skrivit så kan varken du eller jag veta om svärföräldrarna bor i Turkiet, Norge eller Island. Så du behöver inte dra på så stora växlar och låtsas som om det är Iran vi pratar om...
    OT: Förlåt för spam, men jag blev nyfiken och kollade upp Iran. Det är bara en region som UD avråder från att resa till, så ska de till Teheran så är det nog lungt med lite vettigt säkerhetstänkande. :)
Svar på tråden Får pappan resa med våra barn utomlands utan att tala om det för mig?