• Anonym (Ensamstående)

Får pappan resa med våra barn utomlands utan att tala om det för mig?

Hej,
    Har googlat på frågan och fått lite otydliga svar. Det brukar finnas kunniga här inne, så jag postar frågan här.

Jag och min exmake har gemensam vårdnad om våra barn. Barnen står skrivna hos mig och är hos mig större delen av tiden. Nu har jag hört via omvägar att mitt ex planerar att resa med mina barn och sin nya kvinna till hennes hemland (landet ligger utanför EU). 
    Barnens pappa har inte nämnt detta för mig.

Fråga: Förr eller senare lär han ju ta upp detta med mig, då han har barnen så pass sällan att det kommer påverka tiden de är hos honom. Måste han säga till i förväg? Om han frågar har jag då rätt att neka honom? 
    Passen finns hos mig, men jag undrar om jag har juridisk rätt att säga nej? Eller måste jag gå med på det?

Undanbeder diskussioner om varför jag ställer mig tveksam till att gå med på resan.

• Svar på tråden Får pappan resa med våra barn utomlands utan att tala om det för mig?
  • Anonym (Ensamstående)

Anledning till att jag känner mig tveksam har att göra med att landet i fråga är visserligen inte ett krigsdrabbat land men inte heller ett turistland. Jag kan alltså inte rakt av säga att det finns någon risk att åka dit, men samtidigt känns det tveksamt att åka till det. Det är ett land med hög arbetslöshet, hög kriminalitet och viss politisk instabilitet. Sjukvården har låg standard. 

Så, min personliga åsikt om min exmake och/eller hans nya kvinna har ingenting med saken att göra. Jag skulle själv aldrig åka med barnen till det här landet och det är vad min oro grundas i främst.

• Anonym (Ensamstående)

Tack för era svar. Det verkar som att det inte går att säga solklart även om en dels personliga åsikter är desto klarare.

Till er som varit ganska tydliga med att insinuera att detta har att göra med mina personliga känslor och inte barnens bästa skulle jag vilja be er fundera över om ni gett mig samma svar om min fråga hade varit:

"Hej, Jag har två barn med gemensam vårdnad. Nu har min nya man föreslagit att vi ska ta barnen och resa till hans hemland Pluttistan. Sjukvården är dålig där och det förekommer en hel del kriminalitet, men jag tror det kommer bli super. När vi började titta på flygbiljetter så hörde barnen det och nu har de berättat för mitt ex om resan. Om han har något emot det så är det väl upp till honom och höra av sig?"
    Ja, det blir på gränsen till löjligt. Men jag blir besviken på vårt samhälle där man alltid är så snabb att insinuera att det är den svartsjuka kvinnan som gör fel, oavsett hennes avsikter eller anledning.

Med det sagt vill jag återigen ge ett ärligt och uppriktigt tack till er som svarat sakligt och hållt er till ämnet och insett just att ni inte vet någonting mer än det jag delgett er och därför baserat ert svar på det. Det är era svar jag tar med mig i mina tankar.
    För självklart kommer jag att ta upp det med pappan och självklart kommer jag inte sätta någonting emot det om han kan intyga att barnen kommer vara lika trygga som på en resa till Legoland eller Mallorca.

• Anonym (Ensamstående)
    Kanske finns det människor som är så sjuka att de skulle göra liv i frågan om resan skulle gå till Norge eller Island. Men även om det vore så, så skulle nog även den personen inse att det inte finns juridisk grund i det och förmodligen ställa frågan för att söka diskussion/tröst/uppmärksamhet, inte juridisk rådgivning. Det går inte heller att "råka" missuppfatta det som att landet skulle vara det heller, för Norge/Island har inga större problem med sjukvård/kriminalitet eller arbetslöshet och Grekland må ha politiskt kopplade problem men ligger precis som en del klokare läsare uppmärksammat i EU. 

Jag har valt att utelämna så mycket information som möjligt för att någon ska kunna veta vem jag, mina barn är eller faktiskt mitt ex eller hans nya kvinna är. Det finns inget mervärde i att ge ut detaljerna mer än mervärdet för sensation, vilket som sagt inte alls är vad jag är ute efter.

Min fråga var vad jag måste gå med på om mitt ex nästa gång vis ses säger "förresten, vi hade tänkt åka till pluttistan nästa vecka" och det har tror jag att jag fått så mycket svar på som jag kan tänkas få i det här forumet. Igen, tack ni som gett sakliga svar på frågan.
Svar på tråden Får pappan resa med våra barn utomlands utan att tala om det för mig?